dc.contributor.advisor |
Uyar Hazar, Hale |
|
dc.contributor.author |
İmancıoğlu, Nimet |
|
dc.date.accessioned |
2021-03-18T09:00:10Z |
|
dc.date.available |
2021-03-18T09:00:10Z |
|
dc.date.issued |
2021 |
|
dc.date.submitted |
2020-11-23 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4018 |
|
dc.description.abstract |
Bu çalışmanın amacı gebe bilgilendirme sınıfına katılımın gebelerin sağlıklı yaşam biçimi
davranışlarına etkisini belirlemektir. Araştırma, analitik vaka-kontrol olarak Ekim 2017-
Mayıs 2018 tarihleri arasında, Aydın Kadın Doğum ve Çocuk Hastalıkları Hastanesi’nde
yürütüldü. Araştırmanın örneklemini; gebe bilgilendirme sınıfına katılan 40 gebe vaka
grubunda ve gebe bilgilendirme sınıfına katılmayan 120 gebe kontrol grubunda olmak üzere
toplam 160 gebe oluşturdu. Örneklem grubunun belirlenmesinde gelişigüzel örnekleme
(convenience sampling) yöntemi kullanıldı. Vaka ve kontrol grupları; eğitim durumu,
çalışma durumu ve yaşayan çocuk sayısı açısından eşleştirildi. Verilerin toplanmasında,
“Tanıtıcı Bilgi Formu” ve “Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği II” kullanıldı. Elde
edilen veriler tanımlayıcı istatistikler, Ki-kare testi, Fisher’s Exact ve Student T testi
kullanılarak analiz edildi. Vaka grubundaki gebelerin yaş ortalaması 28.75±3.76 ve kontrol
grubundaki gebelerin yaş ortalaması 26.88±4.20’dir. Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları
Ölçeği II’den alınabilecek en yüksek toplam puan 208 olup, vaka grubundaki gebelerin
ölçek toplam puan ortalaması (153.20±15.61), kontrol grubundaki gebelerin ölçek toplam
puan ortalamasından (133.28±15.34) istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde yüksektir
(p<0.05) ve alınabilecek en yüksek puana oldukça yakındır. Vaka ve kontrol gruplarında
ölçekten alınan en yüksek alt faktör puan ortalaması manevi gelişim (Vaka=29.75±3.04 ve
Kontrol=27.51±3.75), en düşük alt faktör puan ortalaması fiziksel aktivite (Vaka=19.20±4.05 ve Kontrol=14.45±4.09)’dir. Vaka grubundaki gebelerin Sağlıklı Yaşam
Biçimi Davranışları Ölçeği II alt faktör puan ortalamaları, kontrol grubundaki gebelerin alt
faktör puan ortalamalarından istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde yüksektir (p<0.05). Bu
çalışmada, vaka grubundaki gebelerin sağlıklı yaşam biçimi davranışlarını yüksek düzeyde uyguladığı, gebe bilgilendirme sınıfına katılımın, gebelerin sağlıklı yaşam biçimi
davranışlarını olumlu yönde etkilediği ve yükselttiği sonuçlarına varıldı. Gebe bilgilendirme sınıflarındaki eğitim ve uygulamaların bu sonuçlar dikkate alınarak planlanması ile anne ve bebek sağlığının korunması ve geliştirilmesine katkı sağlanabilir. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
KABUL VE ONAY SAYFASI ………………………..………………….………... İ
TEŞEKKÜR …………………………………………………………….………….. İi
SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ …..…………………….……………… Vi
ŞEKİLLER DİZİNİ ….………….…………………………...……………………... Vii
TABLOLAR DİZİNİ ….………….…………………………...…………………… Viii
ÖZET ……………………………………………………………………………….. İx
ABSTRACT ………………………………………………………………………... Xi
1. GİRİŞ …………………….…………………...……………………………….…. 1
1.1. Problemin Tanımı ve Önemi …………………………………….….…………. 1
1.2. Araştırmanın Amacı …………………………………………..……………….. 7
1.3. Araştırmanın Hipotezleri ……………….………………………..…………….. 7
2. GENEL BİLGİLER ……………………..…………………………………...…... 8
2.1. Gebeliğin Tanımı ve Fizyolojisi…………………………………………..…… 8
2.1.1. Gebelikte Oluşan Fiziksel Değişiklikler….……...………………………….... 8
2.1.2. Gebelikte Oluşan Fizyolojik Değişiklikler………….……………................... 10
2.2. Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları……………………………………………. 13
2.3. Gebelik ve Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları………………………...……... 15
2.3.1. Gebelik ve Sağlık Sorumluluğu……................................................................ 19
2.3.2. Gebelik ve Fiziksel Aktivite………………………………………………….. 20
2.3.3. Gebelik ve Beslenme…………………………………………………………. 22
2.3.4. Gebelik ve Manevi Gelişim…………………………………………………... 26
2.3.5. Gebelik ve Kişilerarası İlişkiler………………………………………………. 27
2.3.6. Gebelik ve Stres Yönetimi…………………………………………………… 28
2.4. Gebe Bilgilendirme Sınıfları…………………………………………………… 29
2.5. Gebelerde Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışı Geliştirmede Ebe ve Hemşirelerin
Rolü….………………………………………………………….......................32
3. GEREÇ VE YÖNTEM……...……………………………………….…………... 35
3.1. Gereç………………………………………………………....…..…………...... 35
3.1.1. Araştırmanın Yapıldığı Yer ve Özellikleri………………..….........………..... 35
3.1.2. Araştırmanın Zamanı…………………………………………………………. 36
3.1.3. Araştırmanın Veri Toplama Araçları……………………………………...…. 37
3.1.3.1. Tanıtıcı bilgi formu (Ek 1)……………………………………………….… 37
3.1.3.2. Sağlıklı yaşam biçimi davranışları ölçeği II (SYBDÖ II) (Ek 2)………..… 39
3.1.3.3. Medikal cihazlar (Ek 3)……………………………………………………. 40
3.2. Yöntem…………………………………………………………………………. 41
3.2.1. Araştırmanın Şekli……………………………………………………………. 41
3.2.2. Araştırmanın Evreni ve Örneklemi..…………..…………...………………… 41
3.2.3. Araştırmaya Dahil Etme ve Dahil Etmeme Kriterleri………………….…….. 43
3.2.4. Ön Uygulama……………………………………………………………….... 43
3.2.5. Araştırma Verilerinin Toplanması……………………………………………. 43
3.2.6. Araştırmanın Değişkenleri…………………………………………................ 44
3.2.7. İstatistiksel Değerlendirme……………………………………….................... 45
3.2.8. Araştırmanın Güçlükleri…………………………………………………….... 45
3.2.9. Araştırmanın Sınırlılıkları…….……………………………………………… 46
3.2.10. Araştırmanın Etik Yönü…………………………………………………….. 46
4. BULGULAR …………………………………………………………………….. 47
4.1. Vaka ve Kontrol Grubundaki Gebelerin Tanıtıcı Özelliklerine İlişkin Bulgular. 48
4.1.1. Vaka ve Kontrol Grubundaki Gebelerin Sosyo-Demografik Özellikleri…….. 48
4.1.2. Vaka ve Kontrol Grubundaki Gebelerin Obstetrik Özellikleri………………. 50
4.1.3. Vaka ve Kontrol Grubundaki Gebelerin Fizik Muayene Bulguları………….. 54
4.1.4. Vaka ve Kontrol Grubundaki Gebelerin Genel Sağlığa İlişkin Özellikleri…... 56
4.2. Vaka ve Kontrol Grubundaki Gebelerin SYBDÖ II Puanlarına İlişkin Bulgular 57
4.2.1. Vaka ve Kontrol Grubundaki Gebelerin SYBDÖ II Alt Faktör ve Toplam
Puan Ortalamalarının Karşılaştırılması…………………………………….....57
4.2.2. Vaka ve Kontrol Grubundaki Gebelerin Sosyo-Demografik, Obstetrik ve
Genel Sağlığa İlişkin Özelliklerine Göre SYBDÖ II Toplam Puan Ortalamalarının Karşılaştırılması……………………………………………...58
4.2.3. Vaka Grubundaki Gebelerin Gebe Bilgilendirme Sınıfına Katılım Özellikleri
ile SYBDÖ II Toplam Puan Ortalamalarının Karşılaştırılması………….…...63
5. TARTIŞMA …………...……….…………………...……...….……………...….. 65
6. SONUÇLAR VE ÖNERİLER ……………………………..…………..………... 74
6.1. Sonuçlar………………………………………………………………………… 74
6.2. Öneriler…………………………………………………………………………. 75
KAYNAKLAR ..………………………………...……...…………………………... 76
EKLER……………………………………………………………………………… 95
Ek 1. Tanıtıcı Bilgi Formu….………………………………………………………. 95
Ek 2. Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği II (SYBDÖ II) …………………. 100
Ek 3. Medikal Cihazların Kalibrasyon Sertifikaları………………………………… 102
Ek 4. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Girişimsel Olmayan
Klinik Araştırmalar Etik Kurulu İzni..…..……………………..….…………..112
Ek 5. Aydın İli Kamu Hastaneleri Birliği Genel Sekreterliği İzin Yazısı…………... 113
Ek 6. Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği II’nin Kullanım İzni……………. 114
Ek 7. Bilgilendirilmiş Gönüllü Olur Formu………………………………………… 115
Ek 8. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Girişimsel
Olmayan Klinik Araştırmalar Etik Kurulu Uygunluk Onayı………………….119
ÖZGEÇMİŞ …………………………………………...……………………………. 120 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Ebelik, gebe bilgilendirme sınıfı, gebelik, sağlıklı yaşam biçimi davranışları, vaka kontrol çalışmaları. |
tr_TR |
dc.title |
GEBE BİLGİLENDİRME SINIFINA KATILIMIN GEBELERİN SAĞLIKLI YAŞAM BİÇİMİ DAVRANIŞLARINA ETKİSİ: VAKA-KONTROL ÇALIŞMASI |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |