eArşiv@Adu

Otel işletmelerinde örgüt ikliminin örgütsel yaratıcılığa etkisi: İzmir'deki dört ve beş yıldızlı oteller üzerine bir araştırma

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Karakaş Tandoğan, Gülnur
dc.contributor.author Altınışık, Didem
dc.date.accessioned 2020-07-08T12:41:59Z
dc.date.available 2020-07-08T12:41:59Z
dc.date.issued 2019
dc.date.submitted 2019
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11607/3772
dc.description.abstract Bu çalışma, örgüt ikliminin otel işletmeleri çalışanlarının yaratıcılığına etkisini ortaya koymayı amaçlamıştır. Araştırmanın evrenini İzmir’deki dört ve beş yıldızlı şehir otelleri oluşturmaktadır. Örgüt iklimi ve örgütsel yaratıcılık ile ilişkili faktörler incelenmiştir. Araştırma verisi, on beş maddeden oluşan örgüt iklimi ölçeği ve otuz sekiz maddeden oluşan örgütsel yaratıcılık ölçeği ile hazırlanan anket tekniği kullanılarak toplanmıştır. Araştırma üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde, örgütsel yaratıcılık konuları, boyutları ve turizmle olan ilişkisi ile ilgili bilgiler verilmiştir. İkinci bölümde, örgüt iklimi kavramı, türleri, boyutları, örgüt kültürü ile olan ilişkisi, yarattığı sonuçlar ve turizmle olan ilişkisine yer verilmiştir. Üçüncü bölümde ise, İzmir ilinde faaliyet gösteren dört ve beş yıldızlı otel işletmeleri çalışanları üzerinde, örgüt ikliminin örgütsel yaratıcılığa etkisini açığa çıkaran bulgular değerlendirilmiştir. Çalışmanın son kısmında, araştırmanın ayrıntılı bir şekilde açıklaması ve çalışma kapsamında uygulanan anketlere ait veri analizlerinin açıklamaları yer almaktadır. Bulguların değerlendirilmesi için frekans analizi, faktör analizi, güvenilirlik analizi, korelasyon analizi, regresyon analizi, Bartlett’s testi, Independent Sample T testi ve OneWay Anova testi uygulamaları yapılmıştır. Elde edilen bilgiler sonucunda İzmir’deki dört ve beş yıldızlı otel işletmelerinde örgüt ikliminin çalışanların örgütsel yaratıcılığına etkisi olduğu ortaya konmuştur. Çalışanların demografik bilgileri ve örgüt iklimi alt boyutları ile örgütsel yaratıcılık alt boyutları arasında anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. tr_TR
dc.description.tableofcontents İÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI .............................................................................................. iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI ...................................................................................... v ÖZET ..................................................................................................................................... vii ABSTRACT ........................................................................................................................... ix ÖNSÖZ ................................................................................................................................... xi TABLOLAR LİSTESİ .......................................................................................................... xvi ŞEKİLLER LİSTESİ ........................................................................................................... xvii EKLER LİSTESİ ................................................................................................................... xx GİRİŞ ....................................................................................................................................... 1 1.ÖRGÜTSEL YARATICILIK ............................................................................................ 3 1.1. Yaratıcılık Kavramı....................................................................................................... 3 1.2.Örgütsel Yaratıcılık ........................................................................................................ 8 1.3.Örgütsel Yaratıcılığı Etkileyen Faktörler ..................................................................... 13 1.4. Örgütsel Yaratıcılığın Boyutları.................................................................................. 17 1.4.1.Bireysel Yaratıcılık ................................................................................................ 19 1.4.2.Yönetsel Yaratıcılık ............................................................................................... 22 1.4.3.Toplumsal Yaratıcılık ............................................................................................ 24 1.5. Örgütsel Yaratıcılık ve Turizm İlişkisi ....................................................................... 28 2.ÖRGÜT İKLİMİ .............................................................................................................. 30 2.1.Örgüt İklimi Kavramı................................................................................................... 30 2.2.Örgüt İklimini Oluşturan Faktörler .............................................................................. 35 2.3. Örgüt İklimi Türleri .................................................................................................... 38 2.4. Örgüt İklimi Boyutları ................................................................................................ 41 2.5. Örgüt İklimi ve Örgüt Kültürü İlişkisi ........................................................................ 46 2.6. Örgüt İkliminin Yarattığı Sonuçlar ............................................................................. 48 2.6.1.İş Tatmini ve Verimlilik Üzerine Etkileri ............................................................. 48 2.6.2.Örgütsel Bağlılık Üzerine Etkileri ......................................................................... 48 2.6.3.Örgütsel Yaratıcılık Üzerine Etkileri .................................................................... 49 2.7. Örgüt İklimi ve Turizm İlişkisi ................................................................................... 52 xiv 3. ÖRGÜT İKLİMİNİN OTEL İŞLETMELERİ ÇALIŞANLARININ ÖRGÜTSEL YARATICILIĞINA ETKİSİ: İZMİR’DEKİ 4 VE 5 YILDIZLI OTEL İŞLETMELERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA .............................................................. 54 3.1. Araştırmanın Konusu ve Amacı .................................................................................. 54 3.2. Araştırmanın Yöntemi................................................................................................. 55 3.2.1.Araştırmanın Kapsam ve Sınırlılıkları .................................................................. 55 3.2.2. Veri Toplama Süreci ve Araçları .......................................................................... 55 3.2.3.Evren ve Örneklem ................................................................................................ 57 3.3.Araştırmanın Hipotezleri .............................................................................................. 57 3.4.Verilerin Analizi .......................................................................................................... 58 3.4.1.Demografik Bulgular ............................................................................................. 59 3.4.2.Güvenirlik Analizi ................................................................................................. 60 3.4.3. Demografik Değerlerin Örgüt İklimine Göre Normal Dağılım İncelemesi ......... 61 3.4.4. Demografik Değerlerin Örgütsel Yaratıcılığa göre Normal Dağılım İncelemesi 63 3.4.5.Faktör Analizi ........................................................................................................ 65 3.4.6.Örgüt İklimi İfadelerine İlişkin Analiz Sonuçları ................................................. 71 3.4.7. Örgütsel Yaratıcılık İfadelerine İlişkin Analiz Sonuçları ..................................... 78 3.4.8. Regresyon Analizi ................................................................................................ 85 4.SONUÇ VE ÖNERİLER ................................................................................................. 88 KAYNAKLAR ..................................................................................................................... 93 ÖZGEÇMİŞ ....................................................................................................................... 107 tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Örgüt İklimi, Örgütsel Yaratıcılık, İklim, Yaratıcılık tr_TR
dc.title Otel işletmelerinde örgüt ikliminin örgütsel yaratıcılığa etkisi: İzmir'deki dört ve beş yıldızlı oteller üzerine bir araştırma tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.department Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster