dc.contributor.advisor |
Sarpkaya, Ruhi |
|
dc.contributor.author |
Gün, Nuray |
|
dc.date.accessioned |
2021-07-14T10:54:54Z |
|
dc.date.available |
2021-07-14T10:54:54Z |
|
dc.date.issued |
2019 |
|
dc.date.submitted |
2019 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4104 |
|
dc.description.abstract |
OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN DERS DENETİM SORUNLARI
Nuray GÜN
Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı
Tez Danışmanı: Prof. Dr. Ruhi SARPKAYA
2019, XXIV + 207 sayfa
Araştırmanın amacı, anaokullarında ve ilköğretime bağlı anasınıflarında çalışan okul
öncesi öğretmenlerin okul müdürü tarafından yapılan ders denetiminde yaşadığı sorunların
tespit edilmesidir. Bu amaçla yaşanılan denetim sorunlarının neler olduğu belirlenirken
klinik denetimin aşamaları dikkate alınarak; denetim öncesi, denetim sırasında, denetim
sonrasında ne gibi sorunların yaşandığı ve bu sorunlara çözüm önerilerinin neler olacağı
belirlenmeye çalışılmıştır.
Araştırma nitel araştırma yöntemi kullanılarak çalışılmıştır. Araştırmada görüşme
yöntemi kullanılarak veri toplanmıştır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden durum
çalışması kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak öğretmenlere ve okul müdürlerine yarı
yapılandırılmış görüşme formları uygulanmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme formundaki
sorular, çalışma grubunda bulunan öğretmenlere ve okul müdürlerine yüz yüze görüşme
sürecinde sorularak yanıtlar araştırmacı tarafından kayıt altına alınmıştır.
Veri toplama ve analiz süreci: Yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak
görüşmelerin yapılması, ses kaydı ve not alma şeklinde toplanan verilerin bilgisayar
ortamına aktarılması, kod listesinin hazırlanması, temaların oluşturulup, kodların bu
temalara atanması, temalara göre verilerin açıklanması, betimlenmesi, yorumlanması,
bunların bilimsel formatta raporlaştırılması aşamalarından oluşmuştur.
Araştırma kapsamında var olan durumu açıklamak için betimsel analiz, daha detaylı
bulguları elde etmek ve yorumlamak için de içerik analizi yapılmıştır.
Araştırma sonucunda denetim öncesi yaşanan sorunların; denetim zamanının haber
verilmemesi, denetim öncesi ön görüşme yapılmaması ve ilkokul- ortaokul müdürlerinin
okul öncesi eğitim hakkında yeterince bilgiye sahip olmamaları olduğu tespit edilmiştir.
Denetim sırasında yaşanan sorunların; evrak denetimi ve denetim süresinin yetersizliği ileviii
ilgili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Denetim sonrası sorunlarda ise öğretmenlerin çoğunluğu
denetimin gelişimlerine katkı sağlamadığını belirtirken, müdürlerin tamamı denetimin
öğretmenin gelişimine katkısı olduğunu dile getirmişlerdir. Ayrıca ilköğretim bünyesinde
çalışan okul öncesi öğretmenleri denetimle ilgili okul müdürlerinin yeterince rehberlik
edememe sorunlarını ifade etmişlerdir |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY SAYFASI..............................................................................................iii
BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI................................................................................ v
ÖZET.....................................................................................................................................vii
ABSTRACT ...........................................................................................................................ix
ÖNSÖZ...................................................................................................................................xi
ŞEKİLLER DİZİNİ.............................................................................................................xvii
TABLOLAR DİZİNİ............................................................................................................xix
EKLER DİZİNİ....................................................................................................................xxi
KISALTMALAR DİZİNİ ..................................................................................................xxiii
GİRİŞ....................................................................................................................................... 1
1. BÖLÜM.............................................................................................................................. 3
1. ARAŞTIRMA HAKKINDA AÇIKLAMALAR ................................................................ 3
1.1. Problem Durumu.......................................................................................................... 3
1.2. Problem Cümlesi.......................................................................................................... 7
1.3. Alt Problemler.............................................................................................................. 7
1.4. Çalışmanın Amacı........................................................................................................ 7
1.5. Araştırmanın Önemi .................................................................................................... 8
1.6. Araştırmanın Varsayımları ........................................................................................ 10
1.7. Araştırmanın Sınırlılıkları.......................................................................................... 10
1.8. Tanımlar..................................................................................................................... 10
2. BÖLÜM............................................................................................................................ 12
2. İLGİLİ ALANYAZIN....................................................................................................... 12
2.1. Okul Öncesi Eğitim ................................................................................................... 12
2.1.1. Okul Öncesi Eğitim Kurumları........................................................................ 12
2.1.2. Okul Öncesi Eğitimin Amaçları ...................................................................... 16
2.1.3. Okul Öncesi Eğitimin Temel İlkeleri .............................................................. 16xiv
2.1.4. Okul Öncesi Öğretmeninin ve Okul Müdürünün Görev ve Yetkileri ............. 18
2.1.5. Okul Öncesi Eğitin Programının Temel Özellikleri........................................ 20
2.1.6. Okul Öncesi Eğitimde Etkinlik Çeşitleri......................................................... 22
2.1.7. Okul Öncesi Eğitimde Planlar......................................................................... 24
2.2. Denetim ..................................................................................................................... 25
2.2.1. Denetim Nedir? ............................................................................................... 25
2.2.2. Denetim Türleri ............................................................................................... 30
2.2.2.1. Kurum denetimi .................................................................................. 30
2.2.2.2. Ders denetimi...................................................................................... 31
2.2.3. Denetim İlkeleri............................................................................................... 33
2.2.4. Denetim Modelleri .......................................................................................... 35
2.2.4.1. Bilimsel denetim................................................................................. 35
2.2.4.2. Sanatsal denetim ................................................................................. 37
2.2.4.3. Öğretimsel denetim............................................................................. 38
2.2.4.4. Gelişimsel denetim.............................................................................. 40
2.2.4.5. Farklılaştırılmış denetim..................................................................... 40
2.2.4.6. Klinik denetim .................................................................................... 42
2.3. Okul Öncesi Eğitimde Denetim................................................................................. 52
2.4. İlgili Araştırmalar...................................................................................................... 58
2.4.1. Yurt İçinde Yapılan Araştırmalar.................................................................... 58
2.4.2. Yurt Dışında Yapılan Araştırmalar ................................................................. 69
3. BÖLÜM............................................................................................................................ 72
3. YÖNTEM.......................................................................................................................... 72
3.1. Araştırmanın Deseni.................................................................................................. 72
3.2. Çalışma Grubu........................................................................................................... 73
3.3. Veri Toplama Aracı................................................................................................... 79
3.4. Veri Toplama Süreci.................................................................................................. 81xv
3.5. Veri Analizi................................................................................................................ 82
3.6. Araştırmanın Geçerliliği ve Güvenilirliği.................................................................. 82
4. BÖLÜM............................................................................................................................ 84
4. BULGULAR VE YORUMLAR ....................................................................................... 84
4.1. Birinci Alt Probleme İlişkin Bulgu ve Yorumlar ...................................................... 84
4.1.1. Denetim Öncesi Öğretmenlerin Yaşadığı Sorunlara ilişkin Bulgular ............. 84
4.1.2. Denetim Öncesi Müdürlerin Yaşadığı Sorunlara İlişkin Bulgular .................. 89
4.2. İkinci Alt Probleme İlişkin Bulgu ve Yorumlar ........................................................ 94
4.2.1. Denetim Sırasında Öğretmenlerin Yaşadığı Sorunlara İlişkin Bulgular ......... 94
4.2.2. Denetim Sırasında Müdürlerin Yaşadığı Sorunlara İlişkin Bulgular ve
Yorumlar ........................................................................................................ 105
4.3. Üçüncü Alt Probleme İlişkin Bulgu ve Yorumlar .................................................. 117
4.3.1. Denetim Sonrasında Öğretmenlerin Yaşadığı Sorunlara İlişkin Bulgu ve
Yorumlar ........................................................................................................ 118
4.3.2. Denetim Sonrasında Müdürlerin Yaşadığı Sorunlara İlişkin Bulgular ve
Yorumlar ........................................................................................................ 127
4.4. Dördüncü Alt Probleme İlişkin Bulgu ve Yorumlar................................................ 136
4.4.1. Denetim Öncesi Sorunlara Çözüm Önerileri................................................. 137
4.4.1.1. Denetim öncesi sorunlara öğretmenlerin çözüm önerileri ................ 137
4.4.1.2. Denetim öncesi sorunlara müdürlerin çözüm önerileri..................... 139
4.4.2. Denetim Sırasında Yaşanan Sorunlara Çözüm Önerileri .............................. 142
4.4.2.1. Denetim sırasında yaşanan sorunlara öğretmenlerin çözüm önerileri142
4.4.2. Denetim Sırasında Yaşanan Sorunlara Çözüm Önerileri .............................. 147
4.4.2.2. Denetim sırasında yaşanan sorunlara müdürlerin çözüm önerileri ... 147
4.4.3. Denetim Sonrasında Yaşanan Sorunlara Çözüm Önerileri ........................... 153
4.4.3.1. Denetim sonrasında yaşanan sorunlara öğretmenlerin çözüm
önerileri................................................................................................. 153
4.4.3. Denetim Sonrasında Yaşanan Sorunlara Çözüm Önerileri ........................... 159
4.4.3.2. Denetim sonrasında yaşanan sorunlara müdürlerin çözüm önerileri 159xvi
4.4.4. Okul Öncesi Öğretmenlerini Kim Denetlemeli? ........................................... 163
4.4.4.1. Öğretmen görüşlerine göre denetmen kim olsun? ............................ 163
4.4.4.2. Okul müdürü görüşlerine göre denetmen kim olsun?....................... 170
5. TARTIŞMA VE SONUÇ ............................................................................................. 175
5.1. Tartışma ve Sonuç ................................................................................................... 175
5.2. Öneriler.................................................................................................................... 182
6. KAYNAKLAR............................................................................................................... 185
7. EKLER........................................................................................................................... 193
ÖZGEÇMİŞ....................................................................................................................... 207 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Okul Öncesi Öğretmeni, Denetim Sorunları, Okul Öncesi Eğitim, Okul Müdürü |
tr_TR |
dc.title |
Okul öncesi öğretmenlerinin ders denetim sorunları |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı / Eğitim Yönetimi Bilim Dalı |
tr_TR |