eArşiv@Adu

ANNEANNE VE BABAANNELERİN EMZİRME DAVRANIŞI ÜZERİNDEKİ ETKİLERİNE YÖNELİK ANNELERİN DÜŞÜNCELERİ

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author İşbay, Beyzanur
dc.date.accessioned 2020-11-05T08:33:20Z
dc.date.available 2020-11-05T08:33:20Z
dc.date.issued 2020-11-03
dc.date.submitted 2020
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11607/3941
dc.description.abstract Dünyada farklı kültürlerde anneanne ve babaannelerin belli konularda söz sahibi olması ve daha genç kadınları yönlendirme özelliği birçok konuda olduğu gibi emzirme konusunda da dikkati çekmektedir. Bu araştırma anneanne ve babaannelerin emzirme davranışı üzerindeki etkileri hakkında annelerin düşüncelerini incelemek amacıyla planlanmıştır. Tanımlayıcı tipteki araştırma Bursa ilinin üç ilçesinde bulunan altı aile sağlığı merkezine başvuran, 7-12 aylık bebeklere sahip 404 anne ile 15 Ocak-15 Haziran 2019 tarihleri arasında yürütülmüştür. Veriler araştırmacı tarafından literatür doğrultusunda hazırlanan anket formu kullanılarak yüzyüze görüşme yöntemiyle toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler ve ki-kare testi kullanılmıştır. Ortalama 29,31±5,18 yaşında olan annelerin %37,9’unun lise/dengi okul mezunu olduğu, %60,6’sının çalışmadığı, %67,8’inin gelirinin giderine eşit olduğu, %74’ünün annesi ya da kayınvalidesiyle birlikte yaşamadığı belirlenmiştir. Ortalama 54,0±7,75 yaşında olan anneannelerin %54,3’ünün ilkokul mezunu olduğu, %89,7’sinin çalışmadığı; ortalama 57,3±7,44 yaşında olan babaannelerin %50,3’ünün ilkokul mezunu olduğu, %94,4’ünün çalışmadığı saptanmıştır. Annelere göre, anneannelerin %85,5’inin, babaannelerin %65,6’sının erken emzirme konusunda annelere destek oldukları; anneannelerin %89,1’inin, babaannelerin %78,9’unun ilk sütü verme durumuna; anneannelerin %83,7’sinin, babaannelerin %71,2’sinin emzirme sıklık ve süresine olumlu tepki verdikleri; anneannelerin %52,4’ünün, babaannelerin %57,8’inin ilk altı ayda ek gıda; anneannelerin %32,1’inin, babaannelerin %36,4’ünün mama önerdikleri belirlenmiştir. Annelere göre, anneanne/babaannelerin %96’sının herhangi bir zamanda emzirmeyi bırakmayı önermedikleri; anneannelerin %75,4’ünün, babaannelerin %54,2’sinin emzirmeyi olumlu etkiledikleri; anneannelerin %77,2’sinin ve babaannelerin %56,2’sinin emzirmeye yardımcı oldukları saptanmıştır. Babaannelerin emzirmeyi olumsuz etkilediğini düşünen, anneanne ve babaannelerin emzirmeye engel olduklarını ya da yardımlarının yetersiz olduğunu düşünen annelerin ilk altı ay içinde ek gıdaya geçtikleri belirlenmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular doğrultusuda; annelerin ilk sütü verme, emzirme sıklığı ve süresi, ek gıdaya geçme, emzirmeyi bıraktırma, emzirme döneminde beslenme, emzirmeyi olumlu/olumsuz etkileme, emzirmeye yardımcı olma/engel olma konularında anneanne/babaannelerden etkilendiklerini düşündükleri saptanmıştır. Gebelik ve doğum sonu dönemde anne ile en yakın temasta olan hemşireler emzirmenin başlatılması ve devam ettirilmesi açısından kilit noktada bulunmaktadırlar. Anne ile iletişime geçerek, yakın sosyal çevresinde yer alan anneanne ve babaannelerin emzirme sürecine olan etkilerini dikkatlice gözlemlemeli ve sorgulamalıdırlar. Hemşireler tarafından, anne ve anneanne/babaannenin bir arada olduğu ortamlarda görsel eğitim materyalleri de kullanılarak emzirmeye yönelik bilgilendirme eğitimleri yapılması önerilmektedir. tr_TR
dc.description.tableofcontents KABUL VE ONAY SAYFASI ………………………..………………….………….. i TEŞEKKÜR …………………………………………………………….…………….. ii İÇİNDEKİLER ..…………………………………………….………...………….…... iii SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ …..…………………….…………….….. vii TABLOLAR DİZİNİ….………….…………………………...………………………. viii GRAFİKLER DİZİNİ….………….…………………………...……………………… ix EKLER DİZİNİ ….………….…………………………...…………………………… x ÖZET …………………………………………………………………………………. xi ABSTRACT …………………………………………………………………………... xiii 1. GİRİŞ …………………….…………………...……………………………….….... 1 1.1.Problemin Tanımı ve Önemi …………………………………….….…………….. 1 1.2. Araştırmanın Amacı………………………………………………………………. 4 1.3. Araştırma Soruları………………………………………………………………… 4 2. GENEL BİLGİLER ……………………..…………………………………...…….. 5 2.1. Emzirmenin Önemi………………………………..……………………………… 5 2.2. Emzirmenin Tarihçesi…………………………….………………………………. 9 2.3. Emzirmenin Yararları………………………………..…………………………… 10 2.3.1. Emzirmenin Bebek Açısından Yararları……………………………….……….. 10 2.3.2. Emzirmenin Anne Açısından Yararları………………………………………… 12 2.3.3. Emzirmenin Toplumsal Açısından Yararları…………………………………… 13 2.4.Emzirmeyi Etkileyen Sosyo-Kültürel Faktörler………………………..…………. 15 2.4.1. Sosyal Destek Sistemleri…..……………………………………………………. 15 2.4.2. Geleneksel Uygulamalar..……………………….…………………………….... 17 2.4.3.Annenin Geçmiş Deneyimleri……………………………………...…………..... 18 2.4.4. Web/Sosyal Medya…………………...………………………………………… 19 2.4.5. Perinatal Sınıflar (Doğuma Hazırlık Sınıfları-Emzirme Sınıfları)…………….... 20 2.5.Emzirme Davranışında Anneanne ve Babaannelerin Rolü………………………... 21 2.5.1. Anneanne ve Babaannelerin Emzirme Üzerine Olumlu Etkilerine Yönelik Çalışmalar……………………………………………………………………………... 23 2.5.2. Anneanne ve Babaannelerin Emzirme Üzerine Olumsuz Etkilerine Yönelik Çalışmalar…………………………………………………………………................... 23 2.5.3. Anneanne ve Babaannelerin Emzirme Üzerine Hem Olumlu Hem Olumsuz Etkilerine Yönelik Çalışmalar………………………………………………………..... 25 2.6. Emzirme Davranışında Kadın Sağlığı Hemşirelerinin ve Ebelerin Rolü………… 25 3. GEREÇ VE YÖNTEM ……...……………………………………….…………….. 29 3.1.Araştırmanın Tasarımı….………………………………………....…..…………... 29 3.2. Araştırmanın Yapıldığı Yer ve Özellikleri……………………………………….. 29 3.3. Araştırmanın Süreci..…………………………..………………..…..….………… 29 3.4. Araştırmanın Evreni ve Örneklemi…………..……………………….…………... 30 3.5. Araştırmaya Dâhil Edilme ve Araştırmadan Dışlanma Kriterleri..……………….. 31 3.6. Veri Toplama Araçları…….……...……………..…………...…………………… 32 3.6.1. Anket Formu...……………………...….……………………………………….. 32 3.7. Ön Uygulama……………...……….……………………………………………... 32 3.8. Araştırma Verilerinin Toplanması………………………………………………... 33 3.9. Verilerin Değerlendirilmesi………………………………………………………. 33 3.10. Araştırmanın Sınırlılıkları……………………………………………………….. 33 3.11. Araştırmada Güçlükleri…..……………………………………………………… 34 3.12. Araştırmanın Etik Yönü…………………………………………………………. 34 4. BULGULAR ……………………………………………………………………….. 35 4.1. Annelerin Sosyodemografik Özellikleri………….………………………………. 35 4.2. Annelerin Obstetrik Özellikleri……………………………………….…………... 36 4.3. Annelerin Bebeklerini Emzirme Özellikleri……………………………………… 37 4.4. Anneanne ve Babaannelerin Sosyodemografik Özellikleri..................................... 38 4.5. Annelere Göre Anneanne ve Babaannelerin Emzirme Davranışı Üzerine Etkileri………………..................................................................................................... 40 4.6. Annelerin Çocuklarını Emzirme ve Besleme Özellikleri ile İlişkili Faktörler........ 49 5. TARTIŞMA …………...……….…………………...……...….……………...……. 52 5.1. Erken Emzirme Durumu………………………………………………………….. 52 5.1.1. Annelerin Emzirmeye Başlama Süresi…………………………………………. 53 5.1.2. Annelere Göre Anneanne/Babaannelerin Erken Emzirmeye Destek Olma Durumları…………………………………………………………………………….... 54 5.1.3. Annelere Göre Erken Emzirme Durumu ve Anneanne/Babaanne Desteğinin Dağılımı………………………………………………………………………………... 54 5.2. İlk Süt Verme Durumu………………………………………………….………… 55 5.2.1. Annelerin İlk Sütü Verme Durumu…………………………………................... 55 5.2.2. Annelere Göre Anneanne ve Babaannelerin İlk Sütü Verme Durumuna Tepkileri…………..…………………………………………………………................ 56 5.3. Emzirme Sıklığı ve Süresi………………………………………………………... 56 5.3.1. Annelerin Emzirme Sıklık ve Süresi……………………………………………. 57 5.3.2. Annelere Göre Anneanne ve Babaannelerin Emzirme Sıklık ve Süresine Tepkileri………………………………………………………………………………... 57 5.4. Ek Gıdaya Geçiş Zamanı…………………………………………………………. 58 5.4.1. Annelerin Ek Gıdaya Geçiş Zamanı……………………………………………. 58 5.4.2. Annelere Göre Anneanne ve Babaannelerin İlk Altı Ayda Ek Gıda Önerme Durumları………............................................................................................................ 59 5.4.3. Annelere Göre Ek Gıdaya Geçme Durumu ve İlk Altı Ayda Ek Gıda/Mama Önerme ve İlk Altı Aydan Sonra Emzirmeyi Etkileme Durumunun Dağılımı……….. 59 5.5. Annelere Göre Anneanne ve Babaannelerin İlk Altı Aydan Sonra Emzirmeyi Bırakmayı Önerme Durumları………………………………………………………… 60 5.6. Annelere Göre Anneanne ve Babaannelerin Döneminde Annenin Beslenme Durumu ile İlgili Görüşleri……………………………………………………………. 61 5.7. Annelere Göre Anneanne ve Babaannelerin Emzirmeye Etki Etme Durumu……. 62 5.7.1. Annelere Göre Anneanne ve Babaannelerin Emzirmeye Olumlu Etki Etme Durumu…………...…………………………………………………………………… 62 5.7.2. Annelere Göre Anneanne ve Babaannelerin Emzirmeye Olumsuz Etki Etme Durumu………………………………………………………………………………... 62 5.8. Annelere Göre Anneanne ve Babaannelerin Emzirmeye Yardımcı Olma/Engel Olma Durumu…………………………………………………………………………. 63 5.8.1. Annelere Göre Anneanne ve Babaannelerin Emzirmeye Yardımcı Olma Durumu………………………………………………………………………………... 63 5.8.2. Annelere Göre Anneanne ve Babaannelerin Emzirmeye Engel Olma Durumu........................................................................................................................... 64 6. SONUÇLAR VE ÖNERİLER…………………………………………………….. 65 6.1. Sonuçlar…………………………………………………………………………... 65 6.2. Öneriler…………………………………………………………………………… 66 KAYNAKLAR……………………………………………………………………...... 68 EKLER………………………………………………………………………………… 86 ÖZGEÇMİŞ …………………………………………...……………………………… 98 tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher aydın adnan menderes üniversitesi, sağlık bilimleri enstitüsü tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Anne, anneanne/babaanne, emzirme süreci, etki, hemşire. tr_TR
dc.title ANNEANNE VE BABAANNELERİN EMZİRME DAVRANIŞI ÜZERİNDEKİ ETKİLERİNE YÖNELİK ANNELERİN DÜŞÜNCELERİ tr_TR
dc.title.alternative ANNEANNE VE BABAANNELERİN EMZİRME DAVRANIŞI ÜZERİNDEKİ ETKİLERİNE YÖNELİK ANNELERİN DÜŞÜNCELERİ tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.authorID 10366443 tr_TR
dc.contributor.department Hemşirelik Fakültesi tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster