eArşiv@Adu

Hafif düzeyde zihinsel engelli öğrencilerde strateji öğretiminin matematiksel problem çözme becerilerine etkisi

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Yazıcı, Ersen
dc.contributor.author Göktaş, Oktay
dc.date.accessioned 2020-07-24T12:16:26Z
dc.date.available 2020-07-24T12:16:26Z
dc.date.issued 2019
dc.date.submitted 2019
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11607/3862
dc.description.abstract Bu araştırmanın amacı, hafif düzeyde zihinsel engelli öğrencilere yönelik matematik dersinde yürütülen problem çözme stratejileri öğretiminin problem çözme başarılarına etkisini incelemektir. Araştırmanın modelinde nitel araştırma yöntemlerinden Öğretim Deneyi (Teaching Experiment) kullanılmıştır. Araştırmanın öğretim aşaması doğrudan öğretim yöntemine göre planlanıp uygulanmıştır. Problem çözme süreci Polya’nın problem çözme sürecine göre yapılmıştır. Öğretimde, problem çözme stratejilerinden tahmin ve kontrol, şekil, şema ve diyagram çizme ve geriye doğru çalışma stratejilerinin öğretimi yapılmıştır. Araştırmanın katılımcı gurubu, amaçlı örneklem yöntemlerinden ölçüt örneklem yöntemi ile seçilmiş olup, Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı Özel Eğitim Mesleki Eğitim Merkezi Okulu’nda öğrenim gören hafif düzeyde zihinsel engelli öğrenciler arasından yaş aralığı 15-18 yaş aralığındaki özel eğitimin lise grubundan 3 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma süreci video kamera ile kayıt altına alınıp, bütün kayıtlar transkript edilerek betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre; hafif düzeyde zihinsel engelli üç öğrencinin problem çözme sürecinde; problemi anladıkları, problem için plan yaptıkları ve problemin çözümü için planı uyguladıkları görülmüştür. Plan yapma ve uygulama aşamasında, öğrendikleri stratejileri seçebildikleri ve bu stratejileri kullanabildikleri sonucuna ulaşılmıştır. Sonuç olarak, problem çözme stratejilerinin kullanımı, hafif düzeyde zihinsel engelli öğrencilerin problem çözme becerilerini geliştirdiği ve problem çözme süreçlerinde etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır tr_TR
dc.description.tableofcontents İÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI ................................................................................... vii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI ...................................................................... v ÖZET............................................................................................................................ vii ABSTRACT .................................................................................................................. ix ÖNSÖZ ......................................................................................................................... xi TABLOLAR DİZİNİ .................................................................................................. xix EKLER DİZİNİ ........................................................................................................... xxi GİRİŞ ............................................................................................................................. 1 1. BÖLÜM ..................................................................................................................... 4 1. ARAŞTIRMA HAKKINDA AÇIKLAMALAR ....................................................... 4 1.1. Problem Durumu ................................................................................................. 4 1.2. Çalışmanın Konusu ............................................................................................. 6 1.3. Çalışmanın Amacı ve Önemi .............................................................................. 7 1.4. Problem Cümlesi ................................................................................................. 8 1.5. Varsayımlar ......................................................................................................... 8 1.6. Kapsam ve Sınırlılıklar ........................................................................................ 8 1.7. Tanımlar .............................................................................................................. 8 2. BÖLÜM ................................................................................................................... 10 2. KURAMSAL VE KAVRAMSAL ÇERÇEVE ....................................................... 10 2.1. Hafif Düzeyde Zihinsel Engel ........................................................................... 10 2.2. Problem Çözme ................................................................................................. 15 2.3. Problem Çözme Süreci ...................................................................................... 17 2.4. Problem Çözme Stratejileri ............................................................................... 18 2.5. Kaynak Özetleri (Literatür Özeti) ..................................................................... 19 3. BÖLÜM ................................................................................................................... 34 3. YÖNTEM ................................................................................................................. 34 xiv 3.1. Araştırmanın Modeli ......................................................................................... 34 3.2. Katılımcılar ....................................................................................................... 37 2.3. Süreç .................................................................................................................. 38 3.4. Sınıf Ortamı ....................................................................................................... 40 3.5. Verilerin Toplanması ........................................................................................ 40 3.6. Verilerin Analizi ............................................................................................... 40 3.7. Araştırmanın Geçerliği ve Güvenirliği ............................................................. 41 4. BÖLÜM .................................................................................................................. 43 4. ARAŞTIRMA BULGULARI .................................................................................. 43 4.1. Tahmin ve Kontrol Stratejisi ............................................................................. 44 4.1.1 . Plan 1 ......................................................................................................... 44 4.1.2 . Plan 2 ......................................................................................................... 53 4.2. Şekil, Şema ve Diyagram Çizme Stratejisi ....................................................... 68 4.2.1. Plan 1 .......................................................................................................... 68 4.2.2. Plan 2 .......................................................................................................... 77 4.3. Geriye Doğru Çalışma Stratejisi ....................................................................... 88 4.3.1. Plan 1 .......................................................................................................... 89 4.3.2. Plan 2 ......................................................................................................... 98 5. TARTIŞMA VE SONUÇ .................................................................................... 109 6. KAYNAKLAR ..................................................................................................... 119 7. EKLER ................................................................................................................. 125 ÖZGEÇMİŞ ............................................................................................................. 229 tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Problem çözme, Problem çözme stratejileri, Hafif düzeyde zihinsel engelli öğrenciler tr_TR
dc.title Hafif düzeyde zihinsel engelli öğrencilerde strateji öğretiminin matematiksel problem çözme becerilerine etkisi tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.department Aydın Adnan Menderes Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Temel Eğitim Anabilim Dalı tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster