eArşiv@Adu

İlkokul 4.sınıf öğrencilerinin Türkçe dersindeki okuduğunu anlama becerileri ile matematik dersindeki problem çözme becerileri arasındaki ilişki

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Acar, Esin
dc.contributor.author Kocadağ, Naciye Güneş
dc.date.accessioned 2021-07-13T11:07:28Z
dc.date.available 2021-07-13T11:07:28Z
dc.date.issued 2019
dc.date.submitted 2019
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11607/4085
dc.description.abstract İLKOKUL 4.SINIF ÖĞRENCİLERİNİN TÜRKÇE DERSİNDEKİ OKUDUĞUNU ANLAMA BECERİLERİ İLE MATEMATİK DERSİNDEKİ PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ Naciye Güneş KOCADAĞ Yüksek Lisans Tezi, Sınıf Eğitimi Anabilim Dalı Tez Danışmanı: Esin ACAR 2019, XIV + 234 sayfa Öğrenme yaşantılarımızın pek çok alanında, okuma ve okuduğunu anlama çalışmaları önemli bir yer tutmaktadır. İlkokuldan başlayan ve öğrencilerin tüm öğrenim hayatları boyunca devam edecek olan okuduğunu anlama sürecine yönelik; çalışma ve tutumlar, bilgi ve hedef kazanımlara ulaşmada etkin rol oynamaktadır. Öğrencilere okuduğunu anlama becerisini kazandırmaya başladığımız ders Türkçe dersi olmakla birlikte zamanla tüm derslerde bu beceri kullanılmaya başlanmaktadır. Araştırmalar göstermiştir ki; yazılı kaynaklardan bilgiye ulaşmanın ön koşulu, okuduğunu anlama becerine sahip olmaktır. Öğrenim hayatları boyunca öğrencilerin sıklıkla zorlandıklarını ifade ettikleri Matematik dersinde de problem çözme basamaklarından biri problemi okuyup anlama basamağıdır. Bu durum okuduğunu anlama becerileri ile problem çözme becerileri arasında nasıl bir ilişki olabileceği sorusunu akla getirmektedir. Bu bağlamda; çalışmanın amacı, Türkçe dersinde okuduğunu anlama becerisi ile; matematik dersinde problem çözme becerisinin ilişkisini incelemektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden eylem araştırması yöntemi kullanılmıştır. Aydın ili Efeler ilçesinde devlet kurumu olan bir ilkokulda eğitim gören 4. Sınıf öğrencileriyle yapılan bu çalışmada, çalışılan öğrenciler sınıf öğretmenlerinin yaptığı standart sınavlar incelenerek ve sınıf öğretmeninin görüşleri ışığında belirlenmiştir. Çalışmada sınav sonuçları ve öğretmen görüşlerine göre sınıfının gerisinde olan öğrenciler seçilmiştir. Araştırmaya akademik olarak sınıfının gerisindeki öğrencilerin seçilmesindeki amaç; araştırma boyunca öğrencideki değişim süreçlerini daha kolay ve net gözlemleyebilme isteğidir. Hazırlanan eylem planı dahilinde hedef kazanımlara dönük 8 etkinlik uygulanmıştır. Etkinliklerde disiplinler arası geçişlerden yararlanılmıştır. Her etkinlikten sonra ara değerlendirme sınavları ile bireysel görüşmeler yapılmış ve sonuçlar analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre eylem planı öğrencilerin ihtiyaçlarına ve eğitim ortamının şartlarına uygun olarak yeniden düzenlenmiştir. Öğrencilerle 16 hafta vi yürütülen etkinlik uygulamalarının değerlendirme sonuçlarına bakıldığında; Türkçe dersinde okuduğunu anlama becerisi ile matematik dersinde problem çözme becerisi arasında ilişki olduğu tespit edilmiştir. Okuduğunu anlama becerilerine yönelik yapılan düzenleme ve uygulamalar problem çözme becerisini geliştirmiş, öğrencilerin problemi anlamasına kolaylık sağlamış ve çalışmaya katılan tüm öğrencilerin başarısını arttırmıştır. Çalışmada okuma becerisinin kazandırıldığı ilkokul 1. sınıfta yaşanan bir takım yanlış öğrenmelerin ve teknik hataların kalıcı hale geldiği durumdaki sonuçlar da göze çarpmıştır. Öğrenme yaşantıları planlanırken; öğretmenlerin farklı yöntem ve teknikler kullanmalarının, öğrencilerin bireysel farklılıklarını göz önünde bulundurmalarının, öğrencilerin aktif katılım göstermelerinin önemi fark edilmiştir. Çalışmada yapılandırmacı yaklaşım esaslarına uygun eğitim-öğretim yaşantılarının öğrenci üzerindeki etkilerini gözlemleme şansı olmuştur. Okuduğunu anlama becerilerinin geliştirilmesine dönük hazırlanan eylem planı kapsamındaki etkinlikler matematik ve Türkçe derslerinin birlikte işlenmesini hedefleyerek, bu konuda alanda az rastlanan bir uygulamayı deneyimlemiştir. Bu uygulamanın olumlu ve olumsuz yönleri tartışmaya açılmıştır. Programda belli konuların derinlemesine işlenmesinin öğrenme üzerindeki etkileri, zaman ve program kapsamının ilişkisi okuyucuların değerlendirmesine sunulmuştur. tr_TR
dc.description.tableofcontents İÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI..............................................................................................iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI...............................................................................iv ÖZET....................................................................................................................................... v ABSTRACT ..........................................................................................................................vii ÖNSÖZ...................................................................................................................................ix ŞEKİLLER DİZİNİ...............................................................................................................xii TABLOLAR DİZİNİ............................................................................................................xiii EKLER DİZİNİ....................................................................................................................xiv GİRİŞ....................................................................................................................................... 1 1. BÖLÜM.............................................................................................................................. 7 1. KURAMSAL ÇERÇEVE ................................................................................................... 7 1.1. Yapılandırmacı Yaklaşım ............................................................................................ 7 1.1.1. Eylem Araştırması ............................................................................................. 9 1.1.2. Okuma Becerileri............................................................................................. 11 1.1.3. Fonksiyonel (İşlevsel) Okur-Yazarlık ............................................................. 12 1.1.4. Okuduğunu Anlama......................................................................................... 13 1.1.5. Problem............................................................................................................ 15 1.1.5.1. Problem çözme becerileri.................................................................... 15 2. BÖLÜM............................................................................................................................ 18 2. MATERYAL VE YÖNTEM/ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ........................................... 18 2.1. Araştırmanın Yöntemi ............................................................................................... 18 2.2. Çalışmada Hazırlanan Eylem Planının Aşamaları..................................................... 19 2.2.1. Katılımcılar...................................................................................................... 22 2.2.2. Veri Toplama Araçları..................................................................................... 23 2.2.2.1. Ön Değerlendirme Çalışması .............................................................. 23 2.2.2.2. Ara değerlendirme sınavları................................................................ 27xi 2.2.2.3. Son değerlendirme............................................................................... 27 2.2.3. Araştırmanın Uygulama Ortamı ...................................................................... 28 2.2.4. Araştırmacının Rolü......................................................................................... 28 2.2.3. Çalışmanın Uygulaması................................................................................... 29 2.2.3.1. Etkinlik uygulamaları.......................................................................... 29 3. BÖLÜM.......................................................................................................................... 172 3. BULGULAR ................................................................................................................... 172 4. TARTIŞMA VE SONUÇ.............................................................................................. 186 5. KAYNAKLAR............................................................................................................... 194 6. EKLER ........................................................................................................................... 200 ÖZGEÇMİŞ ....................................................................................................................... 234 tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Problem çözme, okuduğunu anlama, fonksiyonel okur yazarlık, eylem planı tr_TR
dc.title İlkokul 4.sınıf öğrencilerinin Türkçe dersindeki okuduğunu anlama becerileri ile matematik dersindeki problem çözme becerileri arasındaki ilişki tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.department Aydın Adnan Menderes Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Temel Eğitim Ana Bilim Dalı / Sınıf Eğitimi Bilim Dalı tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster