eArsiv@Adu

Sosyal bilgiler dersinde dikkat eksikliği bulunan öğrencilerin dersi etkili dinleme sorunlarının giderilmesi: Eylem araştırması

Show simple item record

dc.contributor.advisor Baysan, Sultan
dc.contributor.author Usanmaz, Harun
dc.date.accessioned 2020-07-17T13:17:06Z
dc.date.available 2020-07-17T13:17:06Z
dc.date.issued 2019
dc.date.submitted 2019
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11607/3834
dc.description.abstract Bu çalıĢmanın amacı Sosyal Bilgiler dersinde dikkat eksikliği bulunan öğrencilerin dersi etkili dinleme becerilerinin rol yapma yöntemini temel alarak hazırlanan eylem araĢtırması yolu ile geliĢtirilmesi ve dinleme becerisini geliĢtirmeye yönelik öneriler getirilmesidir. ÇalıĢma kapsamında Mersin Ġli Tarsus Ġlçesi Yenice Atatürk Ġlkokulu, 4. sınıflarında okuyan öğrenciler ile bir eylem araĢtırması yapılmıĢtır. ÇalıĢma grubu oluĢturulurken amaçlı örneklem yönteminden ―ölçüt örnekleme‖ yöntemi kullanılmıĢtır. Yine öğrenci gurubu oluĢturulurken okul rehber ve sınıf öğretmenlerinin önerileri dikkate alınarak seçilen alan (psikoloji) uzmanı tarafından Dikkat Eksikliği Testi (Conner‘s Testi) uygulanmıĢtır. ÇalıĢma Dikkat Eksikliği veya Hiperaktivite Tanısı tespit edilen ve düzey belirleme formuna iki aĢamada dahil olan 10 öğrenci ile yapılmıĢtır. Yapılan çalıĢma planı ile 8 hafta 24 ders saati müfredata uygun olarak konular iĢlenmiĢtir. Konular iĢlenirken öğrencilerin enerjilerini atmaları, empati kurmaları ve dikkatlerini oynadıkları role vermeleri için rol yapma tekniği kullanılmıĢtır. AraĢtırma analizinde SPSS 24 programı kullanılmıĢ, bağımlı örneklem t testi yapılmıĢtır. Yapılan araĢtırma sonucunda Conner‘s DEHB formuna göre dikkat eksikliği veya hiperaktivite gösteren 10 öğrencinin çalıĢma öncesi ve çalıĢma sonrası baĢarı testleri arasında anlamlı bir farklılık bulunamamıĢtır. Ancak yapılan istatistiksel analizde bulunan sonucun sınırda anlamlılık göstermesi, katılımcı sayısının azlığından dolayı bu sonucun çıkmıĢ olabileceğini, daha fazla katılımcıyla yapılacak çalıĢmalarda bu sonucun anlamlı çıkabileceği Ģeklinde yorumlanabilir. AraĢtırmanın giriĢ bölümünde Sosyal Bilgiler, Dikkat Eksikliği ve Dinleme ile ilgili bilgiler verilmiĢtir. Yöntem bölümünde Eylem AraĢtırması metodolojisi, katılımcılar, veri toplama araçları, verilerin analizleri açıklanmıĢtır. Elde edilen bulgularla sonuç ve tartıĢma oluĢturulup öneriler getirilmiĢtir. tr_TR
dc.description.tableofcontents ĠÇĠNDEKĠLER KABUL ONAY SAYFASI .................................................................................................... iii BĠLĠMSEL ETĠK SAYFASI .................................................................................................. iv ÖZET ........................................................................................................................................ v ÖNSÖZ .................................................................................................................................. vii ĠÇĠNDEKĠLER ..................................................................................................................... viii TABLOLAR DĠZĠNĠ .............................................................................................................. xi KISALTMALAR DĠZĠNĠ ..................................................................................................... xii GĠRĠġ ........................................................................................................................................ 1 1. BÖLÜM ............................................................................................................................... 4 1. KAVRAMSAL ÇERÇEVE .................................................................................................. 4 1.1. Sosyal Bilgiler Dersi ..................................................................................................... 4 1.1.1. Dersin Tanımı ve Kapsamı .................................................................................... 4 1.1.2. Türkiye‘de Sosyal Bilgiler Öğretiminin Tarihçesi ................................................ 5 1.1.3.1. Ġlkokul Programlarında Sosyal Bilgiler .............................................................. 6 1.1.3.2. Ortaokul Programlarında Sosyal Bilgiler ......................................................... 11 1.1.3.3. Ġlköğretim Programlarında Sosyal Bilgiler ....................................................... 14 1.1.4. Sosyal Bilgiler Dersinin Amaçları ....................................................................... 17 1.1.5. Sosyal Bilgiler Dersinin Kapsadığı Alanlar ........................................................ 18 1.1.6. Sosyal Bilgiler Dersinde Kullanılan Öğretim Stratejileri ................................... 20 1.1.7. Derste Kullanılan Yöntem ve Teknikler .............................................................. 24 1.1.7.1. Anlatım Yöntemi .......................................................................................... 25 1.1.7.2. Soru Cevap Yöntemi ..................................................................................... 26 1.1.7.3. TartıĢma Yöntemi ......................................................................................... 27 1.1.7.4. Gezi ve Gözlem Yöntemi ............................................................................. 27 1.1.7.5. Beyin Fırtınası Yöntemi ............................................................................... 28 ix 1.1.7.6. Problem Çözme Yöntemi ............................................................................. 28 1.1.7.7. Gösteri Yöntemi ............................................................................................ 28 1.1.7.8. Rol Yapma Yöntemi ..................................................................................... 29 1.1.7.9. Drama Yöntemi ............................................................................................ 29 1.1.7.10. Örnek Olay Yöntemi................................................................................... 30 1.1.8. Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinde Bulunması Gereken Özellikler ....................... 30 1.2. Dikkat Eksikliği .......................................................................................................... 38 1.2.1. Dikkat Eksikliğinin Tanımı ................................................................................. 38 1.2.2. Dikkat Eksikliğinin Tarihçesi .............................................................................. 44 1.2.3. Dikkat Eksikliğinin Nedenleri ............................................................................. 46 1.2.3.1. Genetik Nedenler .......................................................................................... 46 1.2.3.2. Çevresel Nedenler ......................................................................................... 47 1.2.3.2. Psikososyal Nedenler .................................................................................... 48 1.2.4. Dikkat Eksikliğinin Alt Tipleri ............................................................................ 48 1.2.5. Dikkat Eksikliğinin YaĢam Boyu Seyri ............................................................... 48 1.2.6. Ġlkokul Döneminde Dikkat Eksikliği ................................................................... 49 2. BÖLÜM ........................................................................................................................ 52 2. ĠLGĠLĠ ARAġTIRMALAR ........................................................................................... 52 3. BÖLÜM ........................................................................................................................ 59 3. METOD VE YÖNTEM ................................................................................................. 59 3.1. AraĢtırmanın Amacı .................................................................................................... 59 3.4. AraĢtırmanın Yöntemi ................................................................................................ 60 3.5. AraĢtırmada Kullanılan Veri Toplama Araçları ......................................................... 65 3.5.1. Conner‘s Öğretmen Derecelendirme Ölçeği (Conner‘s DEHB Formu) .............. 65 3.5.2.Öğretmen DHEB Gözlem Formu ....................................................................... 66 3.5.3. BaĢarı Testi Formu .............................................................................................. 66 x 3.6. Verilerin Analizi ......................................................................................................... 66 4. BÖLÜM ............................................................................................................................. 68 4. BULGULAR ....................................................................................................................... 68 TARTIġMA VE SONUÇ ....................................................................................................... 70 KAYNAKÇA ......................................................................................................................... 76 EKLER ................................................................................................................................... 85 ÖZGEÇMĠġ ............................................................................................................................ 93 tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Sosyal Bilgiler Dersi, Dikkat Eksikliği, Etkili Dinleme, Eylem AraĢtırması, Ġlkokul, Rol Yapma tr_TR
dc.title Sosyal bilgiler dersinde dikkat eksikliği bulunan öğrencilerin dersi etkili dinleme sorunlarının giderilmesi: Eylem araştırması tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.department Aydın Adnan Menderes Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı tr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account