Özet:
OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN PROJE YAKLAŞIMINA
İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ İLE PLANLAMA VE UYGULAMA
BECERİLERİNİN BELİRLENMESİ
Yurdanur DÖRTERLER
Yüksek Lisans Tezi, Okul Öncesi Öğretmenliği Anabilim Dalı
Tez Danışmanı: Dr. Öğr. Üyesi Duriye Esra ANGIN
2019, XVII+ 106 sayfa
Okul öncesi öğretmenlerinin proje yaklaşımına ilişkin görüşlerini öğrenebilmek ve
proje çalışmalarını planlama becerileri ile uygulamalarını incelemek amacıyla yapılan bu
çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması bütüncül tekli durum deseni
kullanılarak yürütülmüştür.
Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Muğla ili Menteşe
ilçesinde Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı ilkokulların anasınıflarında görev yapan dört okul
öncesi öğretmeni oluşturmaktadır.
Araştırma verileri araştırmacı tarafından oluşturulan kişisel bilgiler formu, öğretmen
görüşme formu, proje planlama kriter formu ve öğretmen gözlem formu kullanılarak
toplanmıştır. Toplanan veriler betimsel analiz tekniği kullanılarak analiz edilmiştir.
Araştırmadan elde edilen en önemli bulgu, okul öncesi öğretmenlerinin proje
çalışması olarak nitelendirdikleri çalışmaların, proje yaklaşımı felsefesi benimsenerek
hazırlanan ve uygulanan çalışmalar olmadığıdır. Araştırma bulguları, öğretmenlerin proje
yaklaşımına ilişkin yeterli bilgi donanımına sahip olmadıklarını ortaya çıkarmıştır.
Öğretmenlerin proje çalışması olarak nitelendirdikleri çalışmalarında öğretmen merkezli
planlama yaptıkları ve konu seçiminde günlük eğitim akışını ve çocukların hazır
bulunuşluklarını dikkate aldıkları, çalışmalarında yoğun olarak düz anlatım ve soru cevap
tekniğini kullandıkları, etkinlik çeşidi olarak da daha çok sanat etkinliğine yer verdikleri ve vi
sanat etkinliğinin sonucunda ortaya çıkan ürüne odaklandıkları görülmüştür. Ayrıca
öğretmenlerin proje çalışması adı altında yürüttükleri çalışmalarında büyük grup, küçük grup
ya da bireysel çalışmalardan sadece birine yer verdikleri, yaptıkları çalışmaların sürelerinin
farklılık gösterdiği, öğretmenlerin çoğunun çalışmalarında aile katılımına yer verdiği,
ailelerin materyal temini desteği sağlamak amacıyla sürece dahil edildiği belirlenmiştir.
Çalışmaların değerlendirilmesi konusunda ortak görüşe sahip olmadıkları görülmüş, sınıf
uygulamalarına bakıldığında değerlendirme aşamasında sadece soru cevap tekniğini
kullandıkları gözlemlenmiştir. Öğretmenlerin çoğunluğu çalışmalarının çocukların sosyal duygusal gelişimini desteklediğini, çalışmalarında öğretmenin koordinatör rolünde olduğunu
belirtmişlerdir. Çocuklara grup halinde çalışma ve yaparak yaşayarak öğrenme fırsatı vermesi
öğretmenler tarafından proje çalışmaların güçlü yanı olarak görülürken, çalışmalarının zayıf
yönlerine ilişkin öğretmenler arası görüş birliğinin olmaması ön plana çıkmıştır.
Öğretmenlerin çalışmalarını daha etkili hale getirmek için yardımcı personel ve materyal
desteğine ihtiyaç duydukları belirlenmiştir.