eArşiv@Adu

İki farklı sınıf öğretmeninin oluşturduğu sınıf ortamı ve öğrencilerinin sosyal duygusal becerilerinin incelenmesi

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Acar, Esin
dc.contributor.author Çağlayan, Melis
dc.date.accessioned 2020-08-13T12:47:41Z
dc.date.available 2020-08-13T12:47:41Z
dc.date.issued 2019
dc.date.submitted 2019
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11607/3893
dc.description.abstract Bu araĢtırmada, empati becerisi, özsaygı ve mesleki doyum değiĢkenlerine göre seçilen iki farklı öğretmenin oluĢturduğu sınıf ortamı ve bu öğretmenlerin sınıflarındaki öğrencilerin sosyal duygusal becerileri incelenmiĢtir. Sosyal duygusal öğrenmeyi destekleyici ve destekleyici olmayan sınıf ortamlarının inceleneceği öğretmenlerin seçiminde belirlenen değiĢkenlere uygun ölçekler kullanılmıĢtır. Ölçek sonuçlarına göre en yüksek ve en düĢük puanı alan iki öğretmen çalıĢmada tercih edilmiĢtir. „Durum çalıĢması‟ yöntemi kapsamında öğretmenlerin oluĢturdukları sınıf ortamları ve öğrencilerinin sosyal duygusal becerileri hem betimsel hem de derinlemesine incelenmiĢtir. ÇalıĢmada sınıf gözlemleri, sınıf ortamı kontrol listesi, öğretmenler ile gerçekleĢtirilen yarı yapılandırılmıĢ görüĢmeler ve alan notları aracılığı ile veri toplanmıĢtır. Sınıf gözlemleri ve görüĢmelerde betimsel analiz ve içerik analizi kullanılmıĢtır. Sınıf ortamı kontrol listesinin analizinde ise toplam puan alınmıĢtır. AraĢtırmanın baĢında kendilerine uygulanan empati becerisi, özsaygı ve mesleki doyumun ölçülmesine yönelik ölçeklerden düĢük puan alan öğretmenin, 16 saat süren gözlemlerin sonucunda öğrencilerle iletiĢiminin sorunlu olduğu olumsuz bir sınıf ortamı oluĢturduğu görülmüĢtür. Aynı zamanda bu öğretmenin öğrencilerinin ders esnasında sosyal duygusal beceriler kapsamında yer alan, kendilerini ve duygularını ifade etme konusunda zorlandıkları, arkadaĢlık iliĢkilerinde baĢarısız ve genelde olumsuz oldukları gözlenmiĢtir. Kendisine uygulanan ölçeklerin sonuçlarından yüksek puan alarak olumlu sınıf ortamı oluĢturması beklenen öğretmenin sınıf ortamının ise beklendiği üzere olumlu olmuĢtur. OluĢturduğu sınıf ortamında bu öğretmenin öğrencileri ile olumlu ve etkili iletiĢim kurduğu gözlenmiĢtir. Olumlu iliĢkiler bu öğretmenin öğrencileri arasındaki iletiĢimde de kendilerini ve duygularını iyi ifade etmelerinde de kendini göstermiĢtir. tr_TR
dc.description.tableofcontents ĠÇĠNDEKĠLER KABUL VE ONAY SAYFASI ............................................................................................ iii BĠLĠMSEL ETĠK BĠLDĠRĠM SAYFASI ............................................................................. iv ÖZET ..................................................................................................................................... v ABSTRACT ......................................................................................................................... vi ÖNSÖZ ................................................................................................................................ vii TABLOLAR DĠZĠNĠ ............................................................................................................. x ÇĠZELGELER DĠZĠNĠ ......................................................................................................... xi EKLER DĠZĠNĠ ................................................................................................................... xii GĠRĠġ ..................................................................................................................................... 1 1. BÖLÜM ............................................................................................................................ 2 1. ARAġTIRMA HAKKINDA AÇIKLAMALAR ........................................................... 2 1.1. ÇalıĢmanın Konusu ............................................................................................... 2 1.2. ÇalıĢmanın Amacı ve Önemi ................................................................................ 4 1.3. Problem Cümlesi ................................................................................................... 5 1.4. ÇalıĢmanın Varsayımları ....................................................................................... 5 1.5. Kapsam ve Sınırlılıklar. ........................................................................................ 5 1.6. Tanımlar ................................................................................................................ 6 1.7. Materyal ve Yöntem .............................................................................................. 6 1.7.1. AraĢtırmanın Modeli ..................................................................................... 6 1.7.2. Katılımcılar .................................................................................................... 7 1.7.2.1. Katılımcı Öğretmenlerin Belirlenmesi .................................................. 7 1.7.2.2. Katılımcı Öğretmenlerin Özellikleri .................................................... 12 1.7.3. Gözlem Süreci ............................................................................................. 12 1.7.4. Sınıf Ortamı ................................................................................................. 13 1.7.4.1. Sınıfların Fiziksel Ortamı .................................................................... 13 1.7.4.2. Sınıfların Genel Ortamı ....................................................................... 14 1.7.5. Verilerin Toplanması ................................................................................... 15 1.7.5.1. Sınıf Ortamı Kontrol Listesi ................................................................ 15 1.7.5.2. Sınıf Gözlemleri .................................................................................. 15 1.7.5.3. Öğretmenler Ġle Yapılan GörüĢmeler .................................................. 16 1.7.5.4. Alan Notları ......................................................................................... 16 1.7.6. Verilerin Analizi .......................................................................................... 17 ix 1.7.6.1. Katılımcı Belirleme Sürecinde Kullanılan Ölçeklerin Analizi ............ 17 1.7.6.2. Asıl ÇalıĢma Ġçin Toplanan Verilerin Analizi ..................................... 17 1.7.7. AraĢtırmanın Geçerliği ve Güvenirliği ........................................................ 18 1.8. Kaynak Özetleri .................................................................................................. 18 2. BÖLÜM .......................................................................................................................... 25 2. KAVRAMSAL ÇERÇEVE .......................................................................................... 25 2.1. Empati Becerisi ................................................................................................... 25 2.2. Özsaygı ................................................................................................................ 28 2.3. Mesleki Doyum ................................................................................................... 31 2.4. Sınıf Ortamı ......................................................................................................... 33 2.5. Sosyal Duygusal Beceriler .................................................................................. 37 3. BÖLÜM .......................................................................................................................... 40 3. ARAġTIRMA BULGULARI ....................................................................................... 40 3.1. ĠletiĢim ................................................................................................................ 40 3.1.1. Sınıflardaki olumsuz iletiĢim ....................................................................... 41 3.1.2. Sınıflardaki Olumlu ĠletiĢim ........................................................................ 53 3.2. Akademik ve Mesleki Yeterlilik ......................................................................... 58 3.3. Sınıf Yönetimi ..................................................................................................... 62 3.4. Öğretmenler Ġle Yapılan GörüĢmeler .................................................................. 65 3.5. Sınıf Ortamı Kontrol Listesinden Elde Edilen Bulgular ..................................... 70 4. TARTIġMA VE SONUÇ .............................................................................................. 72 5. KAYNAKLAR ............................................................................................................... 78 6. EKLER ........................................................................................................................... 88 ÖZGEÇMĠġ ..................................................................................................................... 105 tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Sosyal Duygusal Beceriler, Sosyal Duygusal Becerilerle DesteklenmiĢ Sınıf Ortamı, 4.sınıf tr_TR
dc.title İki farklı sınıf öğretmeninin oluşturduğu sınıf ortamı ve öğrencilerinin sosyal duygusal becerilerinin incelenmesi tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.department Aydın Adnan Menderes Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Temel Eğitim Anabilim Dalı tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster