dc.contributor.advisor |
Koçyiğit, Sezai |
|
dc.contributor.author |
Gür, Gamze |
|
dc.date.accessioned |
2021-07-14T10:34:41Z |
|
dc.date.available |
2021-07-14T10:34:41Z |
|
dc.date.issued |
2019 |
|
dc.date.submitted |
2019 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4097 |
|
dc.description.abstract |
YÖNETİCİLERİN, ÖĞRETMENLERİN VE VELİLERİN ÇOCUK
HAKLARINA İLİŞKİN GÖRÜŞ VE UYGULAMALARI
Gamze GÜR
Yüksek Lisans Tezi, Temel Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı
Tez Danışmanı: Doç. Dr. Sezai KOÇYİĞİT
2019, XI+78 sayfa
Bu araştırmanın amacı ebeveynlerin, öğretmenlerin ve yöneticilerin çocuk
haklarına ilişkin görüş ve uygulamalarının incelenmesidir. Araştırmanın çalışma
grubunu Aydın ili Efeler ilçesindeki bağımsız anaokullarında görev yapan 6 okul
öncesi yöneticisi, 11 okul öncesi öğretmeni ve bu kurumlarda çocuğu eğitim alan 14
ebeveyn oluşturmaktadır. Araştırmanın nitel olması nedeniyle çalışma grubunun
oluşturulmasında nitel gelenek içinde ortaya çıkmış olan “maksimum çeşitlilik” ilkesi
göz önünde bulundurulmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı
tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme soruları kullanılmıştır. Araştırma
sürecinde ham veriler görüşme esnasında ses kayıt cihazı ile kaydedilmiş, kaydedilen
görüşmeler bilgisayar ortamında yazılı hale getirilmiştir. Söz konusu veriler üzerinde
betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda ebeveynler çocuğun
tanımına ilişkin çoğunlukla; çocuğu aile ile ilişkili olarak çocuk ve özgürlük olarak
çocuk şeklinde tanımlarken, yöneticiler ve öğretmenler de çoğunlukla çocuğu sevgi ve
saflık ile ilişkili olarak çocuk olarak tanımlamışlardır. Çocuk haklarına dair görüşleri
incelendiğinde ise ebeveynlerin, öğretmenlerin ve yöneticilerin çoğunlukla çocuğun
gelişim ve katılım hakkı üzerinde durduğu; yaşama ve korunma hakkına çok az
değindikleri ancak bu haklar ile ilgili yüzeysel bilgiye sahip oldukları görülmüştür.
Çocuk haklarına ilişkin uygulamaların sınırlı kaldığı ve somut uygulamaların katılım ve
gelişim hakkı üzerine olduğu ifade edilirken, korunma hakkına oldukça düşük oranda
değindikleri görülmüştür. Çocukların var olan tüm haklarının korunmasına, en temel
hak olan yaşamak hakkına hiç değinilmemiştir. Araştırmanın sonucunda çocuk hakları
ile ilgili ebeveynlerin, öğretmenlerin ve yöneticilerin görüşleri ve uygulamalarına dair
önerilere yer verilmiştir. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY SAYFASI.......................................................................................iii
BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI........................................................................ vi
ÖZET. ............................................................................................................................... v
ABSTRACT.................................................................................................................... vii
ÖNSÖZ........................................................................................................................... vii
TABLOLAR DİZİNİ........................................................................................................ x
KISALTMALAR DİZİNİ................................................................................................ xi
GİRİŞ................................................................................................................................ 1
1. BÖLÜM........................................................................................................................ 6
1. KAVRAMSAL ÇERÇEVE.......................................................................................... 6
1.1. Çocuk ve Çocukluk Kavramı................................................................................. 6
1.1.1. Psikolojik Açıdan Çocuk................................................................................. 6
1.1.2. Sosyolojik Açıdan Çocuk................................................................................ 7
1.1.3. Çocukluğun Tarihsel Gelişimi......................................................................... 8
1.2. Çocuk Hakları ....................................................................................................... 9
1.2.1. Çocuk Haklarının Tarihsel Gelişimi.............................................................. 10
1.2.2. Çocuk Haklarının Önemi............................................................................... 12
1.3. Uluslararası Düzenlemelerde Çocuk Hakları....................................................... 14
1.3.1. Cenevre Çocuk Hakları Bildirgesi................................................................. 16
1.3.2. Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Bildirgesi................................................ 17
1.3.3. Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Sözleşmesi ............................................. 19
1.4. Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Sözleşmesi.................................................... 20
1.4.1. Çocuk Hakları Sözleşmesinin Hazırlanması ................................................. 20
1.4.2. Çocuk Hakları Sözleşmesinin Yapısı ve Amacı............................................ 21
1.4.3. Çocuk Hakları Sözleşmesinin Dayandığı Esaslar ve Temel İlkeler.............. 22
1.4.4. Çocuk Hakları Sözleşmesinin Çocuklara Tanıdığı Haklar............................ 23
1.5. Türkiye ve Çocuk Hakları.................................................................................... 27
1.5.1. Türkiye’de Çocuk Haklarının Tarihsel Süreçleri .......................................... 27
1.5.2. Türkiye ve Çocuk Hakları Sözleşmesi .......................................................... 29
1.5.2.1. Sözleşmenin kabulü ................................................................................ 29
1.5.2.2. Çekince konulan maddeler...................................................................... 29
1.5.3. Okul Öncesi Eğitimi Ve Çocuk Hakları........................................................ 31ix
1.6. İlgili Alan Yazın................................................................................................... 32
2. BÖLÜM...................................................................................................................... 43
2. YÖNTEM ................................................................................................................... 43
2.1. Araştırmanın Modeli/ Deseni............................................................................... 43
2.2. Çalışma Grubu ..................................................................................................... 43
2.3. Verilerin Toplanması ........................................................................................... 46
2.4. Araştırma Süreci................................................................................................... 46
2.5. Geçerlik ve Güvenirlik......................................................................................... 47
2.6. Verilerin Analizi................................................................................................... 48
3. BÖLÜM...................................................................................................................... 50
3. BULGULAR............................................................................................................... 50
3.1. Çocuğun Tanımı.................................................................................................. 50
3.2. Çocuk Haklarına İlişkin Görüşler ....................................................................... 53
3.3. Çocuklara Hangi Hakları Tanıyorsunuz?............................................................ 56
4. TARTIŞMA VE SONUÇ........................................................................................... 61
4.1. Sonuç ve Tartışma................................................................................................ 61
4.2. Öneriler ................................................................................................................ 70
5. KAYNAKLAR........................................................................................................... 72
6. EKLER........................................................................................................................ 72
ÖZGEÇMİŞ ................................................................................................................... 73 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Çocuk, Çocuk Hakları, Okul Yöneticileri, Ebeveyn, Öğretmenler |
tr_TR |
dc.title |
Ebeveynlerin, öğretmenlerin ve yöneticilerin çocuk haklarına ilişkin görüş ve uygulamaları |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Temel Eğitim Ana Bilim Dalı / Okul Öncesi Öğretmenliği Bilim Dalı |
tr_TR |