eArşiv@Adu

Okul öncesi öğretmenlerinin öykü kitabı seçebilme yeterliklerinin incelenmesi

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Öztürk Samur, Ayşe
dc.contributor.author Karayel, Ferdane
dc.date.accessioned 2020-07-27T11:14:41Z
dc.date.available 2020-07-27T11:14:41Z
dc.date.issued 2019
dc.date.submitted 2019
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11607/3869
dc.description.abstract Bu araştırma okul öncesi öğretmenlerinin öykü kitabı seçebilme yeterliliklerinin belirlenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma, nicel ve nitel verilerin eş zamanlı olarak toplandığı ve toplanan verilerin birbirini destekleyip desteklemediğinin kontrol edildiği zenginleştirilmiş karma desen ile yürütülmüştür. Araştırmanın nicel bölümünde İzmir ve Aydın illerinin merkez ilçelerinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı’ na bağlı ilkokul ve ortaokulların anasınıfları, bağımsız anaokulları ve kız meslek liseleri uygulama anaokullarında görev yapmakta olan 301 okul öncesi öğretmeni ile çalışılmıştır. Araştırmanın nitel bölümünde, İzmir ilinin merkez ilçelerindeki bağımsız anaokullarında görev yapmakta olan 31 okul öncesi öğretmeni ile çalışılmıştır. Araştırmanın nicel verileri “Resimli Çocuk Kitaplarının Özelliklerine İlişkin Görüşler Anketi” ve öğretmenlerin seçtikleri resimli öykü kitaplarının incelenmesi amacıyla kullanılan “Okul Öncesi Öğretmenlerinin Seçtikleri Resimli Öykü Kitaplarını İnceleme Formu” ile toplanmıştır. Araştırmanın nitel verileri yarı- yapılandırılmış “Resimli Çocuk Kitaplarının Seçimine İlişkin Görüşme Formu” kullanılarak toplanmıştır. Öğretmenlerden görüşmeler yoluyla toplanan nitel veriler içerik analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Öğretmenlere uygulanan anket ve öğretmenlerin seçtikleri öykü kitaplarının incelenmesi sonucunda elde edilen nicel veriler frekans ve yüzde analizleri hesaplamaları kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda, okul öncesi öğretmenlerinin öykü kitabı seçerken öncelikle kitabın çocuğu farklı gelişim alanlarında desteklemesi, eğitici ve öğretici olması, mesaj içermesi ve konu, tema, dil ve anlatım gibi içerik özelliklerine dikkat ettikleri ve bu konuda uygun seçimler yapabildikleri görülmüştür. Öğretmenlerin öykü kitabında dikkat ettikleri ikinci noktanın fiziksel özellikler olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin fiziksel özelliklerden resimler, kağıt yapısı ve kitabın boyutu konusundaki görüşleri doğrultusunda uygun viii seçimler yapabildikleri fakat kitabın kapağı konusunda kendi düşüncelerine uygun kitap seçimi yapamadıkları görülmüştür. Öğretmenler kitabın kapağının dayanıklı olması konusunda görüş bildirirken, seçtikleri öykü kitapları dayanıksız ve çabuk yıpranacak şekildedir. Bu yüzden okul öncesi eğitim kurumlarının ve öğretmenlerin piyasadaki sağlam ve dayanıklı nitelikte olan kitaplara ulaşımının artırılması önerilebilir. tr_TR
dc.description.tableofcontents İÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI .......................................................................................... iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI ........................................................................... v ÖZET .................................................................................................................................. vii ABSTRACT ....................................................................................................................... ix ÖNSÖZ ............................................................................................................................... xi TABLOLAR DİZİNİ .......................................................................................................... xvii GRAFİKLER DİZİNİ ....................................................................................................... ...xix EKLER DİZİNİ…………………………………………………………………………....xxi GİRİŞ .................................................................................................................................. 1 1. BÖLÜM ........................................................................................................................ 7 1.1. Çocuk Kitapları ............................................................................................................ 7 1.1.1. Çocuk Kitaplarının Taşıması Gereken Özellikler ................................................ 7 1.1.2. Çocuk Kitaplarının Çocuğun Gelişimindeki Yeri ve Önemi ............................... 9 1.1.3. Çocuk Kitabı Seçiminde Dikkat Edilmesi Gereken Yaş ve Gelişim Özellikleri . 11 1.1.4.Çocuk Kitapları Türleri ......................................................................................... 13 1.1.4.1.Taktil (Dokunsal) Kitaplar .......................................................................... 14 1.1.4.2.Alfabe (ABC) Kitapları............................................................................... 15 1.1.4.3. Sayı Kitapları ............................................................................................. 15 1.1.4.4. Kavram Kitapları ....................................................................................... 16 1.1.4.5. Resimli Öykü Kitapları .............................................................................. 16 1.2. Resimli Öykü Kitapları ................................................................................................ 17 1.2.1. Resimli Öykü Kitaplarında Bulunması Gereken Özellikler ................................ 18 1.2.1.1.Fiziksel Özellikler ....................................................................................... 18 1.2.1.1.1. Boyut ............................................................................................. 18 1.2.1.1.2. Resimler ......................................................................................... 18 1.2.1.1.3. Dış Kapak ve Cilt .......................................................................... 19 1.2.1.1.4. Kağıt Yapısı ................................................................................... 21 xiv 1.2.1.1.5. Harfler ............................................................................................ 21 1.2.1.1.6. Sayfa Düzeni .................................................................................. 21 1.2.1.2.İçerik Özellikleri ......................................................................................... 22 1.2.1.2.1. Konu .............................................................................................. 22 1.2.1.2.2. Tema .............................................................................................. 23 1.2.1.2.3. Plan ................................................................................................ 24 1.2.1.2.4. Kahraman ....................................................................................... 24 1.2.1.2.5. Dil ve Anlatım ............................................................................... 26 1.2.2. Resimli Öykü Kitabı Seçiminde Öğretmenin Rolü .............................................. 28 1.2.3. Konu İle İlgili Yapılmış Araştırmalar .................................................................. 30 2. BÖLÜM ......................................................................................................................... 35 2.1. Yöntem ......................................................................................................................... 35 2.1.1. Araştırmanın Modeli ............................................................................................ 35 2.1.2. Çalışma Grubu ...................................................................................................... 35 2.1.3. Veri Toplama Araçları ......................................................................................... 37 2.1.4. Verilerin Toplanması ............................................................................................ 38 2.1.5. Verilerin Analizi ................................................................................................... 39 3. BÖLÜM.......................................................................................................................... 41 3.1. Bulgular ........................................................................................................................ 41 3.1.1. Okul Öncesi Öğretmenlerinin Resimli Çocuk Kitaplarının Özelliklerine İlişkin Görüşler Anketinden Elde Edilen Verilere İlişkin Bulgular ............................................... 41 3.1.2. Okul Öncesi Öğretmenlerinin Resimli Çocuk Kitaplarının Seçimine İlişkin Görüşme Formundan Elde Edilen Verilere Ait Bulgular .................................................... 43 3.1.3. Okul Öncesi Öğretmenleri Tarafından Seçilen Resimli Öykü Kitaplarının İncelenmesinden Elde Edilen Verilere Ait Bulgular ........................................................... 81 TARTIŞMA VE SONUÇ.................................................................................................. 89 KAYNAKLAR .................................................................................................................. 105 xv EKLER .............................................................................................................................. 115 ÖZGEÇMİŞ ...................................................................................................................... 125 tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Resimli Öykü Kitabı, Okul Öncesi Öğretmeni, Kitap Seçimi, Çocuk Edebiyatı, Karma Desen tr_TR
dc.title Okul öncesi öğretmenlerinin öykü kitabı seçebilme yeterliklerinin incelenmesi tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.department Aydın Adnan Menderes Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Temel Eğitim Anabilim Dalı tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster