Abstract:
OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN DERS DENETİM SORUNLARI
Nuray GÜN
Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı
Tez Danışmanı: Prof. Dr. Ruhi SARPKAYA
2019, XXIV + 207 sayfa
Araştırmanın amacı, anaokullarında ve ilköğretime bağlı anasınıflarında çalışan okul
öncesi öğretmenlerin okul müdürü tarafından yapılan ders denetiminde yaşadığı sorunların
tespit edilmesidir. Bu amaçla yaşanılan denetim sorunlarının neler olduğu belirlenirken
klinik denetimin aşamaları dikkate alınarak; denetim öncesi, denetim sırasında, denetim
sonrasında ne gibi sorunların yaşandığı ve bu sorunlara çözüm önerilerinin neler olacağı
belirlenmeye çalışılmıştır.
Araştırma nitel araştırma yöntemi kullanılarak çalışılmıştır. Araştırmada görüşme
yöntemi kullanılarak veri toplanmıştır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden durum
çalışması kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak öğretmenlere ve okul müdürlerine yarı
yapılandırılmış görüşme formları uygulanmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme formundaki
sorular, çalışma grubunda bulunan öğretmenlere ve okul müdürlerine yüz yüze görüşme
sürecinde sorularak yanıtlar araştırmacı tarafından kayıt altına alınmıştır.
Veri toplama ve analiz süreci: Yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak
görüşmelerin yapılması, ses kaydı ve not alma şeklinde toplanan verilerin bilgisayar
ortamına aktarılması, kod listesinin hazırlanması, temaların oluşturulup, kodların bu
temalara atanması, temalara göre verilerin açıklanması, betimlenmesi, yorumlanması,
bunların bilimsel formatta raporlaştırılması aşamalarından oluşmuştur.
Araştırma kapsamında var olan durumu açıklamak için betimsel analiz, daha detaylı
bulguları elde etmek ve yorumlamak için de içerik analizi yapılmıştır.
Araştırma sonucunda denetim öncesi yaşanan sorunların; denetim zamanının haber
verilmemesi, denetim öncesi ön görüşme yapılmaması ve ilkokul- ortaokul müdürlerinin
okul öncesi eğitim hakkında yeterince bilgiye sahip olmamaları olduğu tespit edilmiştir.
Denetim sırasında yaşanan sorunların; evrak denetimi ve denetim süresinin yetersizliği ileviii
ilgili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Denetim sonrası sorunlarda ise öğretmenlerin çoğunluğu
denetimin gelişimlerine katkı sağlamadığını belirtirken, müdürlerin tamamı denetimin
öğretmenin gelişimine katkısı olduğunu dile getirmişlerdir. Ayrıca ilköğretim bünyesinde
çalışan okul öncesi öğretmenleri denetimle ilgili okul müdürlerinin yeterince rehberlik
edememe sorunlarını ifade etmişlerdir