eArşiv@Adu

GIDA SEKTÖRÜNDE İHRACAT YAPAN FİRMALARIN LOJİSTİK DIŞ KAYNAK SEÇİMİ: AYDIN İLİ ÖRNEĞİ

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Şenkayas, Hüseyin
dc.contributor.author Aydın, Mustafa Seçkin
dc.date.accessioned 2021-04-12T12:20:17Z
dc.date.available 2021-04-12T12:20:17Z
dc.date.issued 2019
dc.date.submitted 2019
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11607/4059
dc.description.abstract ÖZET GIDA SEKTÖRÜNDE İHRACAT YAPAN FİRMALARIN LOJİSTİK DIŞ KAYNAK SEÇİMİ: AYDIN İLİ ÖRNEĞİ Mustafa Seçkin AYDIN Yüksek Lisans Tezi, İşletme Anabilim Dalı Tez Danışmanı: Doç. Dr. Hüseyin ŞENKAYAS 2019, XV+ 118 sayfa Artan rekabet, işletmelerin temel faaliyetlerine odaklanma isteği, etkin lojistik operasyonlara duyulan ihtiyaç vb. nedenlerden dolayı lojistik dış kaynak kullanımı hızla artmaktadır. İşletmeler üçüncü parti lojistik servis sağlayıcıları sayesinde taşıma, depolama, gümrükleme gibi alanda uzmanlık gerektiren lojistik faaliyetleri lojistik yatırımı yapmadan gerçekleştirebilmektedir. Lojistik dış kaynak kullanımının faydalı olması için işletmenin gereksinimlerine uygun, doğru bir lojistik servis sağlayıcısının seçilmesi gerekmektedir. Doğru bir lojistik servis sağlayıcısı seçimi, dış kaynak kullanımının getireceği faydayı arttırma konusunda önem teşkil etmektedir. Bu çalışmada incir, kestane, zeytin gibi Aydın ilinde yoğun olarak üretilen gıda ürünlerini ihraç eden firmaların lojistik servis sağlayıcısı seçerken dikkate aldığı kriterler belirlenmek istenmiştir. Bu çalışma aynı zamanda üçüncü parti lojistik (3PL) firmalarının müşteri beklentilerini ortaya çıkarmaktadır. Bu nedenle bu çalışmanın, rekabet ortamında bir adım öne çıkmak isteyen 3PL firmalarına referans olması ve sundukları hizmetlerin kalitesini daha da arttırması beklenmektedir. Bu amaçlar doğrultusunda Aydın’da ihracat firmalarına anket uygulanmış ve çok kriterli karar verme yöntemlerinden SWARA yöntemi kullanılmıştır. tr_TR
dc.description.tableofcontents İÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI................................................................................................vii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI................................................................................viii ÖZET..........................................................................................................................................v ABSTRACT ..............................................................................................................................vi ÖNSÖZ.....................................................................................................................................vii KISALTMALAR DİZİNİ .........................................................................................................xi ÇİZELGELER DİZİNİ............................................................................................................xiii GRAFİKLER DİZİNİ .............................................................................................................xiv ŞEKİLLER DİZİNİ..................................................................................................................xv GİRİŞ..........................................................................................................................................1 1. BÖLÜM.................................................................................................................................1 1. LOJİSTİK KAVRAMI VE GIDA LOJİSTİĞİ ......................................................................3 1.1. Lojistik Kavramı ve Tarihçesi..........................................................................................3 1.2. Lojistik’in Firmalar Açısından Önemi.............................................................................7 1.3. Temel Lojistik Faaliyetleri.............................................................................................10 1.3.1. Talep Tahmini.....................................................................................................11 1.3.2. Envanter Yönetimi..............................................................................................12 1.3.3. Müşteri Hizmetleri..............................................................................................14 1.3.4. Satın Alma ve Sipariş..........................................................................................16 1.3.5. Depolama ............................................................................................................17 1.3.6. Elleçleme.............................................................................................................19 1.3.7. Paketleme............................................................................................................21 1.3.8. Taşıma.................................................................................................................23 1.3.8.1. İntermodal taşımacılık..........................................................................28 1.3.8.2. Kombine taşımacılık ............................................................................28 1.3.8.3. Freight forwarder kavramı ...................................................................29ix 1.4. Lojistik Maliyetler..........................................................................................................30 1.5. Lojistiğin Ülke Ekonomisine Katkısı.............................................................................32 1.6. Gıda Lojistiği .................................................................................................................37 1.6.1. Dünya’da ve Türkiye’de Gıda Lojistiğinin Konumu ve Önemi .........................38 1.6.2. Gıda Lojistiğinde Soğuk Zincir Taşıma..............................................................39 1.6.3. Aydın’da İhracatı Yapılan Başlıca Gıda Ürünleri ..............................................41 2. BÖLÜM...............................................................................................................................41 2. LOJİSTİK DIŞ KAYNAK KULLANIMI VE ÜÇÜNCÜ PARTİ LOJİSTİK HİZMET SAĞLAYICI FİRMALAR.......................................................................................................45 2.1. Lojistikte Dış Kaynak Kullanımı Kavramı ve Tanımı...................................................45 2.2. Dış Kaynak Kullanımının Önemi ..................................................................................46 2.3. Lojistikte Dış Kaynak Kullanımının Başarı Faktörleri..................................................48 2.4. Dış Kaynak Kullanımının Sağladığı Avantaj ve Dezavantajlar ....................................49 2.4.1. Lojistikte Dış Kaynak Kullanımının Avantajları................................................49 2.4.2. Lojistikte Dış Kaynak Kullanımının Dezavantajları ..........................................50 2.4.3. Lojistikte Dış Kaynak Kullanımının Avantajlarının ve Dezavantajlarının Karşılaştırılması ................................................................................................53 2.5. İşletmeleri Dış Kaynak Kullanımına Yönlendiren Nedenler.........................................55 2.6. Üçüncü Parti Lojistik (3PL)...........................................................................................57 2.6.2.Üçüncü Parti Lojistik Firmaları ...........................................................................60 2.6.3.Üçüncü Parti Lojistik Firmalarının Sağladıkları Hizmetler.................................62 2.6.5.Üçüncü Parti Lojistik Kullanım Sürecinin Riskleri.............................................64 2.6.6. Dördüncü Parti Lojistik (4PL)............................................................................66 2.7. Lojistik Hizmet Sağlayıcısının Seçimi...........................................................................69 2.7.1. Lojistik Hizmet Sağlayıcısının Seçimine Etki Eden Faktörler ve Çok Kriterli Karar Verme Teknikleri ......................................................................................70 2.8. Gıda Sektöründe Lojistik Dış Kaynak Kullanımı..........................................................75 3. BÖLÜM...............................................................................................................................75x 3. LOJİSTİK DIŞ KAYNAK KULLANIMI: AYDIN’DA GIDA İHRACATI YAPAN FİRMALAR ÜZERİNE BİR UYGULAMA ...........................................................................77 3.1. Araştırmanın Önem ve Amacı .......................................................................................77 3.2. Metodoloji......................................................................................................................77 3.3. Materyal .........................................................................................................................80 3.4. Çalışmada Kullanılan Kriterler......................................................................................81 3.5. Kriterlerin SWARA Yöntemi ile Ağırlıklandırılması Aşaması.....................................85 4. TARTIŞMA ve SONUÇ.....................................................................................................94 KAYNAKÇA...........................................................................................................................98 EKLER ..................................................................................................................................114 tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Üçüncü Parti Lojistik (3PL), Lojistik Dış Kaynak Kullanımı, 3PL Seçim Kriterleri, SWARA Yöntemi. tr_TR
dc.title GIDA SEKTÖRÜNDE İHRACAT YAPAN FİRMALARIN LOJİSTİK DIŞ KAYNAK SEÇİMİ: AYDIN İLİ ÖRNEĞİ tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.department AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME ANABİLİM DALI tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster