dc.contributor.advisor |
Uyar Hazar, Hale |
|
dc.contributor.author |
Ersin, Ebru |
|
dc.date.accessioned |
2021-09-07T06:09:37Z |
|
dc.date.available |
2021-09-07T06:09:37Z |
|
dc.date.issued |
2021-09-07 |
|
dc.date.submitted |
2021-07-01 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4143 |
|
dc.description.abstract |
Amaç: Bu araştırma amacı ebe ve hemşirelerin kendi kendine vulva muayenesi hakkındaki görüş ve uygulamalarını belirlemek amacı ile yapıldı.
Gereç ve Yöntem: Çalışma nitel araştırma desenlerinden durum çalışması biçiminde
tasarlanan iç içe geçmiş çoklu durum çalışması olarak tasarlandı. Bu araştırma Aydın İli kamu hastanelerinin Human Papilloma Virüs taraması yapan bir Aile Sağlığı Merkezi ve bir Kanser
Erken Teşhis, Tarama ve Eğitim Merkezi birimi olmak üzere toplamda iki merkezde Mayıs
2020- Mayıs 2021 tarihleri arasında yapıldı. Veriler, Human Papilloma Virüs taramasında
çalışan ve çalışma grubuna katılmayı kabul eden 12 ebe ve hemşire ile araştırmacı tarafından geliştirilen Tanıtıcı Bilgi Formu ve Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu kullanılarak toplandı. Araştırmadan elde edilen verilerin analizi tümevarımsal içerik analizi tekniği ile yapıldı. Önce görüşme sorularına verilen yanıtlar kelime kelime Microsoft Word belgesine yazıldı. Açık uçlu sorular ve yarı yapılandırılmış soru aracılığıyla yüz yüze gerçekleştirilen görüşmelere ait veriler içerik analizi yoluyla çözümlendi. Ebe ve hemşirelerin sorulara verdiği yanıtlar tek tek okunarak kodlar oluşturuldu. Ortak yönleri olan başlangıç kodları alt tema ve temalar biçimde bir üst temada birleştirilerek sınıflandırıldı. Elde edilen tema çeşitliliği ve yoğunluğu yorumlanarak örneklerle birlikte raporlandı.
Bulgular: Araştırmaya katılan ebe ve hemşirelerin, yaş ortalaması 37,75±10,97 olup,
%66,6’sı evli, %58,3’ünün lisans mezunu ve kıdem yılı ortalaması 16,33±10,86’dır. Üç kişi
Kanser Erken Teşhis, Tarama ve Eğitim Merkezinde, sekiz kişi ise Aile Sağlığı Merkezinde
çalışmaktadır. Ebe ve hemşirelerin %25’i düzenli olarak jinekolojik muayene yaptırmakta,
%33,4’ü kendi kendine vulva muayenesi uygulamakta, %25’i kendi kendine vulva muayenesi hakkında eğitim aldığını ve %8,33’ü kurumuna başvuran kadınlara eğitim verdiğini söylemektedir.
Sonuç: Ebe ve hemşirelerin çoğunluğunun, kendi kendine vulva muayenesini daha önce
duymadığı ve bu muayene ile ilgili uygulamalarının yetersiz olduğu sonucuna varıldı. Bu
nedenle ebe ve hemşirelerin, kendi kendine vulva muayenesi ve vulva kanserinin erken
tanısındaki önemi konusundaki farkındalıklarının sağlanması için hizmet içi eğitim
programlarının düzenlenmesi, mesleklerinin kendilerine sunduğu eğitici rolünü aktif bir
şekilde yerine getirmesi için desteklenmesi önerilmektedir. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY ............................................................................................................... i
TEŞEKKÜR .......................................................................................................................... ii
SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ........................................................................ vii
ŞEKİLLER DİZİNİ............................................................................................................ viii
RESİMLER DİZİNİ............................................................................................................. ix
TABLOLAR DİZİNİ............................................................................................................. x
ÖZET.................................................................................................................................... xi
ABSTRACT ....................................................................................................................... xiii
1. GİRİŞ................................................................................................................................. 1
1.1. Araştırmanın Amacı ....................................................................................................... 3
1.2. Araştırmanın Önemi ....................................................................................................... 3
2. GENEL BİLGİLER........................................................................................................... 5
2.1. Vulva Anatomisi............................................................................................................. 5
2.1.1. Mons Pubis.................................................................................................................. 6
2.1.2. Labia Majör (Büyük Dudak) ....................................................................................... 6
2.1.3. Labia Minör (Küçük Dudak)....................................................................................... 7
2.1.4. Vestibulum (Introitus Vaginae)................................................................................... 7
2.1.5. Orifisyum Üretra Eksterna .......................................................................................... 7
2.1.6. Skene Guddeleri (Glandula Vestibularis Minor)......................................................... 8
2.1.7. Himen .......................................................................................................................... 8
2.1.8. Bartholin Bezleri (Glandula Vestibularis Major)........................................................ 8
2.1.9. Klitoris......................................................................................................................... 8
2.1.10. Bulbus Vestibuli ...................................................................................................... 10
2.2. Vulva Kanseri............................................................................................................... 10
2.2.1. Vulva Kanseri Etiyolojisi ve Risk Faktörleri ............................................................ 11
2.2.2. Vulva Kanseri Tanı ve Evrelemesi............................................................................ 11
2.2.3. Vulva Kanseri Tedavisi ........................................................................................... 112
2.2.3.1. Cerrahi Tedavi ........................................................................................................ 13
2.2.3.2. Radyasyon Tedavisi................................................................................................ 14
2.2.3.3. Kemoterapi Tedavisi............................................................................................... 14
2.2.4. Vulva Kanseri Prognozu............................................................................................ 15
2.2.5. Vulva Kanseri Korunma Yöntemleri......................................................................... 15
2.3. Kendi Kendine Vulva Muayenesi ................................................................................ 16
2.3.1. KKVM Uygulama Basamakları ................................................................................ 17
2.4. KKVM’de Ebe ve Hemşirelere Düşen Rol ve Sorumluluklar ..................................... 18
2.5. Jinekolojik Kanserlerde Tarama ve Erken Tanı Uygulamaları .................................... 20
3. GEREÇ VE YÖNTEM.................................................................................................... 22
3.1. Gereç............................................................................................................................. 22
3.1.1. Araştırmanın Yapıldığı Yer ve Özellikleri ................................................................ 22
3.1.2. Araştırmanın Zamanı................................................................................................. 22
3.1.3. Araştırmanın Evren ve Örneklemi............................................................................. 22
3.1.3.1. Çalışma Grubu........................................................................................................ 23
3.1.4. Veri Toplama Araçları............................................................................................... 24
3.1.4.1. Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu.................................................................... 24
3.1.4.2. Tanıtıcı Bilgi Formu ............................................................................................... 25
3.1.5. Araştırmacının Rolü .................................................................................................. 25
3.2. Yöntem ......................................................................................................................... 25
3.2.1. Araştırmanın Modeli ................................................................................................. 25
3.2.2. Araştırmaya Dahil Etme ve Dahil Etmeme Kriterleri ............................................... 26
3.2.3. Pilot Uygulama.......................................................................................................... 27
3.2.4. Veri Toplama Yöntemi.............................................................................................. 27
3.2.4.1. Görüşme ................................................................................................................. 27
3.2.4.2. Tanıtıcı Bilgi Formu ............................................................................................... 28
3.2.5. Verilerin Toplanması................................................................................................. 28
3.2.6. Verilerin Analizi........................................................................................................ 30
3.2.6.1. İçerik Analizine Hazırlık ........................................................................................ 31
3.2.6.2. İçerik Analizi .......................................................................................................... 31
3.2.7. Geçerlik ve Güvenirlik .............................................................................................. 33
3.2.7.1. Geçerlik .................................................................................................................. 33
3.2.7.1.1. İç Geçerlik ........................................................................................................... 34
3.2.7.1.2. Dış Geçerlik......................................................................................................... 35
3.2.7.2. Güvenirlik............................................................................................................... 35
3.2.7.2.1. İç Güvenirlik........................................................................................................ 36
3.2.7.2.2. Dış Güvenirlik ..................................................................................................... 36
3.2.8. Araştırmanın Etik Yönü............................................................................................. 36
4. BULGULAR ................................................................................................................... 38
4.1. Ebe ve Hemşirelerin Jinekolojik Muayene Hakkındaki Görüşlerine İlişkin Bulgular. 38
4.2. Ebe ve Hemşirelerin KKVM Hakkındaki Görüşlerine İlişkin Bulgular ...................... 41
4.3. Ebe ve Hemşirelerin KKVM Eğitimi Hakkındaki Görüşlerine İlişkin Bulgular ......... 42
4.4. Ebe ve Hemşirelerin Vulva Kanserinin Erken Teşhisi Hakkındaki Görüşlerine İlişkin
Bulgular............................................................................................................................... 44
5. TARTIŞMA..................................................................................................................... 48
5.1. Ebe ve Hemşirelerin Jinekolojik Muayene Hakkındaki Görüşleri Nelerdir?............... 48
5.2. Ebe ve Hemşirelerin KKVM Hakkındaki Görüşleri Nelerdir? .................................... 50
5.3. Ebe ve Hemşirelerin KKVM Eğitimi Hakkındaki Görüşleri Nelerdir? ....................... 50
5.4. Ebe ve Hemşirelerin Vulva Kanserinin Erken Teşhisi Hakkındaki Görüşleri Nelerdir?52
6. SONUÇ VE ÖNERİLER ................................................................................................ 54
KAYNAKLAR.................................................................................................................... 56
EKLER ................................................................................................................................ 64
Ek 1. Tanıtıcı Bilgi Formu................................................................................................... 64
Ek 2. Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu ....................................................................... 65
Ek 3. Girişimsel Olmayan Klinik Araştırmalar Etik Kurul İzni.......................................... 66
Ek 4. Aydın İl Sağlık Müdürlüğü Kurum İzni .................................................................... 67
Ek 5. Bilgilendirilmiş Gönüllü Olur Formu ........................................................................ 68
Ek 6. Etik Kurul Uygunluk Onayı....................................................................................... 72
Ek 7. KKVM Eğitim Broşürü.............................................................................................. 73
Ek 8. Kodlama Örneği......................................................................................................... 74
BİLİMSEL ETİK BEYANI ................................................................................................ 75
ÖZGEÇMİŞ......................................................................................................................... 76 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Durum çalışması, Ebe, Hemşire, Kendi kendine vulva muayenesi,Case study, Midwife, Nurse, Vulvar self-examination |
tr_TR |
dc.title |
EBE VE HEMŞİRELERİN KENDİ KENDİNE VULVA MUAYENESİ HAKKINDAKİ GÖRÜŞ VE UYGULAMALARI: BİR DURUM ÇALIŞMASI |
tr_TR |
dc.title.alternative |
OPINION AND PRACTICES ABOUT SELF-VULVA EXAMINATION OF MIDWIFE AND NURSES: A QUALITATIVE CASE STUDY |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ebelik Bölümü |
tr_TR |