eArşiv@Adu

Küresel kozmetik endüstrisi: Dev şirketler, rekabet ve küresel pazarlama stratejileri üzerine sosyo-ekonomik bir inceleme

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Balkız, Özlem
dc.contributor.author Tuncer, Asiye Özge
dc.date.accessioned 2020-08-11T12:13:14Z
dc.date.available 2020-08-11T12:13:14Z
dc.date.issued 2019
dc.date.submitted 2019
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11607/3876
dc.description.abstract Tarihsel süreç içerisinde kadınların güzel görünmek ve bedenlerinde hissetmiş oldukları estetik kaygıyı yok etmek için başvurdukları en önemli yardımcılardan birisi kozmetikler olmuştur. Güzellik algısının tarihsel duraklarda değişim göstermesiyle ilişkili olarak bazen olumlu bazense olumsuz değerlendirmelere maruz kalan kozmetikler; 20. yüzyıldan itibaren güzelliğin bir endüstri haline dönüşmesiyle yükselişe geçmiştir. Güzellik endüstrisinin çıkar ve normlarına uygun olarak hareket eden ve zaman içerisinde bir endüstri haline gelen kozmetikler özellikle kadınların vazgeçemeyeceği bir alan olarak karşımıza çıkmaktadır. Günümüzde beden ve yüzün ön plana çıkmasıyla daha da önemli bir konuma erişen kozmetikler, 1980 sonrası ekonomi politikalarının da desteğiyle küresel bir nitelik kazanmış ve dünyanın çeşitli bölgelerinde yer alan tüketici kitlelerini kendine çekmeyi başarmıştır. Küresel kapitalist sistemin kozmetik endüstrisine hâkim olmasıyla birlikte kozmetik markalar yatırımlarını küresel çapta yapmaya başlamış ve bunun sonucunda kozmetik markaları arasındaki rekabet gittikçe kızışmıştır. Öte yandan küresel çapta gerçekleştirdiği bu yatırımlar kozmetik endüstrisinin dünya genelinde çeşitlilik gösteren tüketici gruplarına erişmek ve onları kendine bağımlı hale getirmek için küresel stratejiler geliştirmesini zorunlu kılmıştır. Günümüz tüketim toplumlarında en güzel tüketim nesnesi olan bedenin ön plana çıkmasıyla; beden, tüketim, güzellik, estetik gibi kavramlara yönelik sosyolojik araştırmaların sayısında artış yaşanmıştır. Bu kavramlar üzerine yürütülen sosyolojik tartışmalarda ekonomi boyutu kuşkusuz vurgulanması gereken bir husustur. Zira yakın tarihte güzelliğin endüstrileşerek kârlı ve dinamik bir yapıya bürünmesi ve zamanla güzellik endüstrisinin en kârlı yatırım alanlarından birisi haline gelen kozmetik endüstrisinin analiz viii edilmesi günümüz güzellik algısının irdelenmesinde üzerinde durulması gereken hususlardır. Bu çalışmanın odak noktası, daha çok estetik ve felsefi tartışmaların odağında olan ve tarih boyunca kadınların güzel görünme çabalarında önemli bir konuma sahip olan kozmetiklerin, zaman içerisinde güzellik endüstrisinin normlarıyla uyumlu bir biçimde endüstrileşip; kârlı, rekabetin kızıştığı ve sermaye birikiminin ön plana çıktığı bir alana dönüşerek küreselleşmesi ve bu durumu etkileyen dinamiklerin neler olduğunu ele alıp irdelenmesidir. tr_TR
dc.description.tableofcontents İÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI. .............................................................................................. v BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI. ............................................................................... v ÖZET ....................................................................................................................................... 1 ABSTRACT ............................................................................................................................ 3 ÖNSÖZ .................................................................................................................................... 5 GİRİŞ ....................................................................................................................................... 9 1. BÖLÜM .............................................................................................................................. 9 1. TARİHSEL SÜREÇ İÇERİSİNDE GÜZEL KAVRAMI VE GÜZELLİK ALGISI ....... 18 1.1. Güzel Nedir? ............................................................................................................. 18 1.2. Antikçağ’da Güzellik Algısı ..................................................................................... 27 1.3. Ortaçağ’da Güzellik Algısı ....................................................................................... 37 1.4. Rönesans Dönemi’nde Güzellik Algısı .................................................................... 48 1.5. Modern Çağ’da Güzellik Algısı ............................................................................... 57 1.5.1. 18. Yüzyıldan 20. Yüzyıla Doğru Güzellik Algısı .......................................... 57 1.5.2. 20. Yüzyıldan 21. Yüzyıla Doğru Güzellik Algısı .......................................... 65 2. BÖLÜM .............................................................................................................................. 9 2. GÜZELLİK ENDÜSTRİSİ ............................................................................................... 74 2.1. Güzellik Endüstrisi ve Moda .................................................................................... 76 2.2. Güzellik Endüstrisi ve Medya .................................................................................. 89 2.3. Güzellik Endüstrisi ve Estetik Cerrahi ................................................................... 101 3. BÖLÜM .............................................................................................................................. 9 3. KOZMETİK ENDÜSTRİSİ ............................................................................................ 109 3.1. Kozmetik Nedir? .................................................................................................... 109 3.2. Kozmetiğin Tarihçesi ............................................................................................. 110 3.3. Kozmetik Endüstrisinin Gelişimi ve İlk Kozmetik Markaları ............................... 116 3.3.1. Pond’s ............................................................................................................ 126 3.3.2. Procter & Gamble .......................................................................................... 128 xiv 3.3.3. Avon .............................................................................................................. 130 3.3.4. Helena Rubinstein ......................................................................................... 131 3.3.5. L’Oréal .......................................................................................................... 132 3.3.6. Elizabeth Arden ............................................................................................. 134 3.3.7. Max Factor .................................................................................................... 136 3.3.8. Revlon ........................................................................................................... 138 3.3.9. Estée Lauder .................................................................................................. 140 3.4. Kozmetik Endüstrisinin Küreselleşmesi ................................................................ 143 3.4.1. II. Dünya Savaşı Sonrası Kozmetik Endüstrisi ............................................. 143 3.4.2. 1980 Sonrası -Küresel- Kozmetik Endüstrisi ................................................ 151 3.5. Kozmetik Endüstrisinin Yerel Yatırım Bölgeleri .................................................. 161 3.5.1. Asya-Pasifik Bölgesi ..................................................................................... 162 3.5.2. Latin Amerika Bölgesi .................................................................................. 167 3.5.3. Ortadoğu Bölgesi .......................................................................................... 170 4. BÖLÜM .............................................................................................................................. 9 4. KOZMETİK ENDÜSTRİSİNDEKİ KÜRESEL SATIŞ VE PAZARLAMA STRATEJİLERİ ............................................................................................................ 174 4.1. Pazarlama Stratejileri ............................................................................................. 175 4.1.1. Doğrudan Satış Yöntemi ............................................................................... 175 4.1.2. Mağazacılık Kültürü ..................................................................................... 178 4.1.3. Online Alışveriş ve Sosyal Medya ................................................................ 183 4.2. Tüketici Gruplarına Yönelik Stratejiler ................................................................. 187 4.2.1. Erken Ergen & Ergen Tüketici Yaş Grubu ................................................... 187 4.2.2. Erkek Tüketici Grubu .................................................................................... 189 4.2.3. Yetişkin Tüketici Yaş Grubu ........................................................................ 191 4.3. Ürüne Yönelik Stratejiler ....................................................................................... 194 4.3.1. Sürdürülebilirlik ............................................................................................ 194 4.3.2. Helal Kozmetik ............................................................................................. 198 4.3.3. İnovasyon ...................................................................................................... 199 xv 5. TARTIŞMA VE SONUÇ .............................................................................................. 203 6. KAYNAKLAR ............................................................................................................... 209 ÖZGEÇMİŞ ....................................................................................................................... 219 tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Beden Sosyolojisi, Güzellik Endüstrisi, Küresel Kozmetik Endüstrisi, Pazarlama Stratejileri. tr_TR
dc.title Küresel kozmetik endüstrisi: Dev şirketler, rekabet ve küresel pazarlama stratejileri üzerine sosyo-ekonomik bir inceleme tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.department Aydın Adnan Menderes Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Sosyoloji Anabilim Dalı tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster