dc.contributor.advisor |
Acar, Esin |
|
dc.contributor.author |
Kocadağ, Naciye Güneş |
|
dc.date.accessioned |
2021-07-13T11:07:28Z |
|
dc.date.available |
2021-07-13T11:07:28Z |
|
dc.date.issued |
2019 |
|
dc.date.submitted |
2019 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4085 |
|
dc.description.abstract |
İLKOKUL 4.SINIF ÖĞRENCİLERİNİN TÜRKÇE DERSİNDEKİ
OKUDUĞUNU ANLAMA BECERİLERİ İLE MATEMATİK DERSİNDEKİ
PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ
Naciye Güneş KOCADAĞ
Yüksek Lisans Tezi, Sınıf Eğitimi Anabilim Dalı
Tez Danışmanı: Esin ACAR
2019, XIV + 234 sayfa
Öğrenme yaşantılarımızın pek çok alanında, okuma ve okuduğunu anlama
çalışmaları önemli bir yer tutmaktadır. İlkokuldan başlayan ve öğrencilerin tüm öğrenim
hayatları boyunca devam edecek olan okuduğunu anlama sürecine yönelik; çalışma ve
tutumlar, bilgi ve hedef kazanımlara ulaşmada etkin rol oynamaktadır. Öğrencilere
okuduğunu anlama becerisini kazandırmaya başladığımız ders Türkçe dersi olmakla birlikte
zamanla tüm derslerde bu beceri kullanılmaya başlanmaktadır. Araştırmalar göstermiştir ki;
yazılı kaynaklardan bilgiye ulaşmanın ön koşulu, okuduğunu anlama becerine sahip
olmaktır. Öğrenim hayatları boyunca öğrencilerin sıklıkla zorlandıklarını ifade ettikleri
Matematik dersinde de problem çözme basamaklarından biri problemi okuyup anlama
basamağıdır. Bu durum okuduğunu anlama becerileri ile problem çözme becerileri arasında
nasıl bir ilişki olabileceği sorusunu akla getirmektedir. Bu bağlamda; çalışmanın amacı,
Türkçe dersinde okuduğunu anlama becerisi ile; matematik dersinde problem çözme
becerisinin ilişkisini incelemektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden eylem
araştırması yöntemi kullanılmıştır. Aydın ili Efeler ilçesinde devlet kurumu olan bir
ilkokulda eğitim gören 4. Sınıf öğrencileriyle yapılan bu çalışmada, çalışılan öğrenciler sınıf
öğretmenlerinin yaptığı standart sınavlar incelenerek ve sınıf öğretmeninin görüşleri
ışığında belirlenmiştir. Çalışmada sınav sonuçları ve öğretmen görüşlerine göre sınıfının
gerisinde olan öğrenciler seçilmiştir. Araştırmaya akademik olarak sınıfının gerisindeki
öğrencilerin seçilmesindeki amaç; araştırma boyunca öğrencideki değişim süreçlerini daha
kolay ve net gözlemleyebilme isteğidir. Hazırlanan eylem planı dahilinde hedef kazanımlara
dönük 8 etkinlik uygulanmıştır. Etkinliklerde disiplinler arası geçişlerden yararlanılmıştır.
Her etkinlikten sonra ara değerlendirme sınavları ile bireysel görüşmeler yapılmış ve
sonuçlar analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre eylem planı öğrencilerin ihtiyaçlarına ve
eğitim ortamının şartlarına uygun olarak yeniden düzenlenmiştir. Öğrencilerle 16 hafta vi
yürütülen etkinlik uygulamalarının değerlendirme sonuçlarına bakıldığında; Türkçe dersinde
okuduğunu anlama becerisi ile matematik dersinde problem çözme becerisi arasında ilişki
olduğu tespit edilmiştir. Okuduğunu anlama becerilerine yönelik yapılan düzenleme ve
uygulamalar problem çözme becerisini geliştirmiş, öğrencilerin problemi anlamasına
kolaylık sağlamış ve çalışmaya katılan tüm öğrencilerin başarısını arttırmıştır. Çalışmada
okuma becerisinin kazandırıldığı ilkokul 1. sınıfta yaşanan bir takım yanlış öğrenmelerin ve
teknik hataların kalıcı hale geldiği durumdaki sonuçlar da göze çarpmıştır. Öğrenme
yaşantıları planlanırken; öğretmenlerin farklı yöntem ve teknikler kullanmalarının,
öğrencilerin bireysel farklılıklarını göz önünde bulundurmalarının, öğrencilerin aktif katılım
göstermelerinin önemi fark edilmiştir. Çalışmada yapılandırmacı yaklaşım esaslarına uygun
eğitim-öğretim yaşantılarının öğrenci üzerindeki etkilerini gözlemleme şansı olmuştur.
Okuduğunu anlama becerilerinin geliştirilmesine dönük hazırlanan eylem planı
kapsamındaki etkinlikler matematik ve Türkçe derslerinin birlikte işlenmesini hedefleyerek,
bu konuda alanda az rastlanan bir uygulamayı deneyimlemiştir. Bu uygulamanın olumlu ve
olumsuz yönleri tartışmaya açılmıştır. Programda belli konuların derinlemesine işlenmesinin
öğrenme üzerindeki etkileri, zaman ve program kapsamının ilişkisi okuyucuların
değerlendirmesine sunulmuştur. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY SAYFASI..............................................................................................iii
BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI...............................................................................iv
ÖZET....................................................................................................................................... v
ABSTRACT ..........................................................................................................................vii
ÖNSÖZ...................................................................................................................................ix
ŞEKİLLER DİZİNİ...............................................................................................................xii
TABLOLAR DİZİNİ............................................................................................................xiii
EKLER DİZİNİ....................................................................................................................xiv
GİRİŞ....................................................................................................................................... 1
1. BÖLÜM.............................................................................................................................. 7
1. KURAMSAL ÇERÇEVE ................................................................................................... 7
1.1. Yapılandırmacı Yaklaşım ............................................................................................ 7
1.1.1. Eylem Araştırması ............................................................................................. 9
1.1.2. Okuma Becerileri............................................................................................. 11
1.1.3. Fonksiyonel (İşlevsel) Okur-Yazarlık ............................................................. 12
1.1.4. Okuduğunu Anlama......................................................................................... 13
1.1.5. Problem............................................................................................................ 15
1.1.5.1. Problem çözme becerileri.................................................................... 15
2. BÖLÜM............................................................................................................................ 18
2. MATERYAL VE YÖNTEM/ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ........................................... 18
2.1. Araştırmanın Yöntemi ............................................................................................... 18
2.2. Çalışmada Hazırlanan Eylem Planının Aşamaları..................................................... 19
2.2.1. Katılımcılar...................................................................................................... 22
2.2.2. Veri Toplama Araçları..................................................................................... 23
2.2.2.1. Ön Değerlendirme Çalışması .............................................................. 23
2.2.2.2. Ara değerlendirme sınavları................................................................ 27xi
2.2.2.3. Son değerlendirme............................................................................... 27
2.2.3. Araştırmanın Uygulama Ortamı ...................................................................... 28
2.2.4. Araştırmacının Rolü......................................................................................... 28
2.2.3. Çalışmanın Uygulaması................................................................................... 29
2.2.3.1. Etkinlik uygulamaları.......................................................................... 29
3. BÖLÜM.......................................................................................................................... 172
3. BULGULAR ................................................................................................................... 172
4. TARTIŞMA VE SONUÇ.............................................................................................. 186
5. KAYNAKLAR............................................................................................................... 194
6. EKLER ........................................................................................................................... 200
ÖZGEÇMİŞ ....................................................................................................................... 234 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Problem çözme, okuduğunu anlama, fonksiyonel okur yazarlık, eylem planı |
tr_TR |
dc.title |
İlkokul 4.sınıf öğrencilerinin Türkçe dersindeki okuduğunu anlama becerileri ile matematik dersindeki problem çözme becerileri arasındaki ilişki |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Temel Eğitim Ana Bilim Dalı / Sınıf Eğitimi Bilim Dalı |
tr_TR |