dc.contributor.advisor |
Angın, Duriye Esra |
|
dc.contributor.author |
Dörterler, Yurdanur |
|
dc.date.accessioned |
2021-07-14T10:37:27Z |
|
dc.date.available |
2021-07-14T10:37:27Z |
|
dc.date.issued |
2019 |
|
dc.date.submitted |
2019 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4099 |
|
dc.description.abstract |
OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN PROJE YAKLAŞIMINA
İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ İLE PLANLAMA VE UYGULAMA
BECERİLERİNİN BELİRLENMESİ
Yurdanur DÖRTERLER
Yüksek Lisans Tezi, Okul Öncesi Öğretmenliği Anabilim Dalı
Tez Danışmanı: Dr. Öğr. Üyesi Duriye Esra ANGIN
2019, XVII+ 106 sayfa
Okul öncesi öğretmenlerinin proje yaklaşımına ilişkin görüşlerini öğrenebilmek ve
proje çalışmalarını planlama becerileri ile uygulamalarını incelemek amacıyla yapılan bu
çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması bütüncül tekli durum deseni
kullanılarak yürütülmüştür.
Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Muğla ili Menteşe
ilçesinde Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı ilkokulların anasınıflarında görev yapan dört okul
öncesi öğretmeni oluşturmaktadır.
Araştırma verileri araştırmacı tarafından oluşturulan kişisel bilgiler formu, öğretmen
görüşme formu, proje planlama kriter formu ve öğretmen gözlem formu kullanılarak
toplanmıştır. Toplanan veriler betimsel analiz tekniği kullanılarak analiz edilmiştir.
Araştırmadan elde edilen en önemli bulgu, okul öncesi öğretmenlerinin proje
çalışması olarak nitelendirdikleri çalışmaların, proje yaklaşımı felsefesi benimsenerek
hazırlanan ve uygulanan çalışmalar olmadığıdır. Araştırma bulguları, öğretmenlerin proje
yaklaşımına ilişkin yeterli bilgi donanımına sahip olmadıklarını ortaya çıkarmıştır.
Öğretmenlerin proje çalışması olarak nitelendirdikleri çalışmalarında öğretmen merkezli
planlama yaptıkları ve konu seçiminde günlük eğitim akışını ve çocukların hazır
bulunuşluklarını dikkate aldıkları, çalışmalarında yoğun olarak düz anlatım ve soru cevap
tekniğini kullandıkları, etkinlik çeşidi olarak da daha çok sanat etkinliğine yer verdikleri ve vi
sanat etkinliğinin sonucunda ortaya çıkan ürüne odaklandıkları görülmüştür. Ayrıca
öğretmenlerin proje çalışması adı altında yürüttükleri çalışmalarında büyük grup, küçük grup
ya da bireysel çalışmalardan sadece birine yer verdikleri, yaptıkları çalışmaların sürelerinin
farklılık gösterdiği, öğretmenlerin çoğunun çalışmalarında aile katılımına yer verdiği,
ailelerin materyal temini desteği sağlamak amacıyla sürece dahil edildiği belirlenmiştir.
Çalışmaların değerlendirilmesi konusunda ortak görüşe sahip olmadıkları görülmüş, sınıf
uygulamalarına bakıldığında değerlendirme aşamasında sadece soru cevap tekniğini
kullandıkları gözlemlenmiştir. Öğretmenlerin çoğunluğu çalışmalarının çocukların sosyal duygusal gelişimini desteklediğini, çalışmalarında öğretmenin koordinatör rolünde olduğunu
belirtmişlerdir. Çocuklara grup halinde çalışma ve yaparak yaşayarak öğrenme fırsatı vermesi
öğretmenler tarafından proje çalışmaların güçlü yanı olarak görülürken, çalışmalarının zayıf
yönlerine ilişkin öğretmenler arası görüş birliğinin olmaması ön plana çıkmıştır.
Öğretmenlerin çalışmalarını daha etkili hale getirmek için yardımcı personel ve materyal
desteğine ihtiyaç duydukları belirlenmiştir. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY SAYFASI...................................................................................... ii
BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI...................................................................... iv
ÖZET..............................................................................................................................v
ABSTRACT.................................................................................................................vii
ÖNSÖZ..........................................................................................................................ix
İÇİNDEKİLER...............................................................................................................x
TABLOLAR DİZİNİ ..................................................................................................xiv
EKLER DİZİNİ............................................................................................................xv
GÖRSELLER DİZİNİ.................................................................................................xvi
KISALTMALAR DİZİNİ..........................................................................................xvii
GİRİŞ .............................................................................................................................1
1. BÖLÜM ....................................................................................................................6
1. ARAŞTIRMANIN KURAMSAL TEMELLERİ.......................................................6
1.1. Okul Öncesi Eğitim .............................................................................................6
1.1.1. Okul Öncesi Eğitimin Tanımı ve Önemi ....................................................6
1.1.2. Okul Öncesi Eğitim Programı.....................................................................6
1.1.3. Dünyada Okul Öncesi Dönemde Uygulanan Bazı Eğitim Programları ve
Yaklaşımlar...............................................................................................8
1.1.3.1. Yapılandırmacı Yaklaşım ............................................................8
1.1.3.2. Sosyo-kültürel Yaklaşım..............................................................9
1.1.3.3. Waldorf Yaklaşımı ve Steiner Pedagojisi ....................................9
1.1.3.4. Açık Eğitim..................................................................................9
1.1.3.5. Montessori Eğitimi Yöntemi......................................................10
1.1.3.6. Bank Street Yaklaşımı ...............................................................10
1.1.3.7. Head Start Programı...................................................................10xi
1.1.3.8. Highscope Programı...................................................................11
1.1.3.9. Reggio Emilia Yaklaşımı...........................................................11
1.2. Proje Yaklaşımı .................................................................................................11
1.3. Proje Yaklaşımının Tarihsel Gelişimi ve Felsefi Temelleri ..............................13
1.4. Proje Yaklaşımının Özellikleri ..........................................................................14
1.4.1. Tartışma ....................................................................................................15
1.4.2. Alan Çalışması..........................................................................................15
1.4.3. Sunum.......................................................................................................15
1.4.4. İnceleme....................................................................................................16
1.4.5. Sergileme ..................................................................................................16
1.5. Proje Yaklaşımının Amaçları ............................................................................16
1.5.1. Zihinsel Gelişimi Desteklemek.................................................................16
1.5.2. Etkinlikler İçinde Denge Oluşturmak .......................................................17
1.5.3. Okul ile Yaşamı Birleştirmek ...................................................................17
1.5.4. Sınıf İçinde Topluluk Ruhu Geliştirmek ..................................................17
1.5.5. Eğitimde Zorluklarla Baş Edebilmek .......................................................17
1.5.6. Eğitimde Demokrasi Bilincini Aşılamak..................................................18
1.6. Proje Yaklaşımında Konunun Belirlenmesi ......................................................18
1.6.1. Çocuk Temelli Konular ............................................................................18
1.6.2. Öğretmen Temelli Konular.......................................................................18
1.6.3. Konu Belirlenirken Dikkat Edilmesi Önemli Olan Noktalar....................19
1.6.4. Konu Ağının Oluşturulması......................................................................19
1.7. Proje Çalışmalarında Öğretmenin Rolü.............................................................20
1.8. Proje Çalışmalarında Ailenin Rolü....................................................................21
1.9. Proje Yaklaşımında Aşamalar ...........................................................................21
1.9.1. Planlama ve Başlama ................................................................................21
1.9.2. Uygulama ve Alan Çalışması ...................................................................22xii
1.9.3. Projeyi Sonlandırma .................................................................................22
1.10. Proje Yaklaşımının Avantajları ve Dezavantajları ..........................................23
1.11. Proje Çalışması Örneği: Kemik Projesi...........................................................24
2. BÖLÜM...................................................................................................................37
2. İLGİLİ ARAŞTIRMALAR......................................................................................37
2.1. Yurtiçinde Yapılan Çalışmalar..........................................................................37
2.2. Yurt Dışında Yapılan Çalışmalar ......................................................................41
3. BÖLÜM...................................................................................................................43
3. YÖNTEM.................................................................................................................43
3.1. Araştırmanın Modeli..........................................................................................43
3.2. Araştırmanın Çalışma Grubu.............................................................................44
3.3. Veri Toplama Araçları.......................................................................................45
3.3.1. Kişisel Bilgiler Formu ..............................................................................45
3.3.2. Öğretmen Görüşme Formu .......................................................................45
3.3.3. Proje Planlama Kriter Formu....................................................................46
3.3.4. Öğretmen Gözlem Formu .........................................................................46
3.4. Veri Toplama Süreci..........................................................................................47
3.5. Verilerin İşlenmesi ve Analizi...........................................................................47
3.6. Araştırmanın Geçerlik ve Güvenirliği ...............................................................49
4. BÖLÜM...................................................................................................................50
4. BULGULAR............................................................................................................50
4.1. ‘’ Okul Öncesi Öğretmenlerinin Proje Yaklaşımına İlişkin Görüşleri Nelerdir’’
Alt Problemine İlişkin Elde Edilen Bulgular...............................................50
4.1.1. Proje Yaklaşımının Tanımlanması............................................................50
4.1.2. Proje Çalışmalarını Planlarken Dikkat Edilmesi Gerekenler ...................52
4.1.3. Proje Çalışmalarında Konunun Belirlenmesi ...........................................54
4.1.4. Proje Çalışmalarında Konu Belirlenmesinden Sonraki Aşamalar............56
4.1.5. Proje Çalışmalarında Çocukların Çalışma Şekilleri .................................57xiii
4.1.6. Proje Çalışmalarında Yer Verilen Etkinlik Türleri...................................59
4.1.7.Proje Çalışmalarında Süre .........................................................................60
4.1.8. Proje Çalışmalarında Aile Katılımı...........................................................62
4.1.9. Proje Çalışmalarında Değerlendirme........................................................64
4.1.10. Proje Çalışmalarının Güçlü Yanları........................................................66
4.1.11. Proje Çalışmalarının Zayıf Yanları.........................................................67
4.1.12. Proje Çalışmalarının Gelişimsel Açıdan Çocuklara Katkısı...................69
4.1.13. Proje Çalışmalarında Öğretmenin Rolü..................................................71
4.1.14. Proje Çalışmalarını Daha Etkili Hale Getirmek İçin Gerekenler ...........72
4.2. ‘’Okul Öncesi Öğretmenleri Proje Yaklaşımına İlişkin Ne Tür Planlama
Becerileri Ortaya Koymaktadırlar?’’ Alt Problemine İlişkin Elde Edilen
Bulgular .......................................................................................................74
4.2.1. Katılımcı Öğretmen 1’e Ait Proje Planı ...................................................74
4.2.2. Katılımcı Öğretmen 2’ye Ait Proje Planı .................................................75
4.2.3. Katılımcı Öğretmen 3’e Ait Proje Planı ...................................................76
4.3. “Okul Öncesi Öğretmenleri Proje Çalışmalarını Nasıl Uygulamaktadır” Alt
Problemine İlişkin Elde Edilen Bulgular.....................................................77
4.3.1. Katılımcı Öğretmene 1’e Ait Uygulama Gözlemi....................................77
4.3.2. Katılımcı Öğretmen 2’ye Ait Uygulama Gözlemi....................................78
4.3.3. Katılımcı öğretmen 3’e ait Uygulama Gözlemi........................................78
5. BÖLÜM...................................................................................................................81
5. TARTIŞMA, SONUÇ VE ÖNERİLER...................................................................81
5.1. Tartışma ve Sonuç .............................................................................................81
5.2. Öneriler..............................................................................................................90
KAYNAKÇA ..............................................................................................................91
EKLER........................................................................................................................98
ÖZGEÇMİŞ..............................................................................................................106 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Okul öncesi dönem, proje yaklaşımı, okul öncesi öğretmeni |
tr_TR |
dc.title |
Okul öncesi öğretmenlerinin proje yaklaşımına ilişkin görüşleri ile planlama ve uygulama becerilerinin belirlenmesi |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Temel Eğitim Ana Bilim Dalı / Okul Öncesi Eğitimi Bilim Dalı |
tr_TR |