eArşiv@Adu

Türkiye'de vergi mükelleflerinin eğitim düzeyi ile vergi bilinci ilişkisi: Aydın il örneği

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Arslanser, Hakan
dc.contributor.author Öğdüm, Perihan
dc.date.accessioned 2020-07-08T13:24:56Z
dc.date.available 2020-07-08T13:24:56Z
dc.date.issued 2019
dc.date.submitted 2019
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11607/3777
dc.description.abstract GeçmiĢten günümüze vergi gelirleri devletler için en önemli gelir kaynağı olmuĢtur. Bu gelir kaynağının olması gerektiği gibi etkin bir Ģekilde tahsilâtının yapılabilmesinin birinci Ģartının, vergi mükelleflerinin, öncelikle kamusal hizmetlerin sunulabilmesi için vergi gelirlerine ihtiyaç olunduğunun bilincinde olması gerektiğini söyleyebiliriz. Bu bilinç, vergi ödevlerinin tam ve zamanında yerine getirilmesini sağlayacaktır. Vergi yükümlülerinin vergi uygulamaları karĢısındaki tutum ve davranıĢları, devletlerin vergiden elde ettikleri gelirleri etkilemektedir. Bu bağlamda, mükelleflerde vergi bilinci olgusunun yerleĢmesi oldukça önemlidir. Vergi bilinci, bireysel nitelikte olabildiği gibi toplumsal nitelikte de karĢılığı olan bir kavramdır. Bu bilincin hem bireysel hem de toplumsal düzlemde yerleĢebilmesini etkileyen önemli faktörler bulunmaktadır. KiĢisel ve toplumsal eğitim düzeyi bu faktörlerden biri, belki de en önemlisidir. Bireyin aldığı eğitim seviyesi ve kalitesi, kiĢisel vergi bilincinin oluĢmasını etkileyecek, bu bireysel yaklaĢım toplumsal bir kimliğe de kavuĢacaktır. Vergi bilincinin toplumda gerektiği gibi yerleĢmemesi hâlinde ise, mükelleflerin vergiye bakıĢ açıları olumsuz bir seyir alacaktır. Bu da toplumun vergiye karĢı ciddi bir reaksiyon göstermesine sebebiyet verecektir. ÇalıĢmamızda, eğitim düzeyi ile birçok parametre (vergi türü, gelir seviyesi, meslek, vergiye bakıĢ açısı v.b.) karĢılaĢtırılmıĢ ve dolayısı ile eğitim düzeyi ile vergi bilinci arasındaki iliĢki değerlendirilmiĢtir. ÇalıĢmada Aydın Ġli genelinde 409 vergi mükellefi ile anket çalıĢması yapılmıĢ, sonuçlar istatistiksel olarak değerlendirilmiĢtir. Mükelleflerin eğitim seviyeleri ile vergi bilinci düzeyleri arasında bir iliĢki bulunup bulunmadığı, eğitim seviyesinin vergi bilincinin yerleĢmesinde etkin bir faktör olup olmadığı sorularına, verilen cevaplar eğitim düzeyine göre anlamlı farklar bulunmuĢtur. ÇalıĢma sonucunda eğitim düzeyi ile vergi bilinci ortalaması (p=0,049), algısı ortalaması (p=0,003) ve okuryazarlığı ortalaması (p=0,014) arasında anlamlı farklar saptanmıĢtır. tr_TR
dc.description.tableofcontents ĠÇĠNDEKĠLER KABUL VE ONAY SAYFASI ........................................................................................ iii BĠLĠMSEL ETĠK BĠLDĠRĠM SAYFASI ......................................................................... iv ÖZET ................................................................................................................................ v ABSTRACT ..................................................................................................................... vi ÖNSÖZ ............................................................................................................................. vii TABLOLAR DĠZĠNĠ ........................................................................................................ xi KISALTMALAR DĠZĠNĠ ................................................................................................ xiii GĠRĠġ ................................................................................................................................... 1 1. BÖLÜM ........................................................................................................................... 3 1. VERGĠYE ĠLĠġKĠN KAVRAMLAR VE EĞĠTĠM ........................................................ 3 1.1.Verginin Tarihsel GeliĢimi ................................................................................... 5 1.1.1. Osmanlı‟da Vergi ve Vergileme .................................................................. 8 1.1.2. Cumhuriyet Döneminde Vergileme ............................................................ 9 1.2. Verginin Amaçları ............................................................................................. 11 1.2.1. Mali Amaç ................................................................................................. 12 1.2.2. Ekonomik Amaç ........................................................................................ 12 1.2.3 Sosyal Amaç ............................................................................................... 13 1.3. Vergi Yükü ........................................................................................................ 14 1.4. Vergi Uyumu ..................................................................................................... 15 1.5. Vergi Adaleti ..................................................................................................... 16 1.6. Eğitim Kavramı ................................................................................................. 17 1.6.1. Eğitimin Önemi ......................................................................................... 18 1.6.2. Türkiye Eğitim Sistemi ............................................................................. 18 2. BÖLÜM ......................................................................................................................... 24 ix 2. VERGĠ BĠLĠNCĠ ve VERGĠ ALGISI ........................................................................... 24 2.1. Vergi Bilinci Kavramı ....................................................................................... 24 2.2. Vergi Algısı Kavramı ........................................................................................ 26 2.3. Mükelleflerin Vergi Bilinci ve Vergi Algısını Etkileyen Faktörler .................. 27 2.3.1. Ġçsel Faktörler ............................................................................................ 27 2.3.1.1. Demografik Özellikleri ...................................................................... 27 2.3.1.2. Vergi Ödeme Gücü ............................................................................ 29 2.3.1.3. Vergi Ahlakı ...................................................................................... 30 2.3.1.4. Devlete Olan Bağlılık ........................................................................ 30 2.3.1.5. Siyasi Ġktidarı Benimseme ................................................................. 31 2.3.1.6. Mükellefin Diğer Mükellefler Hakkındaki GörüĢleri ........................ 32 2.3.1.7. Kamu Hizmetlerinin Gerekliliğine Olan Ġnançlar ............................. 32 2.3.1.8. Mükellefin Eğitim Durumu ............................................................... 33 2.3.2. DıĢsal Faktörler ......................................................................................... 34 2.3.2.1.Vergi Adaleti ...................................................................................... 34 2.3.2.2. Vergi Afları ........................................................................................ 35 2.3.2.3. Vergi Mevzuat DeğiĢiklikleri ............................................................ 36 2.3.2.4. Vergi Cezalarının Denetiminin Yetersizliği ...................................... 37 2.3.2.5. Vergi Oranları .................................................................................... 38 2.3.2.6. Vergi Sisteminin KarmaĢıklığı .......................................................... 38 3. BÖLÜM ......................................................................................................................... 39 3. TÜRKĠYE‟DE VERGĠ MÜKELLEFLERĠNĠN EĞĠTĠM DÜZEYĠ ĠLE VERGĠ BĠLĠNCĠ ĠLĠġKĠSĠ: AYDIN ĠLĠ ÖRNEĞĠ ................................................................ 39 3.1. AraĢtırmanın Amacı ve Önemi ......................................................................... 39 3.2. AraĢtırmanın Modeli Ve Hipotezleri ................................................................ 40 3.3. AraĢtırmanın Evreni ve Örneklemi ................................................................... 41 x 3.4. AraĢtırmanın Yöntemi ....................................................................................... 43 3.5. Veri Toplama Teknikleri ................................................................................... 44 3.5.1. Veri Toplama Aracının OluĢturulması ...................................................... 44 3.5.2. Veri Analizi ............................................................................................... 45 3.6. Bulgular ............................................................................................................. 46 3.6.1. Tanımlayıcı Ġstatistikler ............................................................................. 46 3.6.2. Vergi Bilinci Düzeylerinin Ki-Kare ile Ġstatistiksel Analizi ..................... 63 3.6.3. Vergi Algısı Düzeylerinin Ki-Kare ile Ġstatistiksel Analizi ...................... 69 3.6.4. Vergi Okuryazarlığı Düzeylerinin Ki-Kare Ġstatistiksel Analizi ............... 74 3.6.5. Vergi Bilinci-Algısı-Okuryazarlığı T-Testi Analizi .................................. 79 3.6.6. Vergi Bilinci - Vergi Algısı – Vergi Okuryazarlığı Anova Testi Analizi . 80 4. TARTIġMA VE SONUÇ .............................................................................................. 82 5. KAYNAKLAR .............................................................................................................. 88 ÖZGEÇMĠġ ....................................................................................................................... 97 tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Vergi Bilinci, Vergi Algısı, Vergi Bilincine Etki Eden Faktörler, Eğitim Seviyesi tr_TR
dc.title Türkiye'de vergi mükelleflerinin eğitim düzeyi ile vergi bilinci ilişkisi: Aydın il örneği tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.department Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Maliye Anabilim Dalı tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster