dc.contributor.advisor |
Atay, Hakan |
|
dc.contributor.author |
Binboğa, Derya |
|
dc.date.accessioned |
2020-07-17T10:48:19Z |
|
dc.date.available |
2020-07-17T10:48:19Z |
|
dc.date.issued |
2019 |
|
dc.date.submitted |
2019 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/3826 |
|
dc.description.abstract |
Bu araştırmanın amacı, duygusal emek ve öznel iyi oluş kavramlarını açıklamak ve turist rehberleri üzerinde ilişkisini görebilmektir. Bu bağlamda; rehberlerin yüzeysel, derinlemesine, samimi davranış biçimleri incelenmiş olup, öznel iyi oluş kavramı ile birlikte değerlendirilmiştir. Araştırma, 2018 yılında Aydın-Kuşadası ilçesinde görev yapan 360 rehber üzerinde uygulanan anket sonuçlarına dayanmaktadır. Araştırma kapsamında toplanan veriler SPSS 18 programı kullanılarak değerlendirilmiş olup çok değişkenli, Normallik, Whitney U , Kruskal Wallis ve Korelasyon analizleri uygulanmıştır. Duygusal emek alt boyutları ve öznel iyi oluş alt boyutları, cinsiyet, yaş, medeni durum, eğitim, gelir, çalışma süresi ve bağlı bulunulan seyahat acentası ile ilişkisi incelenmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, iki kavram arasında korelasyon analizinde, duygusal emek ve öznel iyi oluş arasında kuvvetli bir ilişki bulunamamıştır. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY SAYFASI ............................................................................................. iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI ........................................................................... iv ÖZET ...................................................................................................................................... v ÖNSÖZ ................................................................................................................................. vii İÇİNDEKİLER ................................................................................................................... viii ÇİZELGELER DİZİNİ ........................................................................................................ xi GİRİŞ ...................................................................................................................................... 1 1. BÖLÜM .............................................................................................................................. 3 1. TEZ ÇALIŞMASI HAKKINDA GENEL AÇIKLAMA................................................ 3 1. 1. Araştırmanın Amacı ve Önemi .................................................................................................3 1. 2. Araştırmanın Yöntemi ...............................................................................................................4 1. 3. Araştırmanın Varsayımları ........................................................................................................5 1. 4. Araştırmanın Kapsam ve Sınırları .............................................................................................5 2. BÖLÜM .............................................................................................................................. 6 2. DUYGUSAL EMEK KAVRAMI ..................................................................................... 6 2. 1. Duygusal Emek Kavramsal Yaklaşımları .................................................................................7 2. 1. 1. Çalışan Odaklı Yaklaşım ...................................................................................................7 2. 1. 2. İş Odaklı Yaklaşım ............................................................................................................7 2. 2. Sosyal Bilimler Alanında Duygusal Emek Anlayışları .............................................................8 2. 2. 1. Ashforth ve Humphrey’in Duygusal Emek Anlayışı ........................................................8 2. 2. 2. Morris ve Feldman’nın Duygusal Emek Anlayışı .............................................................9 2. 3. Duygusal Emek Stratejileri .....................................................................................................12 2. 3. 1. Yüzeysel Davranışlar ......................................................................................................12 2. 3. 2. Derinlemesine Davranışlar ..............................................................................................12 2. 3. 3. Samimi Davranışlar .........................................................................................................13 2. 4. Duygusal Emeği Etkileyen Faktörler ......................................................................................13 2. 4. 1. Kişisel Faktörler ..............................................................................................................13 2. 4. 1. 1. Cinsiyet ...................................................................................................................13 2. 4. 1. 2. Yaş...........................................................................................................................14 2. 4. 1. 3. Duygulanım .............................................................................................................15 2. 4. 1. 4. Duygusal Zeka ........................................................................................................15 2. 4. 1. 5. Kendini Uyarlama ...................................................................................................16 2. 4. 1. 6. Empati .....................................................................................................................16
ix
2. 4. 2. Örgütsel Faktörler ...........................................................................................................17 2. 4. 2. 1. Otonomi (Özerklik) .................................................................................................17 2. 4. 2. 2. Sosyal Destek ..........................................................................................................17 2. 5. Duygusal Emeğin Yarattığı Sonuçlar ..................................................................................18 2. 5. 1. Olumlu Sonuçlar .............................................................................................................18 2. 5. 2. Olumsuz Sonuçlar ...........................................................................................................18 3. BÖLÜM ............................................................................................................................ 20 3. ÖZNEL İYİ OLUŞ KAVRAMI ..................................................................................... 20 3. 1. Öznel iyi Oluş İle İlgili Kuramsal Açıklamalar ......................................................................21 3. 1. 1. Sabit Nokta Kuramı .........................................................................................................21 3. 1. 2. Uyum Kuramı ..................................................................................................................21 3. 1. 3. Erek Kuramı ....................................................................................................................22 3. 1. 4. Etkinlik Kuramı ...............................................................................................................23 3. 1. 5. Yargı Kuramı ..................................................................................................................23 3. 1. 6. Yukarıdan Aşağıya-Aşağıdan Yukarıya Kuramları ........................................................24 3. 2. Özel İyi Oluş Boyutları ...........................................................................................................25 4. BÖLÜM ............................................................................................................................ 26 4. DUYGUSAL EMEK VE ÖZNEL İYİ OLUŞ ARASINDAKİ İLİŞKİ ....................... 26 5. BÖLÜM ............................................................................................................................ 27 5. ARAŞTIRMA YÖNTEMi............................................................................................... 27 5. 1. Araştırma Tasarımı..................................................................................................................27 5. 2. Araştırma Evreni ve Örneklemi ..............................................................................................27 5. 3. Araştırmada Kullanılan Ölçekler ............................................................................................29 5. 3. 1. Duygusal Emek Ölçeği....................................................................................................29 5. 3. 2. Öznel İyi Oluş Ölçeği ......................................................................................................30 5. 4. Verilerin Toplanması ..............................................................................................................30 5. 5. Verilerin Analizi......................................................................................................................31 5. 6. Araştırma Hipotezleri ..............................................................................................................31 6. BÖLÜM ............................................................................................................................ 36 6. ANALİZLER VE BULGULAR ..................................................................................... 36 6. 1. Katılımcıların Demografik Bulguları ......................................................................................36 6. 2. Duygusal Emek Ve Alt Boyutları İle Öznel İyi Oluş ve Alt Boyutları Normallik Testi .......37 6. 3. Duygusal Emekle ve Cinsiyet Arasında İlişkiyi Gösteren Hipotezlerin Testi…………. ......38 6. 4. Öznel İyi Oluş ile ve Cinsiyet Arasında İlişkiyi Gösteren Hipotezlerin Testi…. ..................39 6. 5. Duygusal Emek ile ve Yaş Arasında İlişkiyi Gösteren Hipotezlerin Testi……….……......39
x
6. 6. Öznel İyi Oluş ile ve Yaş Arasında İlişkiyi Gösteren Hipotezlerin Testi……………...........41 6. 7. Duygusal Emek ile ve Eğitim Arasında İlişkiyi Gösteren Hipotezlerin Testi……..…….….41 6. 8. Öznel İyi Oluş ile ve Eğitim Arasında İlişkiyi Gösteren Hipotezlerin Testi…………….....42 6. 9. Duygusal Emek ile ve Medeni Durum Arası İlişkiyi Gösteren Hipotezlerin Testi………...43 6. 10. Öznel İyi Oluş ile ve Medeni Durum Arası İlişkiyi Gösteren Hipotezlerin Testi………..44 6. 11. Duygusal Emek ile ve Gelir Seviyesi Arası İlişkiyi Gösteren Hipotezlerin Testi………...45 6. 12. Öznel İyi Oluş ile ve Gelir Seviyesi Arası İlişkiyi Gösteren Hipotezlerin Testi…………..46 6. 13. Duygusal Emek ile ve Çalışma Süreleri Arası İlişkiyi Gösteren Hipotezlerin Testi……..47 6. 14. Öznel İyi Oluş ile ve Çalışma Süreleri Arası İlişkiyi Gösteren Hipotezlerin Testi………48 6. 15. Duygusal Emek ile ve Acentaya Bağlılık Arası İlişkiyi Gösteren Hipotezlerin Testi…….49 6. 16. Öznel İyi Oluş ile Acentaya Bağlılık Arası İlişkiyi Gösteren Hipotezlerin Testi………….50 6. 17. Öznel İyi Oluş ile Duygusal Emek Düzeyleri Arası İlişkiyi Gösteren Hipotezlerin Testi…51 SONUÇ VE ÖNERİLER .................................................................................................... 52 KAYNAKÇA ........................................................................................................................ 59 EKLER ................................................................................................................................. 68 ÖZGEÇMİŞ ......................................................................................................................... 71 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Duygusal Emek, Öznel İyi Oluş, Turist Rehberleri |
tr_TR |
dc.title |
Duygusal emek ve öznel iyi oluş ilişkisi: Kuşadası'nda görev yapan turist rehberleri üzerinde bir araştırma |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı |
tr_TR |