dc.contributor.advisor |
Akkaya, Mustafa |
|
dc.contributor.author |
Özkan, Hatice |
|
dc.date.accessioned |
2021-07-14T10:55:28Z |
|
dc.date.available |
2021-07-14T10:55:28Z |
|
dc.date.issued |
2019 |
|
dc.date.submitted |
2019 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4108 |
|
dc.description.abstract |
SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ 7. SINIF SOSYAL
BİLGİLER DERSİ TARİH KAVRAMLARINA İLİŞKİN KAVRAM
YANILGILARININ TESPİTİ
Hatice ÖZKAN
Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler ve Türkçe Eğitimi Anabilim Dalı
Tez Danışmanı: Dr. Öğretim Üyesi Mustafa AKKAYA
2019, XV + 115 sayfa
İletişimin en temel unsurlarından olan kavramlar, kimi zaman bireyler tarafından
bilimsel anlamının dışında kullanılıp yanılgı içerebilmektedir. Bu kavram yanılgılarıyla hem
gündelik hayatta hem de eğitim öğretim ortamında sıklıkla karşılaşılabilmektedir. Bu
çalışma ile sosyal bilgiler 7. sınıf ders kitabında yer alan tarih disiplinine ait 19 adet kavram
kullanılarak sosyal bilgiler dördüncü sınıf öğretmen adaylarının bu kavramlara yönelik
yanılgı durumu ölçülmüştür.
Bu çalışmada nicel araştırma desenlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmanın
evreni Ege Bölgesi’nde yer alan üç devlet üniversitesinde öğrenim gören dördüncü sınıf
sosyal bilgiler öğretmen adaylarıdır. Veriler, 2018-2019 eğitim yılının bahar döneminde bu
üniversitelerde derslere devam eden 108 adet öğrenciden toplanmıştır. Veriler toplanırken
araştırmacı tarafından geliştirilen üç aşamalı teşhis testi (Tarih Kavramları Yanılgı Testi)
kullanılmıştır. 19 adet kavramın her biri için kavram yanılgısı yoktur, kavram yanılgısı
vardır, bilgi eksikliği vardır şeklinde kategorik sınıflandırma yapılmış ve öğrencilerin üç
aşamalı sorulara verdiği yanıtların kombinasyonu MS Excel ve SPSS’te düzenlenmiştir.
Böylece öğrencilerin kavram yanılgı durumları tespit edilerek üniversiteler arası
karşılaştırma yapılmıştır.
Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının meslek yaşamlarında öğretecekleri
kavramlara, bilimsel anlamda ne düzeyde sahip oldukları ortaya çıkarılmıştır. Buna göre en
fazla yanılgıya sahip olunan kavramlar Kil Tablet, Ahilik, Pisagor’dur. ‘Kavram yanılgısı
yoktur’ kategorisinde en yüksek orana sahip olunan kavramlar ise Lonca, Matbaa, Pusula,
Rönesans’tır. Bununla birlikte en fazla bilgi eksikliğine sahip olunan kavramlar ise Vakıf,
Kubbealtı ve İbn Sina olmuştur. Ayrıca üniversiteler arası kavram yanılgı durumu
karşılaştırılmıştır. Bu sonuçlardan yola çıkarak gelecekte yapılabilecek çalışmalar için
araştırmacılara önerilerde bulunulmuştur |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY SAYFASI..............................................................................................iii
BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI...............................................................................iv
ÖZET....................................................................................................................................... v
ABSTRACT ...........................................................................................................................vi
ÖNSÖZ..................................................................................................................................vii
TABLOLAR DİZİNİ..............................................................................................................xi
GRAFİKLER DİZİNİ ..........................................................................................................xiii
EKLER DİZİNİ....................................................................................................................xiv
KISALTMALAR DİZİNİ ..................................................................................................... xv
GİRİŞ....................................................................................................................................... 1
1. BÖLÜM............................................................................................................................ 12
1. KURAMSAL ÇERÇEVE ................................................................................................. 12
1.1. Kavram....................................................................................................................... 12
1.1.1. Kavramın Tanımı............................................................................................. 12
1.1.2. Kavramların Özellikleri................................................................................... 12
1.1.3. Kavram Öğrenme ve Kavram Öğretimi .......................................................... 14
1.2. Kavram Yanılgıları .................................................................................................... 19
1.2.1. Kavram Yanılgısı Tanımı ................................................................................ 19
1.2.2. Kavram Yanılgılarının Genel Özellikleri ........................................................ 20
1.2.3. Kavram Yanılgılarının Oluşma Nedenleri....................................................... 20
1.2.4. Kavram Yanılgılarını Tespit Etme ve Giderme Yöntemleri............................ 21
1.3. Alanyazındaki İlgili Çalışmalar................................................................................. 22
1.3.1. Sosyal Bilgiler ve Tarih Eğitimi Alanında Kavram Yanılgılarını İçeren
Çalışmalar......................................................................................................... 23
1.3.2. İki, Üç ve Dört Aşamalı Testler İle Kavram Yanılgılarını Tespit Etmeye
Yönelik Çalışmalar........................................................................................... 27
2. BÖLÜM............................................................................................................................ 33ix
2. YÖNTEM.......................................................................................................................... 33
2.1. Araştırmanın Modeli.................................................................................................. 33
2.2. Evren ve Örneklem .................................................................................................... 33
2.3. Veri Toplama Aracı ................................................................................................... 34
2.4. Güvenirlik .................................................................................................................. 36
2.5. Geçerlik...................................................................................................................... 40
2.6. Verilerin Analizi ........................................................................................................ 44
3. BÖLÜM............................................................................................................................ 46
3. BULGULAR ..................................................................................................................... 46
3.1. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Reform Kavramına Yönelik Bilimsel Bilgi,
Kavram Yanılgısı ve Bilgi Eksikliği ....................................................................... 46
3.2. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Kubbealtı Kavramına Yönelik Bilimsel
Bilgi, Kavram Yanılgısı ve Bilgi Eksikliği ............................................................. 48
3.3. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Baharat Yolu Kavramına Yönelik Bilimsel
Bilgi, Kavram Yanılgısı ve Bilgi Eksikliği ............................................................. 50
3.4. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Kil Tablet Kavramına Yönelik Bilimsel
Bilgi, Kavram Yanılgısı ve Bilgi Eksikliği ............................................................. 52
3.5. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Lonca Kavramına Yönelik Bilimsel Bilgi,
Kavram Yanılgısı ve Bilgi Eksikliği ....................................................................... 54
3.6. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Pusula Kavramına Yönelik Bilimsel Bilgi,
Kavram Yanılgısı ve Bilgi Eksikliği ....................................................................... 56
3.7. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Rönesans Kavramına Yönelik Bilimsel
Bilgi, Kavram Yanılgısı ve Bilgi Eksikliği ............................................................. 58
3.8. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Kayı Kavramına Yönelik Bilimsel Bilgi,
Kavram Yanılgısı ve Bilgi Eksikliği ....................................................................... 60
3.9. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Skolastik Kavramına Yönelik Bilimsel
Bilgi, Kavram Yanılgısı ve Bilgi Eksikliği ............................................................. 62
3.10. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Aydınlanma Kavramına Yönelik Bilimsel
Bilgi, Kavram Yanılgısı ve Bilgi Eksikliği ............................................................. 64
3.11. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Dirlik Kavramına Yönelik Bilimsel Bilgi,
Kavram Yanılgısı ve Bilgi Eksikliği ....................................................................... 66
3.12. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Endüljans Kavramına Yönelik Bilimsel
Bilgi, Kavram Yanılgısı ve Bilgi Eksikliği ............................................................. 68x
3.13. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Ahilik Kavramına Yönelik Bilimsel Bilgi,
Kavram Yanılgısı ve Bilgi Eksikliği ....................................................................... 70
3.14. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Vakıf Kavramına Yönelik Bilimsel Bilgi,
Kavram Yanılgısı ve Bilgi Eksikliği ....................................................................... 72
3.15. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Matbaa Kavramına Yönelik Bilimsel
Bilgi, Kavram Yanılgısı ve Bilgi Eksikliği ............................................................. 74
3.16. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Harezmi Kavramına Yönelik Bilimsel
Bilgi, Kavram Yanılgısı ve Bilgi Eksikliği ............................................................. 76
3.17. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının İbn Sina Kavramına Yönelik Bilimsel
Bilgi, Kavram Yanılgısı ve Bilgi Eksikliği ............................................................. 78
3.18. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Pisagor Kavramına Yönelik Bilimsel
Bilgi, Kavram Yanılgısı ve Bilgi Eksikliği ............................................................. 80
3.19. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Kurtuba Kavramına Yönelik Bilimsel
Bilgi, Kavram Yanılgısı ve Bilgi Eksikliği ............................................................. 82
4. TARTIŞMA VE SONUÇ................................................................................................ 85
5. KAYNAKLAR................................................................................................................. 91
6. EKLER ............................................................................................................................. 99
ÖZGEÇMİŞ ....................................................................................................................... 115 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Kavram Yanılgıları, Sosyal Bilgiler Eğitimi, Tarih Kavramları, Üç Aşamalı Teşhis Testi |
tr_TR |
dc.title |
Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının 7. sınıf sosyal bilgiler dersi tarih kavramlarına ilişkin kavram yanılgılarının tespiti |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Sosyal Bilimler ve Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı |
tr_TR |