eArşiv@Adu

Farklı ülkelerden Pısa sınavına katılan öğrencilerin matematik okuryazarlığını etkileyen faktörlerin tahmin edilmesi

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Saracaloğlu, Asuman Seda
dc.contributor.author Aksu, Nurşah
dc.date.accessioned 2020-07-08T12:30:03Z
dc.date.available 2020-07-08T12:30:03Z
dc.date.issued 2019
dc.date.submitted 2019
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11607/3770
dc.description.abstract Bu çalıĢmanın amacı; OECD tarafından düzenlenen PISA 2015 sınavından elde edilen veriler yardımıyla veri madenciliği ve yapay sinir ağı yöntemleri ile araĢtırmaya katılan öğrencilerin matematik okuryazarlık düzeylerini tahmin etmek ve matematik okuryazarlığı üzerinde etkili olan değiĢkenleri belirlenmektir. Bu amaç kapsamında farklı yeterlik düzeylerinde olduğu belirlenen altı farklı ülke için öğrencilerin matematik okuryazarlık düzeyleri ve matematik okuryazarlık düzeyleri üzerinde etkili olan değiĢkenler ayrı ayrı incelenmiĢtir. AraĢtırmanın evrenini 72 ülkeden PISA 2015 sınavına katılmıĢ olan 519.334 öğrenci oluĢturmaktadır. ÇalıĢmanın örneklemini Singapur, Japonya, Norveç, Amerika, Türkiye ve Dominik Cumhuriyetinden toplam 34.565 öğrenci oluĢturmaktadır. ÇalıĢmanın birinci aĢamasında veri madenciliği tahminleme yöntemleri kullanılarak analizler gerçekleĢtirilmiĢtir. WEKA programının kullanıldığı bu aĢamada en çok kullanılan yöntemlerden biri olan M5P algoritmasından yararlanılmıĢtır. AraĢtırmanın ikinci aĢamasında; araĢtırma kapsamında belirlenen M5P tahminleme yöntemiyle elde edilen karar ağaçlarının ne düzeyde geçerli sonuçlar ürettiğini belirlemek amacıyla Yapay sinir ağları yöntemleriyle girdi değiĢkenleri yardımıyla çıktı değiĢkeni tahmin edilmiĢtir. MATLAB programında gerçekleĢtirilen analizlerde öğrencilerin gerçek matematik okuryazarlık puanları ile girdi değiĢkenleri yardımıyla tahmin edilen okuryazarlık puanları arasındaki iliĢki incelenmiĢtir. ÇalıĢma sonucunda Singapur örneklemi için matematik okuryazarlığı üzerinde etkili olan değiĢkenlerin sosyo ekonomik durum indeksi, öğretmenin adil olması ile matematik öğrenme süresi olduğu ve elde edilen yordama sonuçların %86,10 oranında tutarlı olduğu belirlenmiĢtir. Japonya örneklemi için matematik okuryazarlığı üzerinde etkili olan değiĢkenlerin matematik öğrenme süresi ve baba eğitim düzeyi olduğu ve elde edilen yordama sonuçların % 40,26 oranında tutarlı olduğu belirlenmiĢtir. Norveç örneklemi için matematik okuryazarlığı üzerinde etkili olan değiĢkenlerin sosyo ekonomik durum indeksi, toplam öğrenme süreleri ile okul dıĢı öğrenme süreleri olduğu ile elde edilen yordama sonuçların % 30,10 oranında tutarlı olduğu belirlenmiĢtir. Amerika örneklemi için viii matematik okuryazarlığı üzerinde etkili olan değiĢkenlerin sosyo ekonomik durum indeksi ve toplam öğrenme süresi olduğu ve elde edilen yordama sonuçların % 39,15 oranında tutarlı olduğu belirlenmiĢtir. Türkiye örneklemi için matematik okuryazarlığı üzerinde etkili olan değiĢkenlerin sosyo ekonomik durum indeksi, matematik öğrenme süresi ile toplam öğrenme süresi olduğu ve elde edilen yordama sonuçların % 26,43 oranında tutarlı olduğu belirlenmiĢtir. Dominik örneklemi için matematik okuryazarlığı üzerinde etkili olan değiĢkenlerin sosyo ekonomik durum indeksi, okula ait hissetme ile iĢbirlikli çalıĢma isteği olduğu ve elde edilen yordama sonuçların % 29,24 oranında tutarlı olduğu belirlenmiĢtir. ÇalıĢma sonucunda farklı yeterlik düzeyindeki ülkelerin matematik okuryazarlığında etkili olan değiĢkenlerin farklılık gösterdiği belirlenmiĢtir. tr_TR
dc.description.tableofcontents ĠÇĠNDEKĠLER KABUL VE ONAY SAYFASI ............................................................................................ iii BĠLĠMSEL ETĠK BĠLDĠRĠM SAYFASI .............................................................................. v ÖZET ................................................................................................................................... vii ABSTRACT ......................................................................................................................... ix ÖNSÖZ ................................................................................................................................. xi TABLOLAR DĠZĠNĠ ......................................................................................................... xvii ġEKĠLLER DĠZĠNĠ ............................................................................................................ xix SĠMGELER VE KISALTMALAR DĠZĠNĠ ....................................................................... xxi GĠRĠġ ..................................................................................................................................... 1 1. BÖLÜM ............................................................................................................................ 3 1. ARAġTIRMA HAKKINDA AÇIKLAMALAR .............................................................. 3 1.1. AraĢtırmanın Amacı ve Önemi ............................................................................. 3 1.2. AraĢtırma Problemi ............................................................................................... 4 1.2.1. AraĢtırmanın Problemi ................................................................................ 5 1.3. Varsayımlar ........................................................................................................... 6 1.4. Sınırlılıklar ............................................................................................................ 6 1.5. Tanımlar ................................................................................................................ 6 2. BÖLÜM ............................................................................................................................ 8 2. KURAMSAL VE KAVRAMSAL ÇERÇEVE ................................................................. 8 2.1. PISA Nedir? .......................................................................................................... 8 2.2. PISA’nın Etkileri ................................................................................................. 12 2.3. PISA’ ya EleĢtiriler ............................................................................................. 13 2.4. PISA ile Ġlgili ÇalıĢmalar .................................................................................... 15 2.5. Türkiye’de PISA Raporları ................................................................................. 18 2.5.1. Türkiye’yi BaĢka Ülkelerle KarĢılaĢtıran ÇalıĢmalar ................................. 18 xiv 2.6. PISA 2015 Uygulaması ....................................................................................... 19 2.6.1. PISA 2015 Matematik Alanında Öğrencilerin Yeterlilik Düzeyleri ............ 19 2.6.2. Fen Okuryazarlığı Alanında Öğrencilerin Yeterlilik Düzeyleri .................. 22 2.6.3. PISA 2015 Projesinde Okuma Becerileri Alanındaki Katılımcıların Yeterlilik Düzeyleri ...................................................................................................... 22 2.7. PISA 2015 Türkiye Uygulaması .......................................................................... 25 2.7.1. PISA 2015 Projesi Türkiye Örneklemi ........................................................ 26 2.7.2. PISA 2015 Projesi Matematik Okuryazarlığı ............................................. 28 2.8. Öğrencilerin Akademik BaĢarıları Düzeylerini Etkileyen Faktörler ................... 33 2.8.1. Sosyo- Ekonomik Düzey ............................................................................. 33 2.8.2. Fırsat EĢitliği ................................................................................................ 34 2.8.3. Öğrencilerin Akademik Beklentileri ............................................................ 35 2.8.4. Okul Öncesi Eğitim ...................................................................................... 36 2.8.5. Okul Devamsızlığı ....................................................................................... 36 2.8.6. Öğretmenlere Ait DeğiĢkenler ..................................................................... 38 2.9. Ġlgili AraĢtırmalar ................................................................................................ 39 2.9.1. Yurt Ġçinde Yapılan Ġlgili AraĢtırmalar ........................................................ 39 2.9.2. Yurt DıĢında Yapılan Ġlgili AraĢtırmalar ..................................................... 49 3. BÖLÜM ........................................................................................................................... 51 3. YÖNTEM ......................................................................................................................... 51 3.1. AraĢtırmanın Modeli ............................................................................................ 52 3.2. AraĢtırmanın Evreni ve Örneklemi ...................................................................... 52 3.3. Veri Toplama Süreci ............................................................................................ 54 3.4. Veri Toplama Araçları ......................................................................................... 55 3.5. Verilerin Analizi .................................................................................................. 57 3.6. Verilerin Analizinde Kullanılan Yazılım ve Algoritmalar .................................. 61 xv 4. BÖLÜM .......................................................................................................................... 63 4. BULGULAR ................................................................................................................... 63 4.1. Singapur Örnekleminden Elde Edilen Sonuçlar ................................................. 63 4.2. Japonya Örnekleminden Elde Edilen Sonuçlar ................................................... 68 4.3. Norveç Örnekleminden Elde Edilen Sonuçlar .................................................... 71 4.4. Amerika Örnekleminden Elde Edilen Sonuçlar .................................................. 75 4.5. Türkiye Örnekleminden Elde Edilen Sonuçlar ................................................... 79 4.6. Dominik Örnekleminden Elde Edilen Sonuçlar .................................................. 83 4.7. Farklı Düzeylerdeki Ülkelerden Elde Edilen Sonuçların KarĢılaĢtırılması ........ 87 5. BÖLÜM .......................................................................................................................... 91 5. SONUÇ, TARTIġMA VE ÖNERĠLER .......................................................................... 91 5.1. Sonuçlar ve TartıĢma .......................................................................................... 91 5.1.1. Birinci Alt Probleme ĠliĢkin Sonuçlar ......................................................... 91 5.1.2. Ġkinci Alt Probleme ĠliĢkin Sonuçlar ........................................................... 92 5.1.3. Üçüncü Alt Probleme ĠliĢkin Sonuçlar ........................................................ 93 5.1.4. Dördüncü Alt Probleme ĠliĢkin Sonuçlar .................................................... 94 5.1.5. BeĢinci Alt Probleme ĠliĢkin Sonuçlar ........................................................ 96 5.1.6. Altıncı Alt Probleme ĠliĢkin Sonuçlar ......................................................... 97 5.2. Öneriler ............................................................................................................... 98 KAYNAKLAR ................................................................................................................. 101 ÖZGEÇMĠġ ..................................................................................................................... 111 tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject PISA, Matematik Okuryazarlığı, Veri Madenciliği, Yapay Sinir Ağları. tr_TR
dc.title Farklı ülkelerden Pısa sınavına katılan öğrencilerin matematik okuryazarlığını etkileyen faktörlerin tahmin edilmesi tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.department Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster