eArşiv@Adu

Okul öncesi eğitimde kalite ve okul olgunluğu arasındaki ilişki

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Koçyiğit, Sezai
dc.contributor.author Ulubeli, Sevilay
dc.date.accessioned 2020-07-24T12:43:02Z
dc.date.available 2020-07-24T12:43:02Z
dc.date.issued 2019
dc.date.submitted 2019
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11607/3864
dc.description.abstract Bu araştırmada Aydın il merkezinde bulunan resmi anaokullarındaki kalitelerinin belirlenmesi ve kalite düzeyleri ile bu kurumlarda eğitim alan 60-72 aylık çocukların okul olgunluğu arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu bağlamda Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Çevresel Koşullar (ECERS) ölçeğine göre belirlenen kalite düzeyi ve kalite alt boyutlarının (kişisel bakım rutinleri, dil ve kavram deneyimleri, büyük ve küçük kas gelişimi etkinlikleri, yaratıcı etkinlikler, sosyal gelişim ve yetişkin ihtiyaçları) çocukların (60-72 aylık) okul olgunluğuyla ilişkisinin olup olmadığı değerlendirilmiştir. Bu araştırma nicel araştırma yöntemi, korelasyonel-ilişkisel deseninde hazırlanmıştır. Araştırmada okul öncesi eğitim kurumlarında kalite düzeyi ve kalite alt boyutları (kişisel bakım rutinleri, dil ve kavram deneyimleri, büyük ve küçük kas gelişimi etkinlikleri, yaratıcı etkinlikler, sosyal gelişim ve yetişkin ihtiyaçları ) ile okul olgunluğu arasında ilişki tespit edilmiştir. Araştırmanın evrenini; 2018-2019 eğitim öğretim yılında Aydın ilinde Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı resmi anaokulları (N=7) ve bu okullara devam eden 60-72 ay arasındaki çocuklar oluşturmuştur (N=858). Araştırmanın örneklemini ise Aydın ili merkez ilçede Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı 7 resmi anaokulu ve bu okullara devam eden ve normal gelişim gösteren 60-72 aylık çocuklardan (N=145) tesadüfî örnekleme formülü kullanılarak belirlenmiş 145 çocuk oluşturmuştur. Araştırma kapsamında iki ayrı veri toplama aracı kullanılmıştır. Belirlenen örneklem üzerinde Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Çevresel Koşullar (ECERS) ve Metropolitan Olgunluk Testi (Metropolitan Readiness Test).Toplanan verilerin analizi SSPS programında vi uygun istatistiksel işlemler yapılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma çerçevesinde incelenen okul öncesi eğitim kurumlarının çevresel koşullar, okul öncesi eğitim kurumlarının kalite düzeyi ve boyutları görece yüksek ve çok yüksek düzeyde bulunmuştur. Araştırma kapsamında incelenen okul öncesi eğitim kurumlarındaki çocukların Metropolitan olgunluk testi genel hazırlık puan ortalaması orta olgunluk seviyesinde bulunmuştur. Araştırmaya kapsamında incelenen okul öncesi eğitim kurumlarının kalite düzeyleri ile okul olgunluğu düzeyleri arasındaki ilişkiye yönelik yüksek düzeyde ve pozitif yönde anlamlı ilişkilerinin bulunmuştur. Ayrıca araştırma kapsamında incelenen boyutlar arasında yukarıda sayılanlar dışında istatistiksel açıdan anlamlı ilişki tespit edilememiştir. Bulgular ışığında öğretmenlere, ilgili kurum ve kuruluşlara gerekli önerilerde bulunulmuştur. tr_TR
dc.description.tableofcontents İÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI .............................................................................................. iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI ................................................................................ iv ÖZET ........................................................................................................................................ v ABSTRACT .......................................................................................................................... vii ÖNSÖZ .................................................................................................................................... ix SİMGELER DİZİNİ ............................................................................................................. xiii TABLOLAR DİZİNİ ............................................................................................................. xiv EKLER DİZİNİ ...................................................................................................................... xv GİRİŞ ........................................................................................................................................ 1 1. BÖLÜM ............................................................................................................................... 1 1. ARAŞTIRMA HAKKINDA AÇIKLAMALAR ................................................................. 1 1.1. Çalışmanın Konusu .................................................................................................. 1 1.2. Çalışmanın Amacı .................................................................................................... 5 1.3. Çalışmanın Önemi .................................................................................................... 6 1.4. Çalışmanın Varsayımları .......................................................................................... 6 1.6. Materyal ve Yöntem ................................................................................................. 7 1.6.1. Araştırmanın Modeli ........................................................................................ 7 1.6.2. Evren ve Örneklem ........................................................................................... 7 1.7. Kaynakların Özetleri (Literatür Özetleri) ............................................................... 12 1.8. Kapsam ve Sınırlılıklar .......................................................................................... 15 1.9. Tanımlar ................................................................................................................. 15 2. BÖLÜM ............................................................................................................................. 17 2. KAVRAMSAL ÇERÇEVE ................................................................................................ 17 2.1. Kalite ...................................................................................................................... 17 2.2. Kalite ve Eğitim ..................................................................................................... 19 2.3. Eğitimde Kaliteyi Etkileyen Faktörler ................................................................... 22 xi 2.4. Okul Öncesi Eğitimde Kalite ................................................................................. 23 2.5. Okul Öncesi Eğitim Ortamlarında Kalite Göstergeleri .......................................... 25 2.6. Okul Öncesi Eğitimde Kalite Boyutları ................................................................. 26 2.6.1. Çevre .............................................................................................................. 26 2.6.1.1. Fiziksel Çevre ......................................................................................... 26 2.6.1.2. Sosyal Duygusal Çevre ........................................................................... 27 2.6.2. Personel .......................................................................................................... 28 2.6.3. Yönetici/ Eğitim Lideri .................................................................................. 28 2.6.4. Öğretmen ........................................................................................................ 28 2.6.5. Öğrenme Ortamı ............................................................................................. 29 2.6.6. Eğitim Programı ............................................................................................. 29 2.6.7. Aktiviteler ....................................................................................................... 30 2.6.8. Aile Katılımı ................................................................................................... 30 3. BÖLÜM ............................................................................................................................. 31 3. OKUL OLGUNLUĞU ....................................................................................................... 31 3.1. Okul Olgunluğunun Tanımı ve Önemi .................................................................. 31 3.2. Okul Olgunluğuna Temel Olan Alanlar ................................................................. 31 3.3. Okul Olgunluğunda Etkili Olan Etmenler.............................................................. 32 3.4. Okul Öncesi Eğitimin Okul Olgunluğuna Etkileri ................................................. 33 3.5. Dünya’da Okula Hazır Oluş ve Okula Başlama .................................................... 35 3.6. Okul Olgunluğu ve Aile ......................................................................................... 35 4. BÖLÜM ............................................................................................................................. 36 4. ARAŞTIRMA BULGULARI ............................................................................................ 36 4.1. Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Kalite Düzeyine İlişkin Bulgular ........................ 36 4.1.1. Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Kişisel Bakım Rutinlerine İlişkin Bulgular ........................................................................................................ 36 4.1.2. Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Dil ve Kavram Deneyimlerine İlişkin Bulgular ............................................................................................. 37 xii 4.1.3. Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Büyük ve Küçük Kas Gelişimi Etkinliklerine İlişkin Bulgular ...................................................................... 37 4.1.4. Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Yaratıcı Etkinliklere İlişkin Bulgular ........................................................................................................ 38 4.1.5. Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Sosyal Gelişime İlişkin Bulgular ........... 39 4.1.6. Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Yetişkin İhtiyaçlarına İlişkin Bulgular ........................................................................................................ 39 4.1.7. Okul Öncesi Eğitim Kurumlarının Çevresel Koşullar Kalite Düzeyi ve Boyutlar Bazında İncelenmesi ...................................................................... 40 4.1.8. Okul Öncesi Eğitim Kurumlarının Çevresel Koşullar Kalite Düzeyinin Karşılaştırılması ............................................................................................ 41 4.2. Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Okul Olgunluğu Düzeyine İlişkin Bulgular ............................................................................................................... 42 4.2.1. Okul Öncesi Eğitim Kurumlarındaki Çocukların Okuma Hazırlığı Düzeylerine İlişkin Bulgular ........................................................................... 42 4.2.2. Okul Öncesi Eğitim Kurumlarındaki Çocukların Sayı Hazırlığı Düzeylerine İlişkin Bulgular ........................................................................... 43 4.2.3. Okul Öncesi Eğitim Kurumlarındaki Çocukların Genel Hazırlık Düzeylerine İlişkin Bulgular ........................................................................... 43 4.3. Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Kalite ile Okul Olgunluğu Arasındaki İlişkiye Yönelik Bulgular .................................................................................. 44 5. TARTIŞMA VE SONUÇ ................................................................................................. 46 5.1. Tartışma.................................................................................................................. 46 5.2. Sonuç ...................................................................................................................... 55 6. KAYNAKLAR .................................................................................................................. 57 7. EKLER .............................................................................................................................. 64 ÖZGEÇMİŞ ........................................................................................................................ 106 tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Okul Öncesi Eğitim, Kalite, Okul Olgunluğu tr_TR
dc.title Okul öncesi eğitimde kalite ve okul olgunluğu arasındaki ilişki tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.department Aydın Adnan Menderes Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Temel Eğitim Anabilim Dalı tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster