eArşiv@Adu

ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN SPORTMENLİK DAVRANIŞLARI İLE SALDIRGANLIK DÜZEYİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Duman, Savaş
dc.contributor.author Önel, Serdar
dc.date.accessioned 2021-07-02T10:47:29Z
dc.date.available 2021-07-02T10:47:29Z
dc.date.issued 2021-07-02
dc.date.submitted 2021-04-30
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11607/4069
dc.description.abstract ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN SPORTMENLİK DAVRANIŞLARI İLE SALDIRGANLIK DÜZEYİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ Önel S. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Eğitimi Programı, Yüksek Lisans Tezi, Aydın, 2021. Amaç: Bu çalışma ortaöğretim öğrencilerinin sportmenlik davranışları ile saldırganlık düzeyi arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Araştırma analitik-kesitsel olarak 2019-2020 eğitim öğretim yılında Çine İlçe Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı ortaöğretim kurumlarında aktif olarak eğitim öğretim gören 231 kadın 122 erkek öğrenci ile gerçekleşmiştir. Veriler araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu, Kiper, (1984) tarafından geliştirilen Saldırganlık Envanteri, Koç, (2013) tarafından hazırlanmış olan beden eğitimi dersi sportmenlik davranışı ölçeği ile toplanmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler T testi, One Way Anova ve Tukey HDS kullanılmıştır. Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerden, kadınların (x̄=4,08) erkeklerden (x̄=3,69) istatiksel olarak anlamlı ölçüde sportmen olduğu bulunmuştur (p=0,00). Okulun sportif aktivitelerine katılan öğrencilerle (x̄=5,31), katılmayan öğrenciler (x̄=5,02) arasında dikkat çeken istatiksel fark atılganlık boyutundadır (p=0,10). Sınıf seviyesi yükseldikçe öğrencilerde sportmen davranış sergileme tutumu düşerken (p=0,00), saldırganlık eğiliminde istatiksel olarak artış görülmüştür (p=0,12). Lisanssız olarak spor yapan öğrenciler, Lisanslılara göre (p=0,10); Sporculuk yılı düşük olanlar (1-3 yıl), yüksek olanlara (7+ yıl) göre anlamlı düzeyde sportmen bulunmuştur. Bu değişkenler için saldırganlık boyutunda negatif ilişki olduğu görülmüştür. Sonuç: Bu çalışmada öğrencilerin genel olarak sportmen davranış sergileme tutumları yüksek olduğunda negatif bir ilişkiyle saldırganlık seviyelerinde düşme görülmüştür. tr_TR
dc.description.tableofcontents İÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI i TEŞEKKÜR ii İÇİNDEKİLER iii SİMGELER ve KISALTMALAR DİZİNİ vii ŞEKİLLER DİZİNİ viii TABLOLAR DİZİNİ ix ÖZET x ABSTRACT xi 1. GİRİŞ 1 1.1. Problem Durumu 3 1.2. Problem Cümlesi 3 1.3. Alt Problemler 4 1.4. Araştırmanın önemi 4 1.5. Araştırmanın amacı 4 1.6. Varsayımlar 5 1.7. Sınırlılıklar 5 2. GENEL BİLGİLER 6 2.1. Eğitim 6 2.1.1. Formal Eğitim 8 2.1.2. İnformal Eğitim 8 2.2. Beden Eğitimi 9 2.3. Spor 12 2.4. Beden Eğitimi ve Spor Dersi 14 2.5. Ergenlik 15 2.6. Saldırganlık 17 2.6.1. Saldırganlık Türleri 18 2.6.1.1. Amaç Yönelimli Saldırganlık 19 2.6.1.2. Araçsal Saldırganlık 19 2.6.1.3. Emir Altındaki Saldırganlık 20 2.6.1.4. Yıkıcı Saldırganlık 20 2.6.1.5. Atılganlık 22 2.6.1.6. Diğer Saldırganlık Türleri 22 2.6.2. Saldırganlık Kuramları 23 2.6.2.1. Biyolojik Temelli Kuram 23 2.6.2.2. İçgüdü Kuramı 24 2.6.2.3. Engellenme-Saldırganlık Kuramı 26 2.6.2.4. Sosyal Öğrenme Kuramı 27 2.6.3. Saldırganlık ve Spor İlişkisi 27 2.7. Sportmenlik Fair-Play 28 2.7.1. Beden Eğitimi ve Spor Dersinde Sportmenlik 31 3. GEREÇ VE YÖNTEM 34 3.1. Gereç 34 3.1.1. Araştırma Modeli 34 3.1.2. Araştırmanın Evren Ve Örneklemi 34 3.1.3. Veri Toplama Araçları 34 3.1.3.1. Kişisel Bilgi Formu 34 3.1.3.2. Saldırganlık Envanteri 35 3.1.3.3. Beden Eğitimi Dersi Sportmenlik Davranışı Ölçeği 36 3.2. Yöntem 37 3.2.1. Veri Toplama Yöntemi 37 3.2.2. Verilerin Analizi 37 4. BULGULAR 39 4.1. Ortaöğretim öğrencilerinin cinsiyet değişkenine göre sportmenlik davranışları ile saldırganlık düzeyi arasında ilişki 44 4.2. Ortaöğretim öğrencilerinin okulun sportif etkinliklere katılım sağlaması sportmenlik davranışları ile saldırganlık düzeyi arasında ilişki 45 4.3. Ortaöğretim öğrencilerinin sınıf seviyesi değişkenine göre sportmenlik davranışları ile saldırganlık düzeyi arasında ilişki 46 4.4. Ortaöğretim öğrencilerinin sporculuk düzeyine göre sportmenlik davranışları ile saldırganlık düzeyi arasında ilişki 47 4.5. Ortaöğretim öğrencilerinin spor branşına göre sportmenlik davranışları ile saldırganlık düzeyi arasında ilişki 48 4.6. Ortaöğretim öğrencilerinin spor yaptıkları yıla göre sportmenlik davranışları ile saldırganlık düzeyi arasında ilişki 49 4.7. Ortaöğretim öğrencilerinin beden eğitimi öğretmeni cinsiyeti değişkenine göre sportmenlik davranışları ile saldırganlık düzeyi arasında ilişki 50 4.8. Ortaöğretim öğrencilerinin anne-baba eğitim düzeyine göre sportmenlik davranışları ile saldırganlık düzeyi arasında ilişki 51 4.9. Ortaöğretim öğrencilerinin anne-baba gelir düzeyine göre sportmenlik davranışları ile saldırganlık düzeyi arasında ilişki 55 5. TARTIŞMA 58 6. SONUÇ VE ÖNERİLER 67 6.1. Sonuçlar 67 6.2. Öneriler 68 KAYNAKLAR 69 EKLER 88 Ek 1. Kişisel Bilgi Formu 88 Ek 2. Saldırganlık Envanteri 89 Ek 3. Beden Eğitimi Dersi Sportmenlik Davranışı Ölçeği 91 Ek 4. Etik Kurul Onayı 93 Ek 5. Valilik Oluru 94 BİLİMSEL ETİK BEYANI 95 ÖZ GEÇMİŞ 96 tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Sportmenlik, Saldırganlık, Beden eğitimi ve spor, Lise tr_TR
dc.title ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN SPORTMENLİK DAVRANIŞLARI İLE SALDIRGANLIK DÜZEYİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.department Adnan Menderes Üniversitesi, Beden Eğitimi ve Spor Yüksek Okulu, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster