dc.contributor.advisor |
Çakır, Engin |
|
dc.contributor.author |
Başaloğlu Gözlüklü, Canan |
|
dc.date.accessioned |
2021-07-14T10:55:18Z |
|
dc.date.available |
2021-07-14T10:55:18Z |
|
dc.date.issued |
2019 |
|
dc.date.submitted |
2019 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4107 |
|
dc.description.abstract |
KÜRESEL MARKA YARATMADA TURQUALITY PROJESĠ:
BĠR SANAYĠ ĠġLETMESĠNDE UYGULAMASI
Canan BAġALOĞLU
Doktora Tezi, ĠĢletme Anabilim Dalı
Tez DanıĢmanı: Dr. Öğr. Üyesi Engin ÇAKIR
2019, XVII + 218 sayfa
Bu çalıĢmada, Turquality programı kapsamında faaliyet gösteren üretim iĢletmesinin
markalaĢma ve küreselleĢme süreçleri incelenerek, Turquality programının söz konusu
incelenen iĢletmenin markalaĢma ve küreselleĢme süreçlerine olan katkıları ortaya
konulmuĢtur.
ÇalıĢmada; Turquality Marka Destek Programı kapsamında 30.05.2017 tarihinden
itibaren destek almaya hak kazanmıĢ, imalat sektöründe makine üretimi yapan bir firmanın
yetkilileri ile yüz yüze görüĢme gerçekleĢtirilmiĢ ve daha önce hazırlanan sorular
sorulmuĢtur. Söz konusu görüĢmeler, firmanın Turquality destek baĢvurusu kabul edildiği
tarihten itibaren Turquality Uzmanı olarak görev yapan yetkilisi ve üst düzey yöneticileri ile
gerçekleĢtirilmiĢtir. Firma yetkililerinin verdiği cevaplar görüĢme esnasında kaydedilmiĢ ve
firmadan Turquality programından önce ve sonrasındaki ciro, ihracat değerleri, çalıĢan
sayısı, üretim adedi ve tutundurma faaliyetleri bütçesinin verileri de belirli bir periyodu
kapsayacak Ģekilde temin edilmiĢtir.
Yarı yapılandırılmıĢ görüĢme tekniği ile yapılan vaka analizi sonucunda, Turquality
desteklerinin, firmanın yeni pazarlara açılmasını ve ihracatını arttırmasını sağlamıĢtır.
Destekler sayesinde firmanın yurtdıĢındaki piyasalarda rekabet gücü ve pazar payı artmıĢtır. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
ĠÇĠNDEKĠLER
ÖZET .......................................................................................................................................v
ABSTRACT ...........................................................................................................................vi
ÖNSÖZ..................................................................................................................................vii
ġEKĠLLER DĠZĠNĠ ..............................................................................................................xiii
TABLOLAR DĠZĠNĠ............................................................................................................xiv
GRAFĠKLER DĠZĠNĠ............................................................................................................xv
EKLER DĠZĠNĠ ....................................................................................................................xvi
KISALTMALAR DĠZĠNĠ ...................................................................................................xvii
GĠRĠġ.......................................................................................................................................1
1. BÖLÜM ..........................................................................................................................4
1. KÜRESEL PAZARLAMA .............................................................................................4
1.1. Küresel Pazarlara GiriĢ Yöntemleri......................................................................4
1.1.1. Ġhracat ..........................................................................................................5
1.1.1.1. Doğrudan ihracat...................................................................................6
1.1.1.2. Dolaylı ihracat.......................................................................................7
1.1.1.3. Birlikte ihracat.......................................................................................7
1.1.2. SözleĢmeye Dayalı GiriĢ Yöntemleri ..........................................................7
1.1.2.1. Lisanslama.............................................................................................7
1.1.2.2. Franchising............................................................................................8
1.1.2.3. Fason üretim..........................................................................................9
1.1.2.4. Yönetim sözleĢmeleri............................................................................9
1.1.3. Yatırıma Dayalı GiriĢ Stratejileri.................................................................9
1.1.3.1. Yüzde yüz iĢtirakler ............................................................................10
1.1.3.2. Ortak giriĢim .......................................................................................11
1.2. KüreselleĢme Kavramı........................................................................................12ix
1.2.1. Küresel Rekabette Türkiye‟nin Yeri..........................................................14
1.2.2. Küresel Pazarlama Kavramının Tanımı.....................................................19
1.2.3. Küresel Pazarlamanın GeliĢim Nedenleri..................................................21
2. BÖLÜM ........................................................................................................................25
2. MARKA VE KÜRESELLEġME SÜRECĠNDE MARKALAġMA.............................25
2.1. Marka Tanımı ve Yönetimi.................................................................................25
2.1.1. Marka Kavramı..........................................................................................25
2.1.2. Markanın Tarihçesi....................................................................................28
2.1.3. Markanın Önemi........................................................................................29
2.1.4. Markanın ĠĢlevleri......................................................................................30
2.1.4.1. ĠĢletmeler açısından markanın iĢlevleri...............................................30
2.1.4.2. Tüketici açısından markanın iĢlevleri .................................................32
2.1.4.3. Ülke açısından markanın iĢlevleri.......................................................33
2.1.4.4. Toplum açısından markanın iĢlevleri..................................................37
2.1.5. Marka BileĢenleri.......................................................................................38
2.1.5.1. Marka kimliği......................................................................................38
2.1.5.2. Marka değeri .......................................................................................49
2.1.5.3. Marka imajı .........................................................................................64
2.1.5.4. Marka vaadi.........................................................................................64
2.2. Marka Yönetimi..................................................................................................65
2.2.1. Marka Yönetiminin Önemi........................................................................66
2.2.1.1. ĠĢletme ve pazarlama yönetimi açısından marka yönetiminin önemi .66
2.2.1.2. Tüketiciler açısından marka yönetiminin önemi.................................67
2.2.2. Marka Stratejilerinin Belirlenmesi ............................................................67
2.2.3. Temel Marka Stratejileri............................................................................68
2.2.3.1. Marka konumlandırma stratejileri.......................................................68
2.2.3.2. Marka adının belirlenmesi...................................................................71
2.2.3.3. Marka sponsorluğu..............................................................................73x
2.2.3.4. Marka geliĢimi ....................................................................................74
2.2.4. Marka Tescil Süreci ve Korunması Kararları............................................75
2.2.5. Küresel Pazarlarda MarkalaĢma ................................................................76
2.2.6. Küresel Markalama Stratejileri..................................................................78
2.2.6.1. Yerel markalama .................................................................................82
2.2.6.2. Bölgesel markalama ............................................................................84
2.2.6.3. Küresel markalama..............................................................................85
2.2.7. Küresel Markanın Avantajları ...................................................................87
2.2.8. Küresel Markanın Dezavantajları ..............................................................99
2.2.9. Markada KüreselleĢme Süreci .................................................................100
2.2.9.1. Üretici açısından küresel marka isimlendirme stratejileri.................103
2.2.9.2. Dil farklılıkları ..................................................................................105
2.2.9.3. Kültürel farklılıklar ...........................................................................107
2.3. Markanın Ekonomik Analizi ............................................................................108
3. BÖLÜM ......................................................................................................................112
3. MARKALAġMA SÜRECĠNDE TURQUALĠTY PROJESĠ......................................112
3.1. Turquality Hakkında .........................................................................................112
3.2. Turquality Misyonu ve Hedefleri .....................................................................112
3.3. Turquality Projesinin Tarihçesi ........................................................................113
3.3.1. 2004 Yılındaki Turquality Faaliyetleri ....................................................114
3.3.2. 2005 Yılındaki Turquality Faaliyetleri ....................................................114
3.3.3. 2006 Yılındaki Turquality Faaliyetleri ....................................................115
3.3.4. 2007 Yılındaki Turquality Faaliyetleri ....................................................116
3.3.5. 2008 Yılındaki Turquality Faaliyetleri ....................................................117
3.3.6. 2009 Yılındaki Turquality Faaliyetleri ....................................................119
3.3.7. 2010 Yılındaki Turquality Faaliyetleri ....................................................119
3.3.8. 2011 Yılındaki Turquality Faaliyetleri ....................................................120
3.3.9. 2012 Yılındaki Turquality Faaliyetleri ....................................................121
3.3.10. 2013 Yılındaki Turquality Faaliyetleri ....................................................121
3.3.11. 2014 Yılındaki Turquality Faaliyetleri ....................................................122xi
3.3.12. 2015 Yılındaki Turquality Faaliyetleri ....................................................122
3.3.13. 2016 Yılındaki Turquality Faaliyetleri ....................................................123
3.3.14. 2017 Yılındaki Turquality Faaliyetleri ....................................................123
3.3.15. 2018 Yılındaki Turquality Faaliyetleri ....................................................123
3.4. Turquality Sertifikasının Sağladığı Avantajlar.................................................123
3.4.1. Finansal Destek........................................................................................123
3.4.2. Güçlü Marka Ġmajı...................................................................................124
3.4.3. Ürün iyileĢtirme .......................................................................................126
3.4.4. Rekabet gücünün artması.........................................................................126
3.4.5. KurumsallaĢma ........................................................................................126
3.4.6. Turquality Desteklerinin Makro Etkileri .................................................127
3.4.6.1. Türkiye menĢeili markaların dünyadaki yeri ....................................127
3.4.6.2. Türkiye‟nin en değerli markaları ......................................................127
3.4.6.3. Türkiye‟nin marka değeri..................................................................129
3.5. Turquality Kapsamında Sunulan Destekler......................................................129
3.5.1. Turquality Destekleri...............................................................................129
3.5.2. Marka Destekleri .....................................................................................134
3.5.3. MarkalaĢma GeliĢim Yol Haritası ...........................................................135
3.5.4. Yönetici GeliĢtirme Programı..................................................................136
3.5.5. Vizyon Seminerleri..................................................................................137
3.6. Turquality BaĢvurusu Ġçin Yapılması Gerekenler ............................................138
3.6.1. BaĢvuru Öncesi........................................................................................138
3.6.2. BaĢvuru ....................................................................................................138
3.6.3. Firma Ön Ġnceleme ÇalıĢması .................................................................141
3.6.4. Kapsama Alınma .....................................................................................145
4. BÖLÜM ......................................................................................................................149
4. ARAġTIRMA VE BULGULAR.................................................................................149
4.1. Vaka Analizi Yöntemi ......................................................................................149
4.2. GörüĢme (Mülakat) Teknikleri .........................................................................152
4.3. Varsayımlar ve Kısıtlar.....................................................................................153
4.4. Veri Toplama ve Analiz Teknikleri..................................................................153
4.5. Bulgular ............................................................................................................153xii
4.5.1. Vaka Analizi Bulguları............................................................................154
4.5.1.1. Firmanın görünümü...........................................................................154
4.5.1.2. Firmanın aldığı destekler...................................................................158
4.5.1.3. Yarı yapılandırılmıĢ görüĢme bulguları ............................................162
5. TARTIġMA VE SONUÇ ..........................................................................................170
6. KAYNAKLAR ...........................................................................................................175
7. EKLER .......................................................................................................................191
ÖZGEÇMĠġ.........................................................................................................................217 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Turquality, Marka, Küresel Pazarlama |
tr_TR |
dc.title |
Küresel marka yaratmada Turquality projesi: Bir sanayi işletmesinde uygulama |
tr_TR |
dc.type |
doctoralThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / İşletme Ana Bilim Dalı |
tr_TR |