Özet:
SINIF ÖĞRETMENLERİNİN ÖZ YETERLİLİK İNANÇLARI İLE ÖRGÜTSEL
YARATICILIK DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ (KÜTAHYA MERKEZ
İLÇESİ ÖRNEĞİ)
Cezmi BALOĞLU
Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı
Tez Danışmanı Prof. Dr. Ali Rıza ERDEM
2020, XV + 105 sayfa
Bu çalışmada sınıf öğretmenlerinin öz yeterlilik inançları ile örgütsel yaratıcılığa
ilişkin görüşleri arasındaki ilişki araştırılmıştır. Çalışmada sınıf öğretmenlerinin öz yeterlilik
inançları ile örgütsel yaratıcılığa ilişkin görüşleri arasında çeşitli demografik değişkenlere
(cinsiyet, medeni durum, mesleki kıdem, öğrenim durumu ve çalıştıkları okuldaki öğretmen
sayısı) aralarında istatistiksel olarak farklılaşma olup olmadığı ve sınıf öğretmenlerinin öz
yeterlilik inançları ve örgütsel yaratıcılığa ilişkin görüşleri arasındaki ilişki ortaya
konmuştur. Çalışmada öz yeterlilik inançları ve örgütsel yaratıcılık ile ilgili kuramsal
çerçeve literatür taramasıyla oluşturulmuştur. Örnekleme alınan Kütahya merkez ilçesinde
bulunan 261 sınıf öğretmenine Çolak, Yorulmaz ve Altınkurt (2017) tarafından geliştirilen
“Öğretmen Öz Yeterlilik İnancı Ölçeği” ile Balay (2010) tarafından geliştirilen ve
Karacabey (2011) tarafından uyarlanan “Öğretmenlerin Örgütsel Yaratıcılık Ölçeği”
uygulanmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen veriler SPSS 21.0 paket programı ile analiz
edilmiştir. Verilerin analizinde; betimsel istatistik, t testi, ANOVA, Pearson korelasyon
katsayısı analizi teknikleri kullanılmıştır.
Sınıf öğretmenleri kendilerini öz yeterlilik inançları ile örgütsel yaratıcılık açısından
“oldukça yeterli” görmektedir. Sınıf öğretmenlerinin öz yeterlilik inançları ile ilgili
görüşlerinde alt boyutlardan sosyal öz yeterlilik inançlarında cinsiyete göre, mesleki ve
entelektüel öz yeterlilik inançlarında ise eğitim durumuna göre istatistiksel olarak anlamlı
bir farklılaşma bulunmuştur. Sınıf öğretmenlerinin örgütsel yaratıcılık ile ilgili görüşlerinde
alt boyutlarda cinsiyet değişkeninde bireysel yaratıcılıkta, medeni duruma göre ise yönetsel
ve toplumsal yaratıcılıkta anlamlı bir farklılaşma olduğu görülmüştür. Sınıf öğretmenlerin
vi
öz yeterlilik inançları ile örgütsel yaratıcılığa ilişkin görüşleri arasında orta düzeyde pozitif
ilişki bulunmuştur.