eArşiv@Adu

2004-2005 ve 2017-2018 eğitim öğretim yıllarında uygulanan sosyal bilgiler öğretim programlarının değerlendirilmesi

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Öztürk, Adil Adnan
dc.contributor.author Karademir, Burcu
dc.date.accessioned 2020-08-11T13:21:32Z
dc.date.available 2020-08-11T13:21:32Z
dc.date.issued 2019
dc.date.submitted 2019
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11607/3881
dc.description.abstract Bu çalışmanın amacı, 2004-2005 ve 2017-2018 Eğitim Öğretim Yıllarında uygulanan Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının genel amaçları, öğrenme yaklaşımları, öğrenme alanları, üniteler, kazanımlar, ders saatleri, vizyon, beceriler, kavramlar, ara disiplinler, değerler ve Atatürkçülük konuları açısından karşılaştırılmasını yaparak kazanım sayılarında artma ya da azalma yaşanan öğrenme alanı ve üniteler ilişkilendirilerek inceleme, bunların temelini oluşturabilecek nedenleri ortaya koymaya çalışmaktır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden tarama modelinde betimsel bir çalışma yapılmış ve veri toplama yöntemlerinden doküman incelemesinden yararlanılmıştır. Yapılan araştırmada betimsel istatistiklerin oluşturulması amacıyla öğretim programları incelenmiş ve yüzde (%) hesapları ile kazanım oranları karşılaştırılmıştır. Bu karşılaştırmalarla birlikte, öğrenme alanları ile ünitelerdeki kazanım oranları analiz edilmiştir. Buna göre, programın genel amaçlarının arttırıldığı, vizyon ve öğrenme yaklaşımlarında önemli bir farklılığın olmadığı, öğrenme alanları ve kazanım sayılarında azalma olduğu, ders saatlerinde farklılık olmadığı, ünitelere yer verilmediği, beceri sayısının arttırıldığı, 2004 programındaki bazı değerlerin çıkarılarak 2017 programına yeni değerlerin eklendiği, kavram öğretimi ile ilgili açıklama ve kavram listelerine yer verilmediği, ara disiplin anlayışının terk edildiği, Atatürkçülük konularının azaltıldığı görülmüştür. 2017 programına yeni giren beceri ve değerlere bakıldığında ülkenin dünya konjonktüründeki yeri, iç ve dış siyasette yaşanan olayların öğretim programları üzerinde etkili olduğu düşünülmektedir. tr_TR
dc.description.tableofcontents İÇİNDEKİLER KABUL ONAY SAYFASI .................................................................................................... iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI ................................................................................ v ÖZET ..................................................................................................................................... vii ABSTRACT ........................................................................................................................... ix ÖNSÖZ ................................................................................................................................... xi ÇİZELGELER TABLOLAR DİZİNİ .................................................................................. xvii KISALTMALAR DİZİNİ .................................................................................................... xix GİRİŞ ....................................................................................................................................... 1 1. BÖLÜM .............................................................................................................................. 9 1. TEMEL KAVRAMLAR VE KAVRAMSAL ÇERÇEVE ................................................. 9 1.1. Kavramların Önemi ...................................................................................................... 9 1.1.1. Öğretim Programı .................................................................................................. 9 1.1.2. Öğrenme Öğretme Yaklaşımları .......................................................................... 10 1.1.2.1. Çoklu zekâ kuramı ........................................................................................ 10 1.1.2.2. Yapılandırmacılık ......................................................................................... 11 1.1.2.3. Beyin temelli öğrenme .................................................................................. 12 1.1.2.4. Probleme dayalı öğrenme ............................................................................. 12 1.1.2.5. İşbirlikli öğrenme .......................................................................................... 13 1.1.2.6. Proje tabanlı öğrenme ................................................................................... 13 1.1.2.7. Öykü tabanlı öğrenme ................................................................................... 13 1.1.2.8. Seneryo tabanlı öğrenme............................................................................... 14 1.1.3. Öğrenme alanı ...................................................................................................... 14 1.1.4. Ünite .................................................................................................................... 14 1.1.5. Kazanım ............................................................................................................... 14 xiv 1.1.6. Ders saati .............................................................................................................. 14 1.1.7. Vizyon .................................................................................................................. 15 1.1.8. Beceri ................................................................................................................... 15 1.1.9. Kavram ................................................................................................................. 15 1.1.10. Ara disiplin ......................................................................................................... 15 1.1.11. Değer .................................................................................................................. 15 1.2. Milli Eğitim Şuraları ve Öğretim Programları ile İlgili Alınan Kararlar .................... 16 1.2.1.Milli Eğitim Şuralarının Tarihçesi ........................................................................ 16 1.2.2. Şuraları Hazırlayan Etkenler ................................................................................ 20 1.2.3. 2004-2017 Yılları Arasında Yapılan Milli Eğitim Şuraları ve Öğretim Programları ile İlgili Alınan Kararlar ................................................................................................. 21 1.2.3.1. 17. Milli Eğitim Şurası (13-17 Kasım 2006)................................................. 21 1.2.3.2. 18. Milli Eğitim Şurası (01-05 Kasım 2010)................................................. 23 1.2.3.3. 19. Milli Eğitim Şurası (02-06 Aralık 2014) ................................................. 26 2. BÖLÜM............................................................................................................................. 29 2. BULGULAR ...................................................................................................................... 29 2.1. 2004-2005 ve 2017-2018 Eğitim Öğretim Yıllarında Uygulanan Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programlarının “Öğrenme Öğretme Yaklaşımı” Açısından Değerlendirilmesi .. 43 2.2. 2004-2005 ve 2017-2018 Eğitim Öğretim Yıllarında Uygulanan Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programlarının “Öğrenme Alanı, Kazanım Sayısı ve Ders Saatleri” Açısından Değerlendirilmesi ............................................................................................................... 43 2.3. 2004-2005 Ve 2017-2018 Eğitim Öğretim Yıllarında Uygulanan Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programlarının “Vizyon, Beceri, Ara Disiplin” Açısından Değerlendirilmesi ... 58 2.4. 2004-2005 Ve 2017-2018 Eğitim Öğretim Yıllarında Uygulanan Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programlarının “Kavram ve Değerler” Açısından Değerlendirilmesi ................. 62 2.5. 2004-2005 Ve 2017-2018 Eğitim Öğretim Yıllarında Uygulanan Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programlarının “ Atatürkçülük Konuları” Açısından Değerlendirilmesi ............ 64 xv 3. SONUÇ, TARTIŞMA VE ÖNERİLER ......................................................................... 65 KAYNAKÇA ........................................................................................................................ 69 ÖZGEÇMİŞ ........................................................................................................................... 75 tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Sosyal Bilgiler, Öğretim Programı, Öğrenme Alanı, Kazanım, Değer, 2004, 2017. tr_TR
dc.title 2004-2005 ve 2017-2018 eğitim öğretim yıllarında uygulanan sosyal bilgiler öğretim programlarının değerlendirilmesi tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.department Aydın Adnan Menderes Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Sosyal Bilgiler Eğitimi Anabilim Dalı tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster