dc.contributor.advisor |
SARPKAYA, Ruhi |
|
dc.contributor.author |
YILMAZ, Tahir |
|
dc.date.accessioned |
2021-09-07T13:03:40Z |
|
dc.date.available |
2021-09-07T13:03:40Z |
|
dc.date.issued |
2020 |
|
dc.date.submitted |
2020 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4146 |
|
dc.description.abstract |
ÜNİVERSİTE TERKİ: BİR DURUM ÇALIŞMASI
Tahir YILMAZ
Doktora Tezi, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı
Tez Danışmanı: Prof. Dr. Ruhi SARPKAYA
2020, XIII + 225 sayfa
Bu çalışmanın amacı 2008-2018 yılları arasında, eğitim fakültesini diploma almadan
terk eden bireylerin terk nedenlerinin ve terk sürecine ilişkin deneyimlerinin belirlenmesidir.
Çalışma nitel araştırma desenlerinden durum çalışması ile desenlenmiştir. Araştırmanın
çalışma grubunu amaçlı örnekleme tekniklerinden ölçüt örnekleme tekniği ile seçilen Ege
bölgesindeki bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinden 2008-2018 yılları arasında
diploma almadan ayrılan 10 birey ve aynı dönemde fakültede çalışan 8 öğretim elemanı
oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış
görüşme formları ile toplanmış ve verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır.
Araştırmada elde edilen bulgulara göre, bireylerin üniversiteye kayıt sürecinde yönlendirme
etmenleri, kişisel etmenler, sistem etmenleri, ailevi etmenler, mesleki etmenler ve kent
etmenleri üniversiteye kayıt öncesi etmenler (I) olarak önemli bir yer tutmaktadır. Bu
etmenler bireylerin üniversiteye kayıt öncesinde içsel ve dışsal güdülenme düzeylerini
belirleyebilmektedir. Üniversiteye kayıt sonrasında, üniversite süreci etmenleri (II)
kapsamında psikolojik durum, akademik durum, sosyal durum, kurumsal durum, atama
durumu, askerlik durumu, ailevi durum ve maddi durum bireylerin içsel ve dışsal
güdülenmeleri üzerinde belirleyici etmenler olarak bulunmuştur. Tüm bu etmenler
bireylerin uyum etmenleri (III) olan akademik bütünleşme, sosyal bütünleşme ve kurumsal
bağlılık etmenleri üzerinde etkili olarak bireyleri terk kararına yönlendirebilmektedir. Terk
kararı sonrasında bireylerin sistemi terk etmek ve bölüm/kurum değişiklikleri seçenekleri
doğrultusunda davranış gösterdikleri bulunmuştur. Çalışmada elde edilen bulgular
çerçevesinde mesleki yönlendirme, eğitim fakültesine öğrenci seçimi, kurumlar arası ve
programlar arası geçiş, kurumsal bağlılık, akademik ve sosyal bütünleşmeye dönük
uygulamalar, öğretmen atama sistemi, üniversite-kent işbirliğine yönelik öneriler
geliştirilmiştir |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY SAYFASI..............................................................................................iii
BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI...............................................................................iv
ÖZET .......................................................................................................................................v
ABSTRACT ...........................................................................................................................vi
ÖNSÖZ..................................................................................................................................vii
ŞEKİLLER DİZİNİ .................................................................................................................x
ÇİZELGELER DİZİNİ...........................................................................................................xi
EKLER DİZİNİ ....................................................................................................................xiii
GİRİŞ.......................................................................................................................................1
1. BÖLÜM ............................................................................................................................10
1. KURAMSAL/KAVRAMSAL ÇERÇEVE .......................................................................10
1.1. Üniversite Terki Olgusu.............................................................................................10
1.2. Üniversite Terkini Açıklamaya Yönelik Olarak Kullanılan Modeller.......................12
1.2.1. Spady’nin Okul Terk Modeli...........................................................................13
1.2.2. Tinto’nun Öğrenci Uyum Modeli ....................................................................15
1.2.3. Bean’ın Terk Sendromu Modeli ......................................................................17
1.2.4. Kerby’nin Gönüllü Terk Kararına İlişkin Modeli............................................19
1.3. Üniversite Terkinin Nedenleri ...................................................................................21
1.4. Üniversite Terkine İlişkin Yapılmış Araştırmalar .....................................................25
2. BÖLÜM ............................................................................................................................32
2. YÖNTEM ..........................................................................................................................32
2.1. Araştırmanın Modeli..................................................................................................32
2.2. Çalışma Grubu ...........................................................................................................35
2.3. Veri Toplama Araçları ...............................................................................................40
2.4. Verilerin Toplanması ve Analizi................................................................................41
ix
2.5. Araştırmacının Rolü...................................................................................................45
2.6. Geçerlik ve Güvenilirlik ............................................................................................46
3. BÖLÜM ............................................................................................................................48
3. BULGULAR, TARTIŞMA VE YORUM.........................................................................48
3.1. Birinci Alt Problem: Bireylerin Üniversiteye Başlama Sürecine İlişkin
Değerlendirmelerine Yönelik Bulgular...................................................................48
3.2. İkinci Alt Problem: Bireylerin Üniversite Dönemindeki Akademik, Sosyal,
Ekonomik ve Psikolojik Durumlarına İlişkin Değerlendirmelerine Yönelik
Bulgular...................................................................................................................60
3.2.1. Akademik Durum Temasına İlişkin Bulgular..................................................61
3.2.2. Sosyal Durum Temasına İlişkin Bulgular........................................................79
3.2.3. Psikolojik Durum Temasına İlişkin Bulgular ..................................................92
3.2.4. Ekonomik Durum Temasına İlişkin Bulgular..................................................95
3.3. Üçüncü Alt Problem: Bireylerin Üniversiteyi Terk Etme Nedenlerine Yönelik
Bulgular.................................................................................................................100
3.4. Dördüncü Alt Problem: Bireylerin Üniversiteyi Terk Sürecindeki Deneyimlerine
Yönelik Bulgular ...................................................................................................117
3.5. Beşinci Alt Problem: Bireylerin Ünicersiteyi Terk Ettikten Sonraki Ekonomik,
Akademik, Sosyal ve Psikolojik Durumlarına Yönelik Bulgular .........................130
3.6. Altıncı Alt Problem: Bireylerin Üniversiteyi ve Üniversiteyi Terk Etmeyi Nasıl
Anlamlandırdıklarına Yönelik Bulgular................................................................139
3.7. Yedinci Alt Problem: Öğretim Elemanlarının Üniversite Terkine İlişkin
Değerlendirmelerine Yönelik Bulgular.................................................................150
3.8. Araştırma Bulgularının Alanyazındaki Modeller Çerçevesinde Değerlendirilmesi 184
3.8.1. Spady’nin Okul Terk Modeli ve Araştırma Bulgularının Karşılaştırılması...184
3.8.2. Tinto’nun Öğrenci Uyum Modeli ve Araştırma Bulgularının
Karşılaştırılması..............................................................................................185
3.8.3. Bean’ın Terk Sendormu Modeli ve Araştırma Bulgularının Karşılaştırılması186
3.8.4. Kerby’nin Gönüllü Terk Kararına İlişkin Modeli ve Araştırma Bulgularının
Karşılaştırılması..............................................................................................186
4. SONUÇ VE ÖNERİLER ..............................................................................................188
5. KAYNAKLAR ...............................................................................................................201
6. EKLER ...........................................................................................................................216
ÖZGEÇMİŞ .......................................................................................................................225 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Üniversite Terki, Eğitim Fakültesi, Terk Deneyimi, Durum Çalışması |
tr_TR |
dc.title |
ÜNİVERSİTE TERKİ: BİR DURUM ÇALIŞMASI |
tr_TR |
dc.type |
doctoralThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ EĞİTİM BİLİMLERİ ANABİLİM DALI |
tr_TR |