Abstract:
Bu araştırma okul öncesi öğretmenlerinin öykü kitabı seçebilme yeterliliklerinin belirlenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma, nicel ve nitel verilerin eş zamanlı olarak toplandığı ve toplanan verilerin birbirini destekleyip desteklemediğinin kontrol edildiği zenginleştirilmiş karma desen ile yürütülmüştür. Araştırmanın nicel bölümünde İzmir ve Aydın illerinin merkez ilçelerinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı’ na bağlı ilkokul ve ortaokulların anasınıfları, bağımsız anaokulları ve kız meslek liseleri uygulama anaokullarında görev yapmakta olan 301 okul öncesi öğretmeni ile çalışılmıştır. Araştırmanın nitel bölümünde, İzmir ilinin merkez ilçelerindeki bağımsız anaokullarında görev yapmakta olan 31 okul öncesi öğretmeni ile çalışılmıştır. Araştırmanın nicel verileri “Resimli Çocuk Kitaplarının Özelliklerine İlişkin Görüşler Anketi” ve öğretmenlerin seçtikleri resimli öykü kitaplarının incelenmesi amacıyla kullanılan “Okul Öncesi Öğretmenlerinin Seçtikleri Resimli Öykü Kitaplarını İnceleme Formu” ile toplanmıştır. Araştırmanın nitel verileri yarı- yapılandırılmış “Resimli Çocuk Kitaplarının Seçimine İlişkin Görüşme Formu” kullanılarak toplanmıştır. Öğretmenlerden görüşmeler yoluyla toplanan nitel veriler içerik analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Öğretmenlere uygulanan anket ve öğretmenlerin seçtikleri öykü kitaplarının incelenmesi sonucunda elde edilen nicel veriler frekans ve yüzde analizleri hesaplamaları kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda, okul öncesi öğretmenlerinin öykü kitabı seçerken öncelikle kitabın çocuğu farklı gelişim alanlarında desteklemesi, eğitici ve öğretici olması, mesaj içermesi ve konu, tema, dil ve anlatım gibi içerik özelliklerine dikkat ettikleri ve bu konuda uygun seçimler yapabildikleri görülmüştür. Öğretmenlerin öykü kitabında dikkat ettikleri ikinci noktanın fiziksel özellikler olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin fiziksel özelliklerden resimler, kağıt yapısı ve kitabın boyutu konusundaki görüşleri doğrultusunda uygun
viii
seçimler yapabildikleri fakat kitabın kapağı konusunda kendi düşüncelerine uygun kitap seçimi yapamadıkları görülmüştür. Öğretmenler kitabın kapağının dayanıklı olması konusunda görüş bildirirken, seçtikleri öykü kitapları dayanıksız ve çabuk yıpranacak şekildedir. Bu yüzden okul öncesi eğitim kurumlarının ve öğretmenlerin piyasadaki sağlam ve dayanıklı nitelikte olan kitaplara ulaşımının artırılması önerilebilir.