Özet:
Ebelik, mesleğin getirdiği yetkinlik alanları itibari ile obstetri ve jinekoloji alanlarında
birçok adli olaylar ile karşı karşıya gelmektedir. Hukuk, tıbbi adli uygulamalar konusunda
bu kadar açık iken sağlık profesyoneli olan ebelerin bu konuda yetersiz bilgiye sahip olması
ve olayları tanımlayamaması olayın kendilerinin aleyhlerine dönmesine ayrıca olaylarda yer
alan kişilerin zarar görmesine de sebebiyet verebilir. Bu çalışmanın amacı, ebelerin adli
ebelik konusundaki bilgi ve deneyimlerini belirlemektir. Tanımlayıcı tipte olan bu çalışma,
İstanbul ili Sağlık Bilimleri Üniversitesi Ümraniye Eğitim ve Araştırma Hastanesinde
yürütüldü. Araştırmanın örneklemini, hastanede çalışan 117 ebe oluşturdu. Araştırma
verilerinin toplanmasında, Tanıtıcı Bilgi Formu ve Ebelerin Adli Olgulara Yaklaşımda Bilgi
Düzeylerini Belirlemeye Yönelik Kontrol Listesi Formu kullanıldı. Araştırma verilerinin
değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatikler, student T testi, MannWhitney-U, Oneway
ANOVA, Kruskal-Wallis test ve Dunn-Bonferroni test, Pearson ki-kare test, Fisher’s exact
test ve Fisher-Freeman-Halton exact test kullanıldı. İstatistiksel anlamlılık p<0.05 olarak
kabul edildi. Ebelerin adli olgulara yaklaşımdaki bilgi puan ortalaması 66,97±9,28’ iken,
adli olgularda uygulama basamakları puan ortalaması 90,11±19,35’ dir. Yaş ve meslekte
çalışma süresi arttıkça ebelerin adli olgularla karşılaşma sıklığının arttığı bulundu.
Meslekteki çalışma süresi arttıkça ebelerin adli olguları bildirme yükümlülüğü olduğunu
bilme oranları azaldığı ve eğitim düzeyi arttıkça adli olguları bildirme oranının arttığı
bulundu. Acil ve doğumhane birimlerinde ebelerin adli olgu ile karşılaşma sıklığı
artmaktadır. En sık karşılaşılan adli olgunun cinsel saldırı olduğu görüldü. Adli olgular ile
karşılaşınca ebelerin %76,7’si ne yapacağını bilemediğini, %98,3’ü bu konuda eğitim
verilmesi gerektiğini ve %67,5’ i adli ebe olarak çalışmak istemediğini ifade etmektedir.
Sonuç olarak bu araştırmada ebelerin hiç eğitim almadıkları adli ebelik konusunda ki
mevcut bilgilerinin doğruluğunun, saha deneyimlerinin yansıması olduğu ve adli olgulara
x
ilişkin bilgi ve yaklaşımlarının yeterli olmadığı sonucuna varıldı. Bu konuda ki lisans
ve/veya lisansüstü derslerin ve hizmet içi eğitimlerin yaygınlaştırılması ile sahada ki
ebelerin adli ebelik konusundaki bilgi ve deneyimlerinin artırılmasına katkı sağlanabilir