eArşiv@Adu

Resimli çocuk kitaplarındaki toplumsal cinsiyet olgusunun incelenmesi

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Öztürk Samur, Ayşe
dc.contributor.author Salman Erden, Yeter Tomris
dc.date.accessioned 2020-07-23T13:09:16Z
dc.date.available 2020-07-23T13:09:16Z
dc.date.issued 2019
dc.date.submitted 2019
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11607/3853
dc.description.abstract Bu araştırma; okul öncesi çocuklarına seslenen resimli çocuk kitaplarındaki toplumsal cinsiyet olgusunun incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Kitaplar incelenmesi için nitel araştırma yöntemlerinden, doküman incelemesi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi belirlenirken; 2017 yılı kasım ayında google arama motoruna “en çok satan resimli çocuk kitapları” ifadesi yazılmış, D&R, İdefix ve Kitap Yurdu ilk üç kitap satış sitesi olarak çıkmıştır. Ölçüt örnekleme yöntemi ile bu sitelerin 4-6 yaş olarak belirlediği ve en çok satanlar listesinde ilk 50’de yer alan 150 kitap seçilmiştir. 150 kitap incelendikten sonra, belirlenen ölçütlere uygun olduğu düşünülen toplam 27 kitap değerlendirmeye alınmıştır. Verilerin toplanmasında, “Resimli Çocuk Kitaplarındaki Toplumsal Cinsiyet Olgusu İnceleme Formu” kullanılmıştır. Araştırma verileri betimsel analiz yöntemiyle değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda; incelenen kitaplarda kadın ve erkek kahramanlara birbirine yakın sayıda yer verildiği, kitapların kapak ve kitap isimlerinde toplumsal cinsiyete dair iletilerin yer almadığı görülmüştür. Kitaplarda yer alan resimlerde, metin içinde, kahramanların dış görünüşlerinde (kıyafetleri ve saç uzunlukları) cinsiyete yönelik betimlemelerin yer aldığı sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmada kadın kahramanların, güç gerektirmeyen işlerde, erkek kahramanların ise güç gerektiren farklı meslek gruplarında resmedildikleri ve betimlendikleri görülmüştür. Kitapların, hem görsellerinde hem de metin kısmında, aile içi sorumluluğun daha çok kadında olduğuna dair betimlelere rastlanılmıştır. Kitaplarda cinsiyetçi bir ifadeye rastlanılmamasına rağmen, hem görsellerinde hem de metin kısmında toplumsal olarak kadın ve erkeğe özgü kabul gören özelliklerin etkisi olduğu söylenebilir. tr_TR
dc.description.tableofcontents İÇİNDEKİLER ÖZET ................................................................................................................................... vii ABSTRACT ......................................................................................................................... ix ÖNSÖZ ................................................................................................................................. xi İÇİNDEKİLER ................................................................................................................... xiii GÖRSELLER DİZİNİ ......................................................................................................... xv EKLER DİZİNİ ................................................................................................................. xvii GİRİŞ ..................................................................................................................................... 1 1. BÖLÜM ............................................................................................................................ 8 1.1. Resimli Çocuk Kitapları............................................................................................. 8 1.1.1. Resimli Çocuk Kitabı Türleri........................................................................... 8 1.1.1.1. Erken dönem çocuk kitapları ............................................................... 8 1.1.1.2. Okumaya başlama dönemi kitapları .................................................... 9 1.1.1.3. Yazısız resimli çocuk kitapları .......................................................... 10 1.1.1.4. Resimli öykü kitapları ....................................................................... 10 1.1.2. Resimli Çocuk Kitaplarının Resimleme ve Fiziksel Özellikleri .................... 11 1.1.3. Resimli Çocuk Kitaplarının İçerik Özellikleri ............................................... 13 1.1.4. Resimli Çocuk Kitapları ve Çocuk Gelişimi İlişkisi...................................... 14 1.1.5. Çocuk Yayınlarını Kullanmada Aileye Düşen Görevler ............................... 15 1.2. Toplumsal Cinsiyet .................................................................................................. 16 1.2.1. Anneliğin ve Babalığın Toplumsal İnşaası .................................................... 18 1.2.2. Toplumsal Cinsiyet ile İlgili Kuramlar .......................................................... 20 1.2.2.1. Psikanalitik yaklaşım ......................................................................... 20 1.2.2.2. Sosyo-biyolojik yaklaşım .................................................................. 21 1.2.2.3. Sosyal rol kuramı ............................................................................... 22 1.2.2.4. Sosyal öğrenme kuramı ..................................................................... 22 1.2.2.5. Bilişsel gelişim kuramı ...................................................................... 23 1.2.2.6. Toplumsal Cinsiyet Şeması Kuramı .................................................. 25 1.3. Toplumsal Cinsiyet İle İlgili Araştırmalar ............................................................... 26 2. BÖLÜM .......................................................................................................................... 31 2.1. Yöntem ..................................................................................................................... 31 2.1.1. Araştırmanın Modeli ...................................................................................... 31 2.1.2. Örneklem........................................................................................................ 31 xiv 2.1.3. Veri Toplama Aracı -Verilerin Toplanması ................................................... 31 2.1.4. Verilerin Analizi ............................................................................................. 32 2.1.5. Geçerlik .......................................................................................................... 32 2.1.6. Güvenirlik....................................................................................................... 33 3. BÖLÜM........................................................................................................................... 34 3.1. Bulgular .................................................................................................................... 34 3.1.1. “Resimli Çocuk Kitaplarındaki Kahramanlar En Çok Hangi Cinsiyet Özelliğini Taşımaktadır?” Alt Amacına İlişkin Bulgular ............................. 34 3.1.2. “İncelenen Resimli Çocuk Kitapların Kapak Resimlerinde/İsimlerinde Cinsiyete İlişkin Öğeler Bulunmakta Mıdır?” Alt Amacına İlişkin Bulgular34 3.1.3. “İncelenen Resimli Çocuk Kitaplarındaki Görsellerde Cinsiyete İlişkin Öğelerin Kahramanlara Yansıtılışı Nasıldır?” Alt Amacına İlişkin Bulgular35 3.1.4. “İncelenen Resimli Çocuk Kitaplarında Yer Alan Metinlerde Cinsiyete İlişkin Öğeler Kahramanlara Nasıl Yansıtılmaktadır?” Alt Amacına İlişkin Bulgular ........................................................................................................ 43 TARTIŞMA VE SONUÇ................................................................................................... 49 KAYNAKLAR ................................................................................................................... 59 EKLER ................................................................................................................................ 65 tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Resimli Çocuk Kitapları, Toplumsal Cinsiyet tr_TR
dc.title Resimli çocuk kitaplarındaki toplumsal cinsiyet olgusunun incelenmesi tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.department Aydın Adnan Menderes Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Temel Eğitim Anabilim Dalı tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster