Özet:
Bu araştırmanın temel amacı, Aydın ili Germencik ilçesinde öğrenim gören ortaokul (5, 6, 7 ve 8. sınıf) öğrencilerinin bilişimsel düşünme becerileri ile yaratıcı problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmanın örneklem grubunu, 2018-2019 eğitim öğretim yılında Aydın ili Germencik ilçesinde öğrenim gören 1098 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. İlişkisel (korelasyonel) tarama modelinin kullanıldığı nicel türdeki bu araştırmada veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu, Bilişimsel Düşünme Becerileri Ölçeği (Ortaokul Öğrencileri için) ve Yaratıcı Problem Çözme Özellikleri Envanteri kullanılmıştır. Araştırma kapsamında toplanan verilerin analizi için betimsel istatistikler ile ilişkisiz örneklemler t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Pearson korelasyon testi uygulanmıştır.
Araştırmada elde edilen sonuçlara göre, öğrencilerin bilişimsel düşünme becerileri ve yaratıcı problem çözme becerileri toplam puan ve alt boyutlarına ilişkin ortalama puanların yüksek düzeyde olduğu görülmüştür. Öğrencilerin cinsiyete göre bilişimsel düşünme becerileri ve yaratıcı problem çözme becerileri ortalama puanlarının kızlar lehine anlamlı şekilde farklılaştığı saptanmıştır. Sınıf düzeyi ve yaşın artmasıyla birlikte öğrencilerin bilişimsel düşünme becerileri puanlarında istatistiksel açıdan anlamlı farklılıklar ortaya konmuştur. Araştırmada dikkat çeken bir diğer bulgu ise öğrencilerin bilişimsel düşünme becerileri ve yaratıcı problem çözme becerileri ile teknolojiyle ilgili gelişmeleri takip etme arasında doğrudan bir bağlantı olmasıdır. Bu sonuca göre bilişimsel düşünme becerileri ve yaratıcı problem çözme becerileri, teknoloji ile ilgili alandaki gelişmeleri takip ettiğini belirten öğrenciler lehine anlamlı şekilde farklılaşmaktadır. Benzer şekilde bilişimsel düşünme
vii
becerileri ve yaratıcı problem çözme becerileri ile alt boyutlarında, bilgisayara sahip olan öğrencilerin ortalama puanlarının daha yüksek olduğu ayrıca ortalama puanların bilgisayara sahip olduğunu belirten öğrencilerin lehine farklılaştığı saptanmıştır. Öğrencilerin bilişimsel düşünme becerileri ile yaratıcı problem çözme becerilerinin aile gelir düzeylerine göre anlamlı bir şekilde farklılaştığı görülmüştür. Ek olarak öğrencilerin bilişimsel düşünme becerileri ile yaratıcı problem çözme becerileri arasındaki orta düzeyde pozitif yönlü ve anlamlı bir ilişki bulunmuştur.