Abstract:
Bu araştırma, eko okullarda çevre eğitimine yönelik kullanılan çocuk kitaplarının çevre eğitimi ögelerini içerip içermediğini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Bu bağlamda araştırmacı tarafından 11 alt başlıktan ve 59 maddeden oluşan “Eko-okul Temalarına Göre Kitap İnceleme Formu” hazırlanmıştır. Araştırma, nitel araştırma kapsamında doküman analizi yöntemiyle yapılmış olup kitaplar hazırlanan kitap inceleme formuna göre incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Aydın ili Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı beş farklı eko-okulda, öğretmenlerin çevre eğitimi uygulamalarında kullandıkları 40’ar çocuk kitabı amaçlı örnekleme yöntemiyle seçilmiş, toplam 200 kitaptan oluşan bir çalışma grubu oluşturulmuştur. Eko- okul Temalarına Göre Kitap İnceleme Formuna göre incelenen kitaplardan hiçbir alt başlığı içermeyen kitaplar araştırmadan çıkarılmış, kalan 118 kitap çalışmaya dâhil edilmiştir. Kitapların eko-okul temalarını hangi oranda içerdiğini belirlemek için frekans analizleri yapılmıştır.
Araştırma sonucunda incelenen çocuk kitaplarının sırasıyla biyoçeşitlilik ve doğa, enerji, çöp, su ve atıklar ile ilgili olduğu görülmüştür. İklim değişikliği alt başlıklarına hiçbir kitapta rastlanmamış olup, evrensel vatandaşlık, gıda, sağlık ve refah, ulaşım, deniz ve sahil ile ilgili konuların çok az kitapta ele alındığı saptanmıştır.