dc.contributor.advisor |
Oğlak, Sema |
|
dc.contributor.author |
Demirkol, Nuray |
|
dc.date.accessioned |
2020-12-25T11:22:17Z |
|
dc.date.available |
2020-12-25T11:22:17Z |
|
dc.date.issued |
2020 |
|
dc.date.submitted |
2020 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/3968 |
|
dc.description.abstract |
Günümüzde, evde üretim yapan kadınların pazar alanı için informel e-ticaret
uygulamalarını yaygın bir şekilde kullanması son yıllarda giderek yaygınlaşmaya
başlamıştır. Bu çalışma, evde üretim yapan ve bunları informel e-ticaret yoluyla satışını
gerçekleştiren kadınlara yöneliktir. Bu bağlamda, araştırmada nitel araştırma yöntemi tercih
edilmiş ve olasılığa dayalı olmayan örneklem yöntemlerinden kartopu yöntemi
kullanılmıştır. Çalışma, Denizli İli’nde informel e-ticaret yoluyla faaliyet gösteren 20 ev
kadını ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda, kadınların devletin çeşitli destek
mekanizmalarına karşı evde üretime yöneldiği ve bu çalışma şeklinin yoksulluğu arttırdığı
tespit edilmiştir. Bu durumun haksız rekabet koşullarını doğurması, ekonomik potansiyel
büyümeyi olumsuz yönde etkilemektedir. Kadınların informel e-ticaret yöntemlerini aktif
olarak kullanmalarına rağmen vergi kaçırmaları, formel faaliyetlerde bulunan kişilerin
devlet otoritesine güvenini zedelemektedir. Evde üreten kadınların informel e-ticaret
yoluyla elde ettikleri gelirin aile ekonomisi üzerinde olumlu yönde bir etkiye sahip olduğu
tespit edilmiştir. Ancak kayıt dışı ticaret sonucunda gelir elde etmek, kamu gelirlerini
azaltmakta ve ekonomik göstergelerin gerçeği yansıtmasını engellemektedir. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
ÖZET v
ABSTRACT vi
ÖNSÖZ vii
TABLOLAR DİZİNİ xi
EKLER DİZİNİ xii
KISALTMALAR DİZİNİ xiii
GİRİŞ 1
1. KAVRAMSAL ÇERÇEVE 3
1.1. Evde Çalışma ve Evde Üretim 3
1.1.1. Tarihsel Arka Plan 3
1.1.2. Evde Çalışma Kavramı ve Türleri 6
1.1.3. Evde Üretim Kavramı 8
1.2. Kadınları Evde Üretime Yönlendiren Nedenler 9
1.2.1. Ataerkil Normlar 9
1.2.2. Eğitim 11
1.2.3. Kadın İstihdamının Yetersiz Olması 12
1.2.4. İnformel İstihdam 16
1.2.5. Ekonomik Nedenler 18
1.2.6. Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği 19
1.2.7. İş-Aile Yaşam Dengesini Sağlama 21
1.3. E-Ticaret ve İnformel E-Ticaret 23
1.3.1. E-Ticaret 23
1.3.1.1. E-Ticaret Kavramı 23
1.3.1.2. Dünyada ve Türkiye’de E-Ticaretin Gelişimi 25
1.3.1.3 Türkiye’de E-Ticaretin Büyüklüğü 28
1.3.1.4. Hukuksal Boyutuyla E-Ticaret 30
1.3.1.5. E-Ticaretin Avantaj ve Dezavantajları 31
1.3.2. İnformel E-Ticaret 34
1.3.2.1. İnformel E-Ticaret Kavramı 34
1.3.2.2. Türkiye’de İnformel E-Ticaretin Büyüklüğü 36
1.3.2.3. Hukuksal Boyutuyla İnformel E-Ticaret 37
1.3.2.4. İnformel E-Ticaretin Avantajları ve Dezavantajları 38
1.4. Evde Üretim ve İnformel E-Ticaret 40
1.4.1. Evde Üreten Kadınları İnformel E-Ticarete Yönlendiren Nedenler 41
8
1.4.2. Evde Üreten Kadınların İnformel E-Ticaret Yoluyla Gelir Etkisi 42
1.4.3. Evde Üretim ve İnformel E-Ticaretin Ekonomik Yansıması 43
2.BÖLÜM: EVDE ÜRETİM VE İNFORMEL E-TİCARET: DENİZLİ ÖRNEĞİ 45
2.1. Araştırma Metodolojisi 45
2.1.1. Araştırmanın Amacı 45
2.1.2. Araştırmanın Analiz Birimi 45
2.1.3. Araştırmanın Yöntemi 46
2.1.4. Saha Çalışmasının Yapılışı 46
2.1.5. Verilerin Toplanması ve Analizi 47
2.1.6. Araştırmanın Kısıtlılıkları 49
2.2. Araştırma Bulguları 49
2.2.1. Görüşmecilerin Sosyo-Demografik Özellikleri 49
2.2.2. Kadınların Üretim Çeşitleri 52
2.2.3. Kadınları Evde Üretime Yönlendiren Nedenler 53
2.2.3.1. İş Bulma Sürecinde Karşılaşılan Zorluklar ve İşsizlik 53
2.2.3.2. Geçmiş İş Deneyimlerinde Karşılaşılan Zorluklar ve Memnuniyetsizlik 55
2.2.3.3. Aile Bireylerinin Çalışmaya İzin Vermemesi 56
2.2.3.4. Çocuk ve Yaşlı Bakımının Kadının Rolü Olarak Görülmesi 57
2.2.3.5. Ekonomik ve Sosyal İhtiyaçlarını Karşılama İsteği 58
2.2.3.6. Evde Üretim Yapmanın Sağladığı Rahatlık 59
2.2.3.7. Boş Zamanı Değerlendirme 60
2.2.3.8. Aileye Destek Olma İsteği 61
2.2.4. Üretici Kadınları İnformel E-Ticarete Yönlendiren Nedenler 63
2.2.4.1. Sosyal Medya Kullanımı 63
2.2.4.2. Ücretsiz Uygulamalar Olarak Görülmesi 64
2.2.4.3. Ürün Çeşitliliği 65
2.2.4.4. Düşük Fiyat ve Talep Yüksekliği 67
2.2.4.5. Reklam ve Ödeme Kolaylığı 68
2.2.4.6. Vergiden Muaf Olması Düşüncesi 70
2.2.5. Kadınların İnformel E-Ticaret Eğitim Durumları ve Kullanım Süreleri 72
2.2.5.1. Kadınların İnformel E-Ticaret Eğitim Durumları 72
2.2.5.2. Kadınların İnformel E-Ticaret Uygulamalarını Kullanım Süreleri 73
2.2.6. Kadınların Evde Üretim ve İnformel E-Ticaretten Memnuniyet Durumları 74
2.2.6.1. Kadınların Evde Üretimden Memnuniyet Durumları 74
2.2.6.2. Kadınların İnformel E-Ticaret Satışından Memnuniyet Durumları 75
9
2.2.7. İnformel E-Ticaretin Dezavantajları ve Karşılaşılan Sorunlar 76
2.2.8. Evde Üreten Kadınlarda İnformel E-Ticaretin Aile Ekonomisine Katkısı 79
SONUÇ VE TARTIŞMA 84
KAYNAKLAR 87
EKLER 109 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Evde Üretim, Ev Kadını, İnformel E-Ticaret, Aile Ekonomisi |
tr_TR |
dc.title |
EVDE ÜRETİM VE İNFORMEL E-TİCARET: DENİZLİ ÖRNEĞİ |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ ÇALIŞMA EKONOMİSİ VE ENDÜSTRİ İLİŞKİLERİ ANABİLİM DALI |
tr_TR |