dc.contributor.advisor |
Angın, Esra |
|
dc.contributor.author |
Güldalı Dereli, Sibel |
|
dc.date.accessioned |
2021-07-14T10:57:21Z |
|
dc.date.available |
2021-07-14T10:57:21Z |
|
dc.date.issued |
2019 |
|
dc.date.submitted |
2019 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4111 |
|
dc.description.abstract |
48-72 AYLIK ÇOCUĞA SAHİP ANNELERİN, EBEVEYNLİK YETKİNLİĞİ
İLE ÇOCUKLARINI BESLEME TARZI ARASINDAKİ İLİŞKİ
Sibel GÜLDALI DERELİ
Yüksek Lisans Tezi, Sınıf Eğitimi Anabilim Dalı
Tez Danışmanı: Dr. Öğr. Üyesi D. Esra ANGIN
2019, XIII + 58 sayfa
Bu araştırmada, 48-72 aylık çocuğa sahip annelerin, ebeveynlik yetkinliği ile
çocuklarını besleme tarzı arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın
çalışma grubunu, Aydın İli Efeler İlçesi Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı resmi ve özel
ilkokulların anasınıfları ve bağımsız anaokullarında eğitim görmekte olan 48-72 aylık 270
çocuğun annesi oluşturmaktadır. Araştırma iki ya da daha çok değişken arasında değişim
olup olmadığını ve varsa derecesini incelemeyi amaçladığından ilişkisel tarama
modelindedir. Araştırma verilerinin elde edilmesinde, Anneler için Ebeveyn Yetkinlik
Ölçeği, Anne-Baba (Ebeveyn) Besleme Tarzı Anketi ile araştırmacı tarafından hazırlanan
Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır.
Ebeveyn Yetkinlik Ölçeği, Anne-Baba (Ebeveyn) Besleme Tarzı Anketi puanlarına
ilişkin normallik testleri Kolmogorov-Smirnov testi ile gerçekleştirilmiştir. Puanların
normal dağılmamasından dolayı ölçek puanlarına ilişkin karşılaştırmalar Mann-Whitney U
testi ve Kruskall-Wallis H testi ile gerçekleştirilmiştir. Ölçek alt boyutlarından elde edilen
puanlar arasındaki ilişkiye ise Spearman Brown Sıra Farkları Korelasyon Katsayısı ile
bakılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre; Anne-Baba (Ebeveyn) Besleme Tarzı
Ölçeği alt boyut puanlarının annelerin eğitim durumuna göre oluşturulan gruplara göre
karşılaştırmasında, cesaretlendirici beslenme ve toleranslı kontrollü beslenme puanlarının
ortaokul ve lise gruplarında diğer gruplara göre anlamlı derecede düşük olduğu bulunmuştur
(p< 0,05). Ebeveyn Yetkinlik Ölçeği alt boyut puanlarının anne çalışma durumuna göre
karşılaştırmasında; boş zaman yönetme, okul desteği, sağlık ve toplam yetkinlik puanlarının
çalışmayanlarda anlamlı derecede yüksek olduğu bulunmuştur (p<0,05). Ebeveyn Besleme
Tarzı ölçeği alt boyut puanlarının, annelerin çalışma durumu gruplarına göre
karşılaştırmasında; sıkı kontrollü beslenme puanlarının çalışmayanlarda anlamlı derecede
yüksek olduğu bulunmuştur(p<0,05). Ebeveyn Besleme Tarzı ölçeği alt boyut puanları, vi
çocukların cinsiyet gruplarına göre karşılaştırıldığında; yardımcı beslenme puanlarının
erkek çocuk annelerinde anlamlı derecede yüksek olduğu bulunmuştur (p<0,05). Ebeveyn
Yetkinlik Ölçeği ve Ebeveyn Besleme Tarzı anketinin alt boyut puanları arasındaki
korelasyon incelendiğinde, ölçeklerin alt boyutları arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişki
tespit edilmiştir (p<0,05). |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY SAYFASI..............................................................................................iii
BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI............................................................................... iv
ÖZET....................................................................................................................................... v
ABSTRACT ..........................................................................................................................vii
ÖNSÖZ................................................................................................................................... ix
TABLOLAR DİZİNİ............................................................................................................xiii
EKLER DİZİNİ.................................................................................................................... xiv
GİRİŞ ...................................................................................................................................... 1
1. BÖLÜM.............................................................................................................................. 5
1. YETKİNLİK KAVRAMI VE EBEVEYN YETKİNLİĞİ.................................................. 5
1.1. Yetkinlik Kavramı ....................................................................................................... 5
1.2. Ebeveyn Yetkinliği ...................................................................................................... 7
1.3. Ebeveyn Yetkinliğini Etkileyen Faktörler ................................................................... 9
1.3.1. Başarı ................................................................................................................. 9
1.3.2. Fizyolojik Durum .............................................................................................. 9
1.3.3. Sözel İkna .......................................................................................................... 9
1.3.4. Dolaylı Tecrübeler........................................................................................... 10
1.3.5. Çevre ve Geçmiş Yaşantılar ............................................................................ 10
2. BÖLÜM............................................................................................................................ 11
2. OKUL ÖNCESİ DÖNEM ÇOCUKLARDA BESLENME .............................................. 11
2.1. Beslenme Kavramı ve Okul Öncesi Dönem Çocuklarında Beslenme....................... 11
2.2. Okul Öncesi Dönem Çocuklarında Beslenme Davranışları ...................................... 12
2.3. Okul Öncesi Dönem Çocuklarında Enerji ve Besin Ögeleri Gereksinimleri ............ 13
2.4. Okul Öncesi Dönem Çocuklarında Beslenme Bozuklukları ..................................... 15
2.4.1. Şişmanlık (Obezite) ........................................................................................ 15x
2.4.2. Malnütrisyon.................................................................................................... 17
2.4.3. Besin Seçme ve Yeni Yemekleri Reddetmek.................................................. 18
2.5. Beslenme Konusunda Ebeveyn Yetkinliği ................................................................ 19
3. BÖLÜM............................................................................................................................ 21
3. İLGİLİ ARAŞTIRMALAR............................................................................................... 21
3.1. Yurt içinde Yapılan Çalışmalar ................................................................................. 21
3.2. Yurt dışında Yapılan Çalışmalar................................................................................ 24
4. BÖLÜM............................................................................................................................ 27
4. YÖNTEM.......................................................................................................................... 27
4.1. Araştırmanın Modeli.................................................................................................. 27
4.2. Araştırma Evreni ve Çalışma Grubu.......................................................................... 27
4.3. Veri Toplama Araçları............................................................................................... 28
4.3.1. Kişisel Bilgi Formu.......................................................................................... 29
4.3.2. Anneler İçin Ebeveyn Yetkinlik Ölçeği .......................................................... 29
4.3.3. Anne-Baba (Ebeveyn) Besleme Tarzı Anketi ................................................. 29
4.4. Veri Toplama Süreci.................................................................................................. 30
4.5. Verilerin Analizi ........................................................................................................ 30
5. BÖLÜM............................................................................................................................ 32
5. BULGULAR ..................................................................................................................... 32
5.1. Annelerin Ebeveynlik Yetkinliği ile Çocuklarını Besleme Tarzlarının Demografik
Özelliklere Göre Farklılaşıp Farklılaşmadığına Dair Bulgular.................................... 32
5.2. Anneler İçin Ebeveyn Yetkinlik Ölçeği Alt Boyutları ile Ebeveyn Besleme Tarzı
Anketi Alt Boyutları Arasındaki İlişkinin İncelenmesine Ait Bulgular ...................... 42
6. TARTIŞMA, SONUÇ ve ÖNERİLER .......................................................................... 45
6.1.Tartışma ve Sonuç ...................................................................................................... 45
6.2. Öneriler...................................................................................................................... 49
7. KAYNAKLAR................................................................................................................. 50xi
8. EKLER ............................................................................................................................. 56
ÖZGEÇMİŞ ......................................................................................................................... 58 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Okul Öncesi Dönem Çocuğu, Ebeveyn Yetkinliği, Ebeveyn Besleme Tarzı |
tr_TR |
dc.title |
48-72 aylık çocuğa sahip annelerin, ebeveynlik yetkinliği ile çocuklarını besleme tarzı arasındaki ilişki |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Temel Eğitim Ana Bilim Dalı / Sınıf Eğitimi Bilim Dalı |
tr_TR |