Özet:
Bu çalışmanın amacı gebe bilgilendirme sınıfına katılımın gebelerin sağlıklı yaşam biçimi
davranışlarına etkisini belirlemektir. Araştırma, analitik vaka-kontrol olarak Ekim 2017-
Mayıs 2018 tarihleri arasında, Aydın Kadın Doğum ve Çocuk Hastalıkları Hastanesi’nde
yürütüldü. Araştırmanın örneklemini; gebe bilgilendirme sınıfına katılan 40 gebe vaka
grubunda ve gebe bilgilendirme sınıfına katılmayan 120 gebe kontrol grubunda olmak üzere
toplam 160 gebe oluşturdu. Örneklem grubunun belirlenmesinde gelişigüzel örnekleme
(convenience sampling) yöntemi kullanıldı. Vaka ve kontrol grupları; eğitim durumu,
çalışma durumu ve yaşayan çocuk sayısı açısından eşleştirildi. Verilerin toplanmasında,
“Tanıtıcı Bilgi Formu” ve “Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği II” kullanıldı. Elde
edilen veriler tanımlayıcı istatistikler, Ki-kare testi, Fisher’s Exact ve Student T testi
kullanılarak analiz edildi. Vaka grubundaki gebelerin yaş ortalaması 28.75±3.76 ve kontrol
grubundaki gebelerin yaş ortalaması 26.88±4.20’dir. Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları
Ölçeği II’den alınabilecek en yüksek toplam puan 208 olup, vaka grubundaki gebelerin
ölçek toplam puan ortalaması (153.20±15.61), kontrol grubundaki gebelerin ölçek toplam
puan ortalamasından (133.28±15.34) istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde yüksektir
(p<0.05) ve alınabilecek en yüksek puana oldukça yakındır. Vaka ve kontrol gruplarında
ölçekten alınan en yüksek alt faktör puan ortalaması manevi gelişim (Vaka=29.75±3.04 ve
Kontrol=27.51±3.75), en düşük alt faktör puan ortalaması fiziksel aktivite (Vaka=19.20±4.05 ve Kontrol=14.45±4.09)’dir. Vaka grubundaki gebelerin Sağlıklı Yaşam
Biçimi Davranışları Ölçeği II alt faktör puan ortalamaları, kontrol grubundaki gebelerin alt
faktör puan ortalamalarından istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde yüksektir (p<0.05). Bu
çalışmada, vaka grubundaki gebelerin sağlıklı yaşam biçimi davranışlarını yüksek düzeyde uyguladığı, gebe bilgilendirme sınıfına katılımın, gebelerin sağlıklı yaşam biçimi
davranışlarını olumlu yönde etkilediği ve yükselttiği sonuçlarına varıldı. Gebe bilgilendirme sınıflarındaki eğitim ve uygulamaların bu sonuçlar dikkate alınarak planlanması ile anne ve bebek sağlığının korunması ve geliştirilmesine katkı sağlanabilir.