eArşiv@Adu

BİR KAMU HASTANESİNDE ÇALIŞAN EBELERİN ADLİ EBELİK KONUSUNDAKİ BİLGİ VE DENEYİMLERİ

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor UYAR HAZAR, HALE
dc.contributor.author BAYAR, ROJDA
dc.date.accessioned 2021-08-02T05:22:14Z
dc.date.available 2021-08-02T05:22:14Z
dc.date.issued 2021-01-08
dc.date.submitted 2021-01-08
dc.identifier.citation Bayar R. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ebelik Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Aydın, 2021. tr_TR
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11607/4117
dc.description.abstract Ebelik, mesleğin getirdiği yetkinlik alanları itibari ile obstetri ve jinekoloji alanlarında birçok adli olaylar ile karşı karşıya gelmektedir. Hukuk, tıbbi adli uygulamalar konusunda bu kadar açık iken sağlık profesyoneli olan ebelerin bu konuda yetersiz bilgiye sahip olması ve olayları tanımlayamaması olayın kendilerinin aleyhlerine dönmesine ayrıca olaylarda yer alan kişilerin zarar görmesine de sebebiyet verebilir. Bu çalışmanın amacı, ebelerin adli ebelik konusundaki bilgi ve deneyimlerini belirlemektir. Tanımlayıcı tipte olan bu çalışma, İstanbul ili Sağlık Bilimleri Üniversitesi Ümraniye Eğitim ve Araştırma Hastanesinde yürütüldü. Araştırmanın örneklemini, hastanede çalışan 117 ebe oluşturdu. Araştırma verilerinin toplanmasında, Tanıtıcı Bilgi Formu ve Ebelerin Adli Olgulara Yaklaşımda Bilgi Düzeylerini Belirlemeye Yönelik Kontrol Listesi Formu kullanıldı. Araştırma verilerinin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatikler, student T testi, MannWhitney-U, Oneway ANOVA, Kruskal-Wallis test ve Dunn-Bonferroni test, Pearson ki-kare test, Fisher’s exact test ve Fisher-Freeman-Halton exact test kullanıldı. İstatistiksel anlamlılık p<0.05 olarak kabul edildi. Ebelerin adli olgulara yaklaşımdaki bilgi puan ortalaması 66,97±9,28’ iken, adli olgularda uygulama basamakları puan ortalaması 90,11±19,35’ dir. Yaş ve meslekte çalışma süresi arttıkça ebelerin adli olgularla karşılaşma sıklığının arttığı bulundu. Meslekteki çalışma süresi arttıkça ebelerin adli olguları bildirme yükümlülüğü olduğunu bilme oranları azaldığı ve eğitim düzeyi arttıkça adli olguları bildirme oranının arttığı bulundu. Acil ve doğumhane birimlerinde ebelerin adli olgu ile karşılaşma sıklığı artmaktadır. En sık karşılaşılan adli olgunun cinsel saldırı olduğu görüldü. Adli olgular ile karşılaşınca ebelerin %76,7’si ne yapacağını bilemediğini, %98,3’ü bu konuda eğitim verilmesi gerektiğini ve %67,5’ i adli ebe olarak çalışmak istemediğini ifade etmektedir. Sonuç olarak bu araştırmada ebelerin hiç eğitim almadıkları adli ebelik konusunda ki mevcut bilgilerinin doğruluğunun, saha deneyimlerinin yansıması olduğu ve adli olgulara x ilişkin bilgi ve yaklaşımlarının yeterli olmadığı sonucuna varıldı. Bu konuda ki lisans ve/veya lisansüstü derslerin ve hizmet içi eğitimlerin yaygınlaştırılması ile sahada ki ebelerin adli ebelik konusundaki bilgi ve deneyimlerinin artırılmasına katkı sağlanabilir tr_TR
dc.description.tableofcontents KABUL VE ONAY SAYFASI.....................................................................................i TEŞEKKÜR .................................................................................................................ii SİMGELER VE KISALTMALAR .............................................................................vi ŞEKİLLER DİZİNİ. ...................................................................................................vii TABLOLAR DİZİNİ.................................................................................................viii ÖZET….......................................................................................................................ix ABSTRACT ................................................................................................................xi 1. GİRİŞ........................................................................................................................1 1.1. Problemin Tanımı ve Önemi .................................................................................1 1.2. Araştırmanın Amacı ..............................................................................................3 1.3. Araştırma Soruları .................................................................................................3 2. GENEL BİLGİLER..................................................................................................4 2.1. Adli Olgu ...............................................................................................................4 2.1.1. Adli Olgu Basamakları .......................................................................................4 2.1.2. Adli Olgu Değerlendirme Öğeleri ......................................................................5 2.1.2.1. Adli Olgularda Öykü .......................................................................................6 2.1.2.2. Adli Olgularda Fizik Muayene ........................................................................6 2.1.2.3. Adli Olgularda Delil Tanımlama.....................................................................7 2.1.2.4. Adli Olgularda Delil Toplama.........................................................................7 2.1.2.5. Adli Olgularda Delil Koruma ..........................................................................8 2.1.2.6. Adli Olgularda Delil Kayıt Etme.....................................................................8 2.1.2.7. Adli Olgularda Delil Koruma Zinciri ..............................................................9 2.2. Adli Ebelik.............................................................................................................9 2.2.1. Adli Ebelik Eğitimi...........................................................................................11 2.2.2. Adli Ebeliğin Çalışma Alanları ........................................................................13 2.2.3. Adli Ebeliğin Dünyada ve Türkiye' deki Tarihsel Gelişimi .............................15 2.3. Ebelerin Adli Olaylar İle Karşılaşma Sıklığı.......................................................17 2.4. Ebelerin Sıklıkla Karşılaştıkları Adli Olgular.....................................................18 2.4.1. Klinikte Karşılaşılan Adli Olgular....................................................................19 2.4.2.Ebelikte Malpraktis ...........................................................................................20 iv 2.4.3. Aile İçi Şiddet ve Yaralanmaya Yönelik Adli Olgular............................................21 2.4.4. Cinsel Şiddet İçeren Adli Olgular ...........................................................................22 2.4.5. Yenidoğana ve Çocuğa Yönelik Adli Olgular.........................................................24 2.5. Adli Konularda Ebenin Rol ve Sorumluluğu .............................................................27 2.6. Ebelerin Yasal Rol Sorumluluklarının Etikle İlişkisi.................................................28 2.7. Ebelerin Adli Olgular Karşısındaki Hukuki Sorumlulukları......................................29 3. GEREÇ VE YÖNTEM..................................................................................................33 3.1. Gereç...........................................................................................................................33 3.1.1. Araştırmanın Yapıldığı Yer ve Özellikleri ..............................................................33 3.1.2. Araştırmanın Zamanı...............................................................................................33 3.1.3. Veri Toplama Araçları.............................................................................................34 3.1.3.1. Tanıtıcı Bilgi Formu (Ek 1) .................................................................................34 3.1.3.2. Ebelerin Adli Olgulara Yaklaşımda Bilgi Düzeylerini Belirlemeye Yönelik Kontrol Listesi Formu (Ek 2) ..................................................................................37 3.2. Yöntem .......................................................................................................................39 3.2.1. Araştırmanın Şekli...................................................................................................39 3.2.2. Araştırmanın Evreni ve Örneklem Hacmi...............................................................39 3.2.3. Araştırmaya Dahil Etme ve Dahil Etmeme Kriterleri .............................................39 3.2.4. Ön Uygulama...........................................................................................................40 3.2.5. Araştırma Verilerinin Toplanması...........................................................................40 3.2.6. Eğitim Materyalinin Toplanması.............................................................................41 3.2.7. Araştırmanın Değişkenleri.......................................................................................43 3.2.8. Verilerin İstatiksel Analizi.......................................................................................43 3.2.9. Araştırmanın Güçlükleri..........................................................................................43 3.2.10. Araştırmanın Etik Yönü.........................................................................................44 4. BULGULAR .................................................................................................................45 4.1. Frekans Tabloları........................................................................................................46 4.1.1. Ebelerin Tanıtıcı Özelliklerinin Dağılımı................................................................46 4.1.2. Ebelerin Adli Ebelik Hakkındaki Deneyimlerine Yönelik Dağılımı ......................50 4.2. Karşılaştırma Tabloları...............................................................................................57 4.2.1. Ebelerin Tanıtıcı Özelliklerinin Adli Olgulara Yaklaşıma Yönelik Bilgi Düzeyi Kontrol Listesi İle Karşılaştırılması.........................................................................57 4.2.2. Ebelerin Adli Ebelik Hakkındaki Deneyimlerinin Adli Olgulara Yaklaşıma Yönelik Bilgi Düzeyi Kontrol Listesi İle Karşılaştırılması......................................63 v 4.2.3. Ebelerin Tanıtıcı Özelliklerinin Adli Ebelik Hakkındaki Deneyimleriyle Karşılaştırılması BULGULAR.................................................................................65 5. TARTIŞMA...................................................................................................................67 6. SONUÇ VE ÖNERİLER ..............................................................................................74 6.1. Sonuçlar......................................................................................................................74 6.2. Öneriler.......................................................................................................................75 KAYNAKLAR..................................................................................................................79 EKLER… ..........................................................................................................................94 Ek 1. Tanıtıcı Bilgi Formu.................................................................................................94 Ek 2. Ebelerin Adli Olgulara Yaklaşımda Bilgi Düzeylerini Belirlemeye Yönelik Kontrol Listesi Formu…........................................................................................103 Ek 3. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Girişimsel Olmayan Klinik Araştırmalar Etik Kurulu İzni… .................................................107 Ek 4. İstanbul İl Sağlığı Müdürlüğü Kurum İzin Yazısı ................................................108 Ek 5. Bilgilendirilmiş Gönüllü Olur Formu … ...............................................................109 Ek 6. Eğitim Materyali Değerlendirme Formu................................................................114 Ek 7. Tanıtıcı Bilgi Formu, AOYBDKL ve Ebeler İçin Eğitim Kitapçığı İçin Görüşleri Alınan Uzman İsim Listesi ...................................................................................115 Ek 8. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Girişimsel Olmayan Klinik Araştırmalar Etik Kurulu Uygunluk Onayı.................................117 ÖZGEÇMİŞ.....................................................................................................................118 tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Acil, Adli olgu, Adli tıp, Ebe, Hukuk tr_TR
dc.title BİR KAMU HASTANESİNDE ÇALIŞAN EBELERİN ADLİ EBELİK KONUSUNDAKİ BİLGİ VE DENEYİMLERİ tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.authorID 0000000182515558 tr_TR
dc.contributor.department Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ebelik Anabilim Dalı tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster