dc.contributor.advisor |
Şenkayas, Hüseyin |
|
dc.contributor.author |
Aydın, Mustafa Seçkin |
|
dc.date.accessioned |
2021-04-12T12:20:17Z |
|
dc.date.available |
2021-04-12T12:20:17Z |
|
dc.date.issued |
2019 |
|
dc.date.submitted |
2019 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4059 |
|
dc.description.abstract |
ÖZET
GIDA SEKTÖRÜNDE İHRACAT YAPAN FİRMALARIN LOJİSTİK DIŞ
KAYNAK SEÇİMİ: AYDIN İLİ ÖRNEĞİ
Mustafa Seçkin AYDIN
Yüksek Lisans Tezi, İşletme Anabilim Dalı
Tez Danışmanı: Doç. Dr. Hüseyin ŞENKAYAS
2019, XV+ 118 sayfa
Artan rekabet, işletmelerin temel faaliyetlerine odaklanma isteği, etkin lojistik
operasyonlara duyulan ihtiyaç vb. nedenlerden dolayı lojistik dış kaynak kullanımı hızla
artmaktadır. İşletmeler üçüncü parti lojistik servis sağlayıcıları sayesinde taşıma, depolama,
gümrükleme gibi alanda uzmanlık gerektiren lojistik faaliyetleri lojistik yatırımı yapmadan
gerçekleştirebilmektedir. Lojistik dış kaynak kullanımının faydalı olması için işletmenin
gereksinimlerine uygun, doğru bir lojistik servis sağlayıcısının seçilmesi gerekmektedir.
Doğru bir lojistik servis sağlayıcısı seçimi, dış kaynak kullanımının getireceği faydayı
arttırma konusunda önem teşkil etmektedir.
Bu çalışmada incir, kestane, zeytin gibi Aydın ilinde yoğun olarak üretilen gıda
ürünlerini ihraç eden firmaların lojistik servis sağlayıcısı seçerken dikkate aldığı kriterler
belirlenmek istenmiştir. Bu çalışma aynı zamanda üçüncü parti lojistik (3PL) firmalarının
müşteri beklentilerini ortaya çıkarmaktadır. Bu nedenle bu çalışmanın, rekabet ortamında
bir adım öne çıkmak isteyen 3PL firmalarına referans olması ve sundukları hizmetlerin
kalitesini daha da arttırması beklenmektedir. Bu amaçlar doğrultusunda Aydın’da ihracat
firmalarına anket uygulanmış ve çok kriterli karar verme yöntemlerinden SWARA yöntemi
kullanılmıştır. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY SAYFASI................................................................................................vii
BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI................................................................................viii
ÖZET..........................................................................................................................................v
ABSTRACT ..............................................................................................................................vi
ÖNSÖZ.....................................................................................................................................vii
KISALTMALAR DİZİNİ .........................................................................................................xi
ÇİZELGELER DİZİNİ............................................................................................................xiii
GRAFİKLER DİZİNİ .............................................................................................................xiv
ŞEKİLLER DİZİNİ..................................................................................................................xv
GİRİŞ..........................................................................................................................................1
1. BÖLÜM.................................................................................................................................1
1. LOJİSTİK KAVRAMI VE GIDA LOJİSTİĞİ ......................................................................3
1.1. Lojistik Kavramı ve Tarihçesi..........................................................................................3
1.2. Lojistik’in Firmalar Açısından Önemi.............................................................................7
1.3. Temel Lojistik Faaliyetleri.............................................................................................10
1.3.1. Talep Tahmini.....................................................................................................11
1.3.2. Envanter Yönetimi..............................................................................................12
1.3.3. Müşteri Hizmetleri..............................................................................................14
1.3.4. Satın Alma ve Sipariş..........................................................................................16
1.3.5. Depolama ............................................................................................................17
1.3.6. Elleçleme.............................................................................................................19
1.3.7. Paketleme............................................................................................................21
1.3.8. Taşıma.................................................................................................................23
1.3.8.1. İntermodal taşımacılık..........................................................................28
1.3.8.2. Kombine taşımacılık ............................................................................28
1.3.8.3. Freight forwarder kavramı ...................................................................29ix
1.4. Lojistik Maliyetler..........................................................................................................30
1.5. Lojistiğin Ülke Ekonomisine Katkısı.............................................................................32
1.6. Gıda Lojistiği .................................................................................................................37
1.6.1. Dünya’da ve Türkiye’de Gıda Lojistiğinin Konumu ve Önemi .........................38
1.6.2. Gıda Lojistiğinde Soğuk Zincir Taşıma..............................................................39
1.6.3. Aydın’da İhracatı Yapılan Başlıca Gıda Ürünleri ..............................................41
2. BÖLÜM...............................................................................................................................41
2. LOJİSTİK DIŞ KAYNAK KULLANIMI VE ÜÇÜNCÜ PARTİ LOJİSTİK HİZMET
SAĞLAYICI FİRMALAR.......................................................................................................45
2.1. Lojistikte Dış Kaynak Kullanımı Kavramı ve Tanımı...................................................45
2.2. Dış Kaynak Kullanımının Önemi ..................................................................................46
2.3. Lojistikte Dış Kaynak Kullanımının Başarı Faktörleri..................................................48
2.4. Dış Kaynak Kullanımının Sağladığı Avantaj ve Dezavantajlar ....................................49
2.4.1. Lojistikte Dış Kaynak Kullanımının Avantajları................................................49
2.4.2. Lojistikte Dış Kaynak Kullanımının Dezavantajları ..........................................50
2.4.3. Lojistikte Dış Kaynak Kullanımının Avantajlarının ve Dezavantajlarının
Karşılaştırılması ................................................................................................53
2.5. İşletmeleri Dış Kaynak Kullanımına Yönlendiren Nedenler.........................................55
2.6. Üçüncü Parti Lojistik (3PL)...........................................................................................57
2.6.2.Üçüncü Parti Lojistik Firmaları ...........................................................................60
2.6.3.Üçüncü Parti Lojistik Firmalarının Sağladıkları Hizmetler.................................62
2.6.5.Üçüncü Parti Lojistik Kullanım Sürecinin Riskleri.............................................64
2.6.6. Dördüncü Parti Lojistik (4PL)............................................................................66
2.7. Lojistik Hizmet Sağlayıcısının Seçimi...........................................................................69
2.7.1. Lojistik Hizmet Sağlayıcısının Seçimine Etki Eden Faktörler ve Çok Kriterli
Karar Verme Teknikleri ......................................................................................70
2.8. Gıda Sektöründe Lojistik Dış Kaynak Kullanımı..........................................................75
3. BÖLÜM...............................................................................................................................75x
3. LOJİSTİK DIŞ KAYNAK KULLANIMI: AYDIN’DA GIDA İHRACATI YAPAN
FİRMALAR ÜZERİNE BİR UYGULAMA ...........................................................................77
3.1. Araştırmanın Önem ve Amacı .......................................................................................77
3.2. Metodoloji......................................................................................................................77
3.3. Materyal .........................................................................................................................80
3.4. Çalışmada Kullanılan Kriterler......................................................................................81
3.5. Kriterlerin SWARA Yöntemi ile Ağırlıklandırılması Aşaması.....................................85
4. TARTIŞMA ve SONUÇ.....................................................................................................94
KAYNAKÇA...........................................................................................................................98
EKLER ..................................................................................................................................114 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Üçüncü Parti Lojistik (3PL), Lojistik Dış Kaynak Kullanımı, 3PL Seçim Kriterleri, SWARA Yöntemi. |
tr_TR |
dc.title |
GIDA SEKTÖRÜNDE İHRACAT YAPAN FİRMALARIN LOJİSTİK DIŞ KAYNAK SEÇİMİ: AYDIN İLİ ÖRNEĞİ |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME ANABİLİM DALI |
tr_TR |