dc.contributor.advisor |
Karacabey, Kürşat |
|
dc.contributor.author |
Tanır, Gülsüm |
|
dc.date.accessioned |
2021-03-15T10:38:57Z |
|
dc.date.available |
2021-03-15T10:38:57Z |
|
dc.date.issued |
2021 |
|
dc.date.submitted |
2021 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4013 |
|
dc.description.abstract |
FİZİKSEL AKTİVİTENİN TEKNOLOJİ ÇAĞI HASTALIKLARI NETLESSFOBİ
VE NOMOFOBİ İLE İLİŞKİSİ
Tanır G. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi
ve Spor Eğitimi Programı, Yüksek Lisans Tezi, Aydın, 2021.
Teknolojinin gelişmesi, dijital araçların yaygınlaşması ve sosyal medyanın bilinçsizce
kullanılması nedeniyle bireylerde netlessfobi ve nomofobi adı verilen çeşitli teknoloji çağı
hastalıkları ortaya çıkmıştır. Netlessfobi ve nomofobi gibi psikolojik rahatsızlıklar gençlerin
zihinsel ve sosyal gelişimini olumsuz etkilemektedir. Bu nedenle gençlerde netlessfobi ve
nomofobinin ortaya çıkışını engellemeye yönelik koruyucu önlemler alınmalıdır. Gençlerin
netlessfobi ve nomofobiden korunmasında fiziksel aktivitenin etkili bir araç olabileceği ön
görülmektedir. Bu nedenle araştırmada orta öğretim kurumlarında öğrenim gören
öğrencilerde fiziksel aktivitenin netlessfobi ve nomofobi ile ilişkisinin değerlendirilmesi
amaçlanmaktadır. Araştırmanın örneklemi 2019-2020 Eğitim Öğretim yılında Aydın ili
Efeler ilçesindeki orta öğretim kurumlarında öğrenim gören 986 (n=480 kadın ve n=506
erkek) gönüllü öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi
Formu, Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi, Young İnternet Bağımlılığı Ölçeği ve
Nomofobi Ölçeği kullanıldı. Elde edilen veriler SPSS 25,0 paket programında %95 güven
aralığında ve 0,05 anlamlılık düzeyinde değerlendirildi. Yapılan istatistiki analizlerde
fiziksel aktivite ile internet bağımlığı ve nomofobi arasında negatif yönlü zayıf bir ilişki
olduğu bulgusuna ulaşıldı (p<0,05). Araştırmada istatistiki analizlerden elde edilen bulgular
doğrultusunda öğrencilerin fiziksel aktivite düzeylerinin artmasına bağlı olarak netlessfobi
ve nomofobi görülme riskinin düşük düzeyde de olsa azalabileceği sonucuna ulaşıldı. Bu
nedenle öğrenciler ilgi alanlarına uygun fiziksel etkinliklere yönlendirilmelidir. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY SAYFASI ………………………..………………….………… i
TEŞEKKÜR …………………………………………………………….…………… ii
SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ …..…………………….…………….…. vi
TABLOLAR DİZİNİ ….………….…………………………...…………………….. vii
ÖZET ………………………………………………………………………………… viii
ABSTRACT …………………………………………………………………………. ix
1. GİRİŞ …………………….…………………...………………….…………….….. 1
1.1. Araştırma Soruları ……………………….…………………................................ 3
2. GENEL BİLGİLER ……………………..………………………….………...…… 4
2.1. Bağımlılık Kavramı ………………………………………………………..……. 4
2.2. İnternet Bağımlılığı .……….….…….…………………………............................ 4
2.3. Akıllı Telefon Bağımlılığı ………….……………...……….…………………… 6
2.4. Teknoloji Çağı Hastalıkları .............................….………….....………………..... 7
2.4.1. Netlessfobi …………………………….…………............................................. 7
2.4.2. Nomofobi ………………………………………………..………….................. 8
2.5. Fiziksel Aktivite …………..……………………………………………………... 8
2.6. Fiziksel Aktivite Düzeyinin Belirlenmesi ……………………………………….. 9
2.6.1. Subjektif Yöntemler ………………………….……………………………....... 9
2.6.1.1. Geçmişi sorgulayan anketler ………………………………………………… 9
3. GEREÇ VE YÖNTEM ……...……………………………………….…………… 10
3.1. Araştırmanın Modeli …………………………………………………………...... 10
3.2. Araştırmanın Örneklemi ……………………………………………………..….. 10
3.3. Araştırmaya Dahil Edilme Kriterleri …………………………..………………... 11iv
3.4. Araştırmanın Dışlama Kriterleri …………..……………………….…………..... 11
3.5. Veri Toplama Formları ………………………………………………………….. 11
3.5.1. Kişisel Bilgi Formu ……………………………………………………………. 11
3.5.2. Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi ………...…………...……………..……. 12
3.5.3. Young İnternet Bağımlılığı Ölçeği …………………………………………..... 13
3.5.4. Nomofobi Ölçeği ……….……………………………………………………... 13
3.6. Araştırmanın Etik Yönü…………………………………………………………... 14
3.7. İstatistiksel Değerlendirme ……………………………………………………… 14
4. BULGULAR …………………………………………………………………….... 16
5. TARTIŞMA …………...……….…………………...……...….……………...…... 24
5.1. Öğrencilerin Fiziksel Aktivite Düzeylerinin Tartışılması ……………………….. 24
5.2. Öğrencilerde Netlessfobi Görülme Riskinin Tartışılması ……………………….. 26
5.3. Öğrencilerin Nomofobi Düzeylerinin Tartışılması ………………………………. 30
5.4. Fiziksel Aktivitenin Netlessfobi ve Nomofobi ile İlişkisinin Tartışılması ………. 35
6. SONUÇ VE ÖNERİLER ……………………………..…………..……….………. 38
6.1. Sonuçlar …………………………………………………………………………. 38
6.2. Öneriler ………………………………………………………………………….. 39
KAYNAKLAR ..………………………………...……...……………………………. 41
EKLER………………………………………………………………………………... 51
Ek 1 ADÜ SBF Girişimsel Olmayan Klinik Araştırmalar Etik Kurul Kararı ...……… 51
Ek 2 Aydın İl Milli Eğitim Müdürlüğü Araştırma İzni ve Aydın Valiliği Oluru …….. 52
Ek 3 Anket ve Ölçek Formları .……………………………………………………...... 54
Ek 3.1. Kişisel Bilgi Formu …………………………………………………………... 54
Ek 3.2. Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi ………………………………………… 54
Ek 3.3. Young İnternet Bağımlılığı Ölçeği …………………………………………… 55v
Ek 3.4. Nomofobi Ölçeği ……………………………………………………………... 56
Ek 4 Bilgilendirilmiş Gönüllü Olur Formu …………………………………………... 58
ÖZGEÇMİŞ …………………………………………...……………………………… 62 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Öğrenci, Netlessfobi, Nomofobi |
tr_TR |
dc.title |
FİZİKSEL AKTİVİTENİN TEKNOLOJİ ÇAĞI HASTALIKLARI NETLESSFOBİ VE NOMOFOBİ İLE İLİŞKİSİ |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR EĞİTİMİ YÜKSEK LİSANS PROGRAMI |
tr_TR |