eArşiv@Adu

Okul Öncesi Çocuklara Verilen Beslenme Eğitimi Sonrasında Çocukların Beslenme Bilgi Ve Davranışları Üzerine Etkisinin Değerlendirilmesi

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Hilal, BEKTAŞ UYSAL
dc.contributor.author Merve, KOÇ
dc.date.accessioned 2020-08-19T06:59:05Z
dc.date.available 2020-08-19T06:59:05Z
dc.date.issued 2020
dc.date.submitted 2020-07-07
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11607/3914
dc.description.abstract Çalışmamızda beslenme eğitiminin, okul öncesi çağı çocuklarda beslenme bilgi ve davranışları üzerine etkisini değerlendirmek amaçlanmıştır. Çalışma, Muğla İli, Menteşe İlçesi’ndeki Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesine bağlı kreşte (Gündüz Bakımevi) toplam 24 çocukla 2019-2020 Eğitim-Öğretim döneminin 1. Yarıyılında, Ekim-Aralık 2019 tarihleri arasında yürütülmüştür. Tüm çocuklara haftada bir gün okullarında görsel olarak beslenme eğitimi verilmiştir. Haftalık eğitimler sonrasında ailelere hazırlanan broşürler dağıtılmıştır. Böylece çocuklarla birlikte ailelerin de doğru bir şekilde bilgilenmeleri hedeflenmiştir. Çalışma başlamadan önce ailelerin sosyodemografik özellikleri, hastalık durumları ve beslenme alışkanlıkları sorgulanmıştır. Eğitim öncesi ve eğitim sonrası çocukların ise beslenme alışkanlıkları ile tüketim sıklıkları sorgulanmış, antropometrik ölçümleri yapılmıştır. Ailelere çocuklarının bir günlük besin tüketim kayıtlarının nasıl yapmaları gerektiğini öğretilerek bu kaydı tutmaları istenmiştir. Çocukların eğitim öncesi yapılan antropometrik ölçümleri sonucunda mevcut beden kitle indekslerinin kilolu ve obez olma sıklığı %50 olarak saptanmıştır. Eğitim öncesi ve eğitim sonrası çocukların günlük aldıkları enerji, posa, karbonhidrat (CHO) ve demir miktarları Türkiye’ye özgü beslenme rehberine göre güvenli alım düzeylerinin altındadır. Bunun yanı sıra protein, B12 vitamini alımları ise önerilen güvenilir alım düzeylerinin çok üstündedir. Eğitim sonrası C vitamini, K vitamini ve sodyum alımlarında artış olduğu belirlenmiştir (p<0.05). tr_TR
dc.description.tableofcontents KABUL ONAY ………..………………………………………………………………..….… i TEŞEKKÜR………………………………………………..……………….……………..….. ii İÇİNDEKİLER………………………………………….………………………………..….. iii SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ………………..………………………………..... v ŞEKİLLER DİZİNİ………………………………………………………………………........vi TABLOLAR DİZİNİ…………………………………………………………….…...…...… vii ÖZET…………………………………………………………………………...……….……. ix ABSTRACT……………………………………………………………………….…….…… x 1. GİRİŞ……………………………………………………………………………..…….… . 1 2. GENEL BİLGİLER…………………………………………………………………...…… 4 2.1. Beslenmenin Tanımı ve Önemi………………………………………………………..….. 4 2.2. Okul Öncesi Dönemi Çocukların Genel Özellikleri………………………………...……..5 2.3. Okul Öncesi Dönemi Çocuklarının Beslenme Özellikleri.………………………………..5 2.3.1. Beslenmeyi Etkileyen Faktörler.………………………………………………………. 10 2.3.2. Okul Öncesi Dönemde Çocukların Genel Beslenme İlkeleri..………………………… 11 2.3.3. Çocuklarda Sağlıklı Beslenme Alışkanlıkları Kazandırmak İçin Öneriler….………… 12 2.3.4. Okul Öncesi Çocuklarda Görülen Beslenme Sorunları………….………….………… 14 2.4 Beslenme Eğitimi…………………………………………………………………..…….. 16 3. GEREÇ VE YÖNTEMLER………………………………………………………………. 18 3.1. Araştırmanın Yeri, Zamanı ve Örneklem Seçimi.………………………………….…… 18 3.2. Araştırmanın Genel Planı..…………………………………………………………….... 18 3.2.1. Ön Değerlendirme Süresi….………………………………………...………………….18 3.3. Verilerin Toplanması Ve Değerlendirilmesi………………………………………..……19 3.3.1. Besin Tüketim Durumunun Saptanması Ve Değerlendirilmesi…….…………..….…...19 3.3.2 Antropometrik Ölçümler Ve Değerlendirilmesi…………………………………...…...19 3.4. Eğitim Süreci………………………………………………………...………………..…20 3.4.1. Son Değerlendirme Süreci……………………….………………….….…………...…21 3.5. Verilerin İstatistiksel Değerlendirilmesi…………………..……….…………………… 21 4. BULGULAR.……………………….…………………………….………………………. 22 5. TARTIŞMA……………………………………………………..………………………… 45 6. SONUÇLAR…………………………………………………………………….………… 58 7. ÖNERİLER………………………………………………………….………….………… 62 KAYNAKÇA……...…………………………………………………………………..…….. 63 EKLER………………………………………………………………………………………. 68 ÖZGEÇMİŞ………………………………………….………………………………….…… 97 tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Beslenme, Çocuklarda Beslenme tr_TR
dc.title Okul Öncesi Çocuklara Verilen Beslenme Eğitimi Sonrasında Çocukların Beslenme Bilgi Ve Davranışları Üzerine Etkisinin Değerlendirilmesi tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.authorID 10349463 tr_TR
dc.contributor.department Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Beslenme ve Diyetetik Bölümü tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster