Özet:
2010 yılı sonunda Tunus’ta başlayan ve daha sonra diğer Ortadoğu ülkelerine yayılan Arap Baharı olarak da adlandırılan halk ayaklanmaları tüm dünyayı etkilediği gibi bir Ortadoğu ülkesi olarak bilinen Türkiye’yi de pek çok konuda etkilemiştir. Bu ayaklanmaların geçmişten günümüze ekonomik, siyasal, sosyal, politik, kültürel ve uluslararası düzeyde pek çok nedeni söz konusudur.
Bu çalışmada bu bölgenin tarihçesi ile birlikte Arap Baharı süreci, nedenleri, her bir ülkedeki halk ayaklanmaları açıklanmış ve bu ülkelerin Türkiye ile ekonomik ilişkileri analiz edilmiştir.
Çalışmanın amacı, Arap Baharı sonrası çalışma kapsamında seçilmiş Ortadoğu ülkeleri ile Türkiye arasındaki dış ticaret seyrinin analiz edilmesidir.
Bu araştırma nicel araştırma yöntemi ile desenlenmiştir. Araştırmada firmaların ortadoğu ülkelerinde yaşanan olaylar ile ilgili görüşleri ve bu ülkelerle ticari ilişkileri araştırılmıştır. Bu amaçla verilerin toplanmasında anket yöntemi kullanılmıştır. Anket 11 turizm, 31 tekstil, 5 dış ticaret ve 4 diğer sektörlerde olmak üzere toplam 51 firmaya uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS (Statistical Package For Social Sciens) Paket programı ile tablolar halinde incelenmiştir.
Araştırma sonucuna göre, firmaların yaşanan olaylar ile ilgili görüşleri olumsuz yöndedir. Ayrıca firmalar Arap Baharı’nın dış ticareti üzerinde düşük düzeyde etki yaptığını ifade etmişlerdir.