dc.contributor.advisor |
Özdemir, Adem |
|
dc.contributor.author |
Yaman, Cemre |
|
dc.date.accessioned |
2021-04-09T11:50:38Z |
|
dc.date.available |
2021-04-09T11:50:38Z |
|
dc.date.issued |
2020 |
|
dc.date.submitted |
2020 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4043 |
|
dc.description.abstract |
ÖZET
FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİŞİM
TEKNOLOJİLERİ VE İLETİŞİM BECERİLERİ İLE FEN VE
TEKNOLOJİ OKURYAZARLIĞINA YÖNELİK ÖZ YETERLİK
ALGILARI ARASINDAKİ İLİŞKİLERİN İNCELENMESİ
Cemre YAMAN
Yüksek Lisans Tezi, Matematik ve Fen Bilimleri Anabilim Dalı
Tez Danışmanı: Prof. Dr. Adem ÖZDEMİR
2020, 73 sayfa
Bu çalışmanın amacı, Fen Bilgisi öğretmen adaylarının bilişim teknolojileri ve
iletişim becerileri ile Fen ve Teknoloji okuryazarlığına yönelik öz yeterlik algıları
arasındaki ilişkiyi ve bu ilişkinin bazı değişkenler yönünden farklılaşıp
farklılaşmadıklarını incelemektir. Araştırmanın örneklemini 2018-2019 öğretim yılı
Güz yarıyılında Ege Bölgesi’nde bulunan 2 üniversiteden uygun örnekleme
yöntemiyle seçilmiş 1, 2, 3 ve 4. sınıfta öğrenim gören 285 Fen Bilgisi öğretmen adayı
oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu,
Öğretmenlerin Bilgi ve İletişim Becerileri Ölçeği, İletişim Becerileri Ölçeği ve Fen
ve Teknoloji Okuryazarlığına Yönelik Öz Yeterlik Algısı Ölçeği kullanılmıştır.
Araştırma sonucuna göre, Fen ve Teknoloji okuryazarlığı üniversiteye ve sınıf
düzeyine göre farklılık gösterirken; cinsiyete göre farklılık göstermemektedir. Bilişim
teknolojileri becerileri ise; cinsiyete ve sınıf düzeyine göre farklılık gösterirken,
üniversiteye göre farklılık göstermemektedir. İletişim becerileri, üniversiteye ve sınıf
düzeyine göre farklılık göstermekte olup, cinsiyete göre farklılık göstermemektedir.
Öğretmen adaylarının bilgisayar ve internet kullanma tercihi her iki üniversitede
benzerlik göstermektedir. Sınıf düzeyi bakımından eğitim (ödev ve araştırma) için
bilgisayarın kullanımı birinci sınıflarda ikinci sırada, diğer sınıflarda ise birinci
sıradadır. Eğitim (ödev ve araştırma) için internet kullanımı sırası ise birinci sınıflarda
üçüncü sıradadır. Cinsiyet farkı bakımından eğitim (ödev ve araştırma) için bilgisayar
ve internet kullanımı erkeklerde kızlara göre daha az tercih edilmiştir. Eğitim için
bilgisayar ve internet tercihi ile oyun, dizi-film ve sosyal medya tercihleri arasında
ters yönde anlamlı ilişkiler bulunmaktadır. Öğretmen adaylarının sosyal iletişim ve
bilişim teknolojileri becerileri Fen ve Teknoloji okuryazarlıkları üzerine katkıda
bulunmaktadır. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
ÖZET..................................................................................................................... vii
ABSTRACT........................................................................................................... ix
ÖNSÖZ................................................................................................................... xi
KISALTMALAR DİZİNİ................................................................................... xvii
ÇİZELGELER DİZİNİ......................................................................................... xix
EKLER DİZİNİ.................................................................................................... xxi
1 . GİRİŞ ................................................................................................................. 1
1.1 . Bilişim Teknolojileri ................................................................................... 5
1.2 . İletişim Becerileri........................................................................................ 9
1.3. Fen Okuryazarlığı………………………………………………………….11
1.4.Teknoloji Okuryazarlığı……………...……………………………………..12
1.5.Yirmi Birinci Yüzyıl Öğrenme Nitelikleri…..……….…………………….14
1.6. Fen Bilgisi Öğretmenliği Lisans Programında Bulunan Bilgi İletişim ve Fen
Okuryazarlığı İle İlgili Dersler…………………………………………..……..16
1.7. Çağdaş Eğitim……………………………………………………………..17
1.8. Geleneksel Eğitim……………………………………………………...….18
1.9. Araştırmaya Dayalı Öğrenme……………………………………………..18
1.10. Fen-Teknoloji-Toplum-Çevre……………………………………....……19
1.11. Öğretmen Yeterlikleri……………………………………..……………..20
2. KAYNAK ÖZETLERİ.................................................................................... ..22xivxv
3 . MATERYAL VE YÖNTEM ........................................................................... 30
3.1 . Araştırmanın Amacı .................................................................................. 30
3.2. Araştırma Modeli………………………………………………...………..30
3.3.Çalışma Grubu……………………………………………………………..30
3.4. Veri Toplama Araçları…………………………………………………….31
3.5. Problem Cümlesi…………………………………………………………..33
3.6. Sınırlılıklar……………………………………………………………...…34
3.7. Veri Çözümleme Teknikleri……………………………………………….34
4 . BULGULAR .................................................................................................... 38
4.1 .Birinci Alt Probleme Ait Bulgular ................................................….…….39
4.2. İkinci Alt Problem Ait Bulgular…………………………………………...40
4.3. Üçüncü Alt Probleme Ait Bulgular………………………………………..43
4.4. Dördüncü Alt Probleme Ait Bulgular……………………………………...45
4.5. Beşinci Alt Probleme Ait Bulgular………………………………………...46
4.6. Altıncı Alt Probleme Ait Bulgular…………………………………………48
4.7. Yedinci Alt Probleme Ait Bulgular………………………………………..50
5 . TARTIŞMA VE SONUÇ................................................................................. 51
KAYNAKLAR...................................................................................................... 57
ÖZGEÇMİŞ .......................................................................................................... 73 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
: Fen ve Teknoloji, Okuryazarlık, Bilişim Teknolojileri, İletişim Becerileri, Bilgisayar, İnternet |
tr_TR |
dc.title |
FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ VE İLETİŞİM BECERİLERİ İLE FEN VE TEKNOLOJİ OKURYAZARLIĞINA YÖNELİK ÖZ YETERLİK ALGILARI ARASINDAKİ İLİŞKİLERİN İNCELENMESİ |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ MATEMATİK VE FEN BİLİMLERİ ANABİLİM DALI |
tr_TR |