dc.contributor.advisor |
Akyol, Bertan |
|
dc.contributor.author |
Yolbakan, Eylül |
|
dc.date.accessioned |
2021-07-14T10:34:52Z |
|
dc.date.available |
2021-07-14T10:34:52Z |
|
dc.date.issued |
2019 |
|
dc.date.submitted |
2019 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4098 |
|
dc.description.abstract |
ÖZEL OKULLARDA GÖREV YAPAN ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL
STRES DÜZEYLERİ İLE MESLEKİ PERFORMANSLARI ARASINDAKİ
İLİŞKİ (AYDIN İLİ EFELER İLÇESİ ÖRNEĞİ)
Eylül YOLBAKAN
Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı
Tez Danışmanı Doç. Dr. Bertan AKYOL
2019, XV + 81 sayfa
Bu araştırmanın amacı, özel okullarda görev yapan öğretmenlerin örgütsel stres
düzeyleri ile mesleki performansları arasındaki ilişkiyi araştırmaktır. Araştırmanın modeli,
betimsel ve kıyaslamalı türde olup, ilişkisel tarama modeli ile gerçekleştirilmiştir. Nicel
yöntemde yürütülen araştırmanın evrenini; 2018-2019 öğretim yılında Aydın ili Efeler
ilçesinde faaliyet gösteren ve ilk ve ortaokul kısmı bulunan özel öğretim kurumları
oluşturmaktadır. Bahsi geçen 10 okulda 239 öğretmen görev yapmaktadır. Araştırmada
örneklem kullanılmayıp, çalışma evreninin tamamı kullanılmaya çalışılmış; 118 öğretmenden
geri dönüş alınmıştır.
Verilerin toplanmasında; “Örgütsel Stres Ölçeği” ve “İşgören Performans Ölçeği”
kullanılmıştır. Örgütsel stres ölçeği Solakoğlu (2007) tarafından geliştirilmiş olup 28 madde
ve 5 alt boyuttan oluşmaktadır. Bu alt boyutlar, yapılan işin özelliği, maddi olanaklar mesleki
ilerleme, terfi ve takdir, yönetici ve iş arkadaşları ile ilgili stres kaynaklarıdır. Ölçeğin
geçerliği sağlanmış olmasına rağmen, veriler toplandıktan sonra doğrulayıcı faktör analizine
tabi tutulmuştur. Özel okullarda görev yapan öğretmenlerin mesleki performanslarına ilişkin
durum ise İşgören Performansı Ölçeği ile tespit edilmiştir. İşgören performans ölçeği Sigler
ve Pearson (2000) tarafından geliştirilmiş ve Çöl (2008) tarafından Türkçeye uyarlanmıştır.
Toplanan verilerin istatistiksel analizleri, verilerin normal dağılımları halinde parametrik,
verilerin normal dağılmaması halinde nonparametrik testlerle yapılmıştır.
Katılımcı cevaplarının ortalamalara göre analizi değerlendirildiğinde öğretmenlerinin
çoğunun orta düzeyde örgütsel stres yaşadıkları gözlemlenmiştir. Genel örgütsel stres düzeyi
puanları, ortalamalara göre sonuçların kadınlar, evliler, yüksek lisans mezunları, ortaokul
öğretmenleri ve 6 yıldan fazla süredir çalışanlar lehine daha yüksek olduğu görülmüştür. vi
Araştırma bulguları örgütsel stres ve mesleki performans arasında istatistiksel olarak anlamlı
bir ilişki olmadığını göstermiştir. Bu nedenle, ara değişkenler eklenerek veya araştırma
yöntemi ve kullanılacak teknikler yeniden kurgulanarak analizin tekrar edilmesi, her iki
değişkeni tetikleyen asıl unsur veya unsurların saptanması gerekmektedir |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY SAYFASI..............................................................................................iii
BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI............................................................................... iv
ÖZET....................................................................................................................................... v
ABSTRACT ..........................................................................................................................vii
ÖNSÖZ................................................................................................................................... ix
ŞEKİLLER DİZİNİ..............................................................................................................xiii
TABLOLAR DİZİNİ............................................................................................................xiii
EKLER DİZİNİ....................................................................................................................xiii
GİRİŞ....................................................................................................................................... 1
1. BÖLÜM............................................................................................................................ 10
1. KURAMSAL VE KAVRAMSAL ÇERÇEVE................................................................. 10
1.1. Stres Kavramı ............................................................................................................. 10
1.1.2. Stres Kaynakları .................................................................................................. 11
1.1.2.1. Bireysel Stres Kaynakları ................................................................................. 11
1.1.2.2. Örgütsel Stres ve Örgütsel Stres Kaynakları .................................................... 11
1.1.2.3. Çevresel Stres Kaynakları ................................................................................ 21
1.1.3. Stres Belirtileri..................................................................................................... 22
1.1.3.1. Fiziksel Belirtiler.............................................................................................. 23
1.1.3.2. Psikolojik Belirtiler........................................................................................... 22
1.1.3.3. Davranışsal Belirtiler........................................................................................ 22
1.1.4. Stresle Başa Çıkma Yöntemleri........................................................................... 26
1.1.4.1. Stresle Başa Çıkmada Bireysel Stratejiler ........................................................... 26
1.1.4.2. Stresle Başa Çıkmada Örgütsel Stratejiler........................................................... 26
1.1.5. Öğretmenlerin Örgütsel Stres Kaynakları ........................................................... 30
1.2. Performans Kavramı................................................................................................... 33
1.2.1. Performansı Belirleyen Yöntemler...................................................................... 34xi
1.2.1.1. Örgütsel Faktörler .............................................................................................. 34
1.2.1.2. Kişisel Faktörler................................................................................................. 36
1.2.1.3. Çevresel Faktörler .............................................................................................. 34
1.2.2. Performans Yönetimi........................................................................................... 36
1.2.2.1. Performans Yönetim Süreci..................................................................... 36
1.2.2.2. Performans Yönetim Kriterleri................................................................. 42
1.2.2.3. Performans Yönetiminin Yaraları ............................................................ 42
1.3. Stresle Performans İlişkisi.......................................................................................... 44
1.3.1.Stresin Bireysel Performansa Etkisi ..................................................................... 44
1.3.2. Stresin Örgütsel Performansa Etkisi.................................................................... 45
1.4. Stresin Öğretmen Performansına Etkisi ..................................................................... 47
2. BÖLÜM............................................................................................................................ 50
2. YÖNTEM.......................................................................................................................... 50
2.1. Araştırmanın Modeli .................................................................................................. 50
2.1.1. Çalışma Evreni .................................................................................................... 50
2.1.2. Öğretmenlere ait kişisel ve mesleki bilgiler ........................................................ 51
2.2. Veri Toplama Araçları................................................................................................ 51
2.3. Verilerin Toplanması.................................................................................................. 54
3. BÖLÜM............................................................................................................................ 56
3. BULGULAR ..................................................................................................................... 56
3.1. Birinci Alt Probleme İlişkin Bulgular ........................................................................ 56
3.2. İkinci Alt Probleme İlişkin Bulgular .......................................................................... 57
3.3.Üçüncü Alt Probleme İlişkin Bulgular........................................................................ 61
4. TARTIŞMA VE SONUÇ ................................................................................................ 63
4.1. Tartışma ve Sonuç ...................................................................................................... 63
4.2. Öneriler....................................................................................................................... 68
4.2.1.Uygulayıcılara Öneriler........................................................................................ 69xii
4.2.2. Araştırmacılara Öneriler...................................................................................... 69
5. KAYNAKLAR................................................................................................................. 70
6. EKLER ............................................................................................................................. 77
ÖZGEÇMİŞ ......................................................................................................................... 81 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Öğretmen, Örgütsel Stres, Mesleki Performans |
tr_TR |
dc.title |
Özel okullarda görev yapan öğretmenlerin örgütsel stres düzeyleri ile mesleki performansları arasındaki ilişki Aydın ili Efeler ilçesi örneği |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı / Eğitim Yönetimi ve Teftişi Bilim Dalı |
tr_TR |