eArşiv@Adu

DOĞUMA HAZIRLIK EĞİTİMİNİNİN DOĞUM ŞEKLİ VE KADINLARIN DOĞUMA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNE ETKİSİ

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Karaçam, Zekiye
dc.contributor.author Uğuz, Yasemin
dc.date.accessioned 2021-04-07T11:06:08Z
dc.date.available 2021-04-07T11:06:08Z
dc.date.issued 2021
dc.date.submitted 2021
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11607/4029
dc.description.abstract Doğuma hazırlık eğitimi kadınların doğuma ilişkin korku ve endişelerini azaltarak olumlu doğum deneyimi edinmelerini sağlayabilir ve vajinal doğum oranlarını artırabilir. Bu çalışma doğuma hazırlık eğitiminin kadınların doğum şekli ve doğum deneyimine etkisinin incelenmesi amacı ile yapılmıştır. Bu çalışma vaka-kontrol tasarımında, Mayıs 2019–Aralık 2020 tarihlerinde, Muğla Dalaman Devlet Hastanesinde doğum öncesi bakım hizmeti almak üzere bulunan kadınlar ile yürütülmüştür. Araştırma örneklemine gelişigüzel örnekleme yöntemi ile belirlenen 100 (Eğitim: 50 ve Kontrol: 50) kadın alınmıştır. Araştırma verileri Tanıtıcı Bilgi ve Doğum şekli ve Görüş Belirleme Formları ile toplanmıştır. Veriler tanımlayıcı istatistikler ki-kare testi, t-testi, yüzdeler arası fark, çoklu lojistik regresyon analizi kullanarak yapılmıştır. Çalışmada eğitim ve kontrol gruplarındaki kadınların istatistiksel olarak benzer şekilde vajinal doğum (%28,0 ve %46,0) yaptıkları (χ²= 3,475; p= 0,062) ve isteğe bağlı sezaryen oldukları (%13,9 ve %33,3; χ²= 3,375; p= 0,066) bulunmuştur. Katkıda bulunucu değişkenlerin etkisi sabit tutulduğunda, doğum öncesi eğitim sınıflarına katılmanın vajinal doğumları 1,8 kat artırdığı (OR=1,833; %95 CI= 0,724-4,641), ancak bu sonucun istatistiksel olarak anlamlı olmadığı saptanmıştır (p> 0,05). Eğitim grubundaki kadınların kontrol grubuna göre daha fazla oranda (%12,0’ye karşı %0,0) psiko-sosyal destek alabildikleri ve bu farkların anlamlı olduğu belirlenmiştir (sırası ile t= 2,53, p< 0,05). Her iki gruptaki kadınların benzer şekilde anne-bebek etkileşimi (%26,0), anne sütü ile besleme/emzirme başarısı (%46,0), fiziksel rahatlık (%18,0), rahat hareket edebilme/çabuk ayağa kalma (%16,0), kontraksiyonlar ile baş edebilme/doğumu yönetebilme (%18,0) ve bebek bakımını yapabilme (%4,0) konularında olumlu deneyimleri bakımından benzer oldukları saptanmıştır. Diğer yandan yine her iki gruptaki kadınlar benzer şekilde fiziksel rahatsızlık (%66,0), emzirme başarısızlığı/sorun yaşama (%20,0), korku/endişe (%6,0), doğumda kontrol kaybı (%4,0) ve acil sezaryen (%4,0) ile ilgili olumsuz deneyim bildirmişlerdir. Bu çalışmada doğuma hazırlık sınıfının vajinal doğum artırmadığı, isteğe bağlı sezaryenleri azaltmadığı, psiko-sosyal destek alımını artırdığı ve fiziksel deneyimleri etkilemediği sonuçları elde edilmiştir. tr_TR
dc.description.tableofcontents İÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI i TEŞEKKÜR ii İÇİNDEKİLER iii SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ v TABLOLAR DİZİNİ vi ÖZET vii ABSTRACT ix 1. GİRİŞ 1 1.1. Problemin Tanımı ve Önemi 1 1.2. Araştırmanın Amacı 4 1.3. Araştırmanın Hipotezleri 4 2. GENEL BİLGİLER 5 2.1. Doğum Öncesi Eğitim Metotlarının Tarihi Gelişimi 5 2.2. Türkiye’de Doğum Öncesi Eğitim Sınıfları 6 2.3. Doğuma Hazırlık Eğitimi Sağlık Bakanlığı Genelgesi 8 2.4. Doğum Öncesi Eğitimin İçeriği 9 2.5. Doğum Öncesi Eğitim Teknikleri 9 2.5.1. Birebir Eğitim .……..10 2.5.2. Grup Eğitimi……………………………………………………………………..........10 2.5.3. Video/Kaset ile Eğitim………………………………………………………………...11 2.5.4. Bilgisayar ve İnternet Aracılığıyla Eğitim…………………………………………….11 2.6. Ülkemizde Doğum Öncesi Eğitim Sınıfları ile ilgili Yapılan Araştırmalar…………….12 3. GEREÇ VE YÖNTEM 14 3.1. Araştırmanın Şekli 14 3.2. Araştırmanın Yapıldığı Yer ve Özellikleri 14 3.3. Araştırmanın Zamanı 14 3.4. Araştırmanın Evreni ve Örneklemi 15 3.5. Araştırmaya Alınma ve Araştırmadan Dışlanma Kriterleri 16 3.5.1. Gönüllüler İçin Araştırmaya Dâhil Olma Kriterleri 16 3.5.2. Gönüllüler İçin Araştırmadan Dışlanma Kriterleri 16 3.6. Veri Toplama Araçları 16 3.7. Ön Uygulama 17 3.8. Araştırmanın Uygulanması 17 3.9. Verilerin Analizi 18 3.10. Değişkenler 18 3.10.1. Bağımlı Değişkenler 18 3.10.2. Bağımsız Değişkenler 19 3.11. Araştırma Sırasında Yaşanan Güçlükler 19 3.12. Araştırmanın Etik Yönü 19 4. BULGULAR 20 4.1. Kadınların Sosyo-demografik Özellikleri 20 4.2. Kadınların Obstetrik Özellikleri 22 4.3. Kadınların Doğum Şekli ve Sezaryen Endikasyonları 22 4.4. Kadınların Doğuma Hazırlık Eğitimiyle İlgili Görüşleri 23 4.5. Doğum Öncesi Eğitim Sınıflarına Katılmanın Vajinal Doğuma Etkisi 27 5. TARTIŞMA 29 5.1. Araştırmanın Sınırlılıkları 31 6. SONUÇLAR VE ÖNERİLER 32 6.1. Sonuçlar 32 6.2. Öneriler 33 KAYNAKLAR 34 EKLER……………………………………………………………………………………... 42 Ek 1. Tanıtıcı Bilgi Formu…………………………………………………………………. 42 Ek 2. Doğum Şekli ve Görüş Belirleme Formu……………………………………………. 44 Ek 3. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Etik Kurul Başkanlığı Ön Onayı……………………………………………………………………………… 45 Ek 4. Dalaman Devlet Hastanesi İzin Belgesi……………………………………………… 46 Ek 5. Muğla İl Sağlık Müdürlüğü İzin Belgesi………………………………………….. 47-48 Ek 6. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Etik Kurul Başkanlığı Sonuç Onayı……………………………………………………………………….. 49-50 ÖZGEÇMİŞ…………………………………………………………………………………………. 51 tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Bakım, doğum, doğuma hazırlık sınıfı, doğum öncesi bakım, ebelik, görüş, sezaryen doğum. tr_TR
dc.title DOĞUMA HAZIRLIK EĞİTİMİNİNİN DOĞUM ŞEKLİ VE KADINLARIN DOĞUMA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNE ETKİSİ tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.department AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ EBELİK ANABİLİM DALI tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster