dc.contributor.advisor |
Öncüer Çivici, Melek Ece |
|
dc.contributor.author |
Şentürk, Bilge |
|
dc.date.accessioned |
2020-07-08T10:08:02Z |
|
dc.date.available |
2020-07-08T10:08:02Z |
|
dc.date.issued |
2019 |
|
dc.date.submitted |
2019 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/3760 |
|
dc.description.abstract |
Turizm sektöründe en önemli faktör, insandır. Ġnsan faktörünün çeĢitli Ģekillerde aktif rol oynadığı turizm faaliyetleri küçükten büyüğe her destinasyonda var olabilmekle beraber; bunun ön koĢulu bu destinasyonlardaki turizm çekiciliklerinin gücüdür. Turizmin etkileri ise bu güç neticesinde ortaya çıkan unsur olarak kaĢımıza çıkmaktadır. Sosyokültürel, ekonomik ve çevresel olarak gruplandırabileceğimiz bu etkiler olumlu ve olumsuz olarak ortaya çıkmakla beraber, destinasyonda yaĢayan yerel halkı çeĢitli Ģekillerde etkilemektedir. Farklı demografik özelliklere sahip olan yerel halkın, farklı Ģekillerde bu etkileri algılaması hem bireysel olarak bu iliĢkilerin turizm geliĢimine verdikleri desteği yönlendirmekte hem de yerel halk olarak düĢünüldüğünde destinasyondaki turizmin geleceğini Ģekillendirmektedir.
Edremit ilçesinde yaĢayan yerel halkın turizmin sosyo-kültürel, ekonomik ve çevresel etkilerini algılama Ģekilleri ve demografik özelliklerine ek olarak turizm geliĢimine verdikleri destek Mann-Whitney U, Kruskal Wallis ve Spearman Korelasyon Analizi ile ölçümlenmiĢtir. Kolayda örnekleme yoluyla seçilen 426 kiĢiden 416’sına yapılan analizler sonucunda turizmin olumlu ve olumsuz sosyo-kültürel, ekonomik ve çevresel etkilerini algılamaları ile yerel halkın demografik özellikleri arasında anlamlı farklılıklar tespit edilmiĢtir. Yerel halkın turizm geliĢimine verdiği destek ile demografik özellikleri arasında da anlamlı farklılıklar tespit edilirken; turizm geliĢimine verilen destek ile turizmin olumlu geliĢim etkilerini algılamaları arasında anlamlı bir iliĢki olduğu sonucuna varılmıĢtır. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
ĠÇĠNDEKĠLER
KABUL VE ONAY SAYFASI .............................................................................................. iii
BĠLĠMSEL ETĠK BĠLDĠRĠM SAYFASI ................................................................................ v
ÖZET ..................................................................................................................................... vii
ABSTRACT ........................................................................................................................... ix
ÖNSÖZ ................................................................................................................................... xi
ġEKĠLLER DĠZĠNĠ ............................................................................................................. xvii
TABLOLAR DĠZĠNĠ ........................................................................................................... xvii
EKLER DĠZĠNĠ .................................................................................................................. xxiii
KISALTMALAR DĠZĠNĠ ................................................................................................... xxv
GĠRĠġ ....................................................................................................................................... 1
1. BÖLÜM .............................................................................................................................. 3
1. TURĠZM ve YEREL HALKIN KAVRAMSAL ÇERÇEVESĠ .......................................... 3
1.1. Turizm Kavramı ........................................................................................................... 3
1.1.1. Turizmin Tanımı ve Özellikleri ......................................................................... 4
1.1.2. Turizmin Etkileri ............................................................................................... 7
1.1.2.1. Turizmin ekonomik etkileri ................................................................. 11
1.1.2.2. Turizmin sosyo-kültürel etkileri .......................................................... 18
1.1.2.3. Turizmin çevresel etkileri .................................................................... 25
1.2. Yerel Halk Kavramı ................................................................................................... 31
1.2.1. Yerel Halkın Tanımı ........................................................................................ 31
1.2.2. Yerel Halk ve Turist Arasındaki ĠliĢki ............................................................. 32
1.2.2.1. Yerel halk ve turist arasındaki iliĢki türleri ......................................... 34
1.2.2.2. Yerel halk ve turist arasındaki iliĢkiyi etkileyen faktörler .................. 36
1.2.2.3. Yerel halkın turizme ve turizm geliĢimine bakıĢ açısı ........................ 40
2. BÖLÜM ............................................................................................................................ 49
2. EDREMĠT ĠLÇESĠ TURĠZM POTANSĠYELĠ ................................................................. 49
xiv
2.1. Edremit Ġlçesi Tarihçesi ............................................................................................. 49
2.2. Edremit Ġlçesi Coğrafi Konum .................................................................................. 51
2.3. Edremit Ġlçesi Ekonomik Yapısı ............................................................................... 53
2.4. Edremit Ġlçesi Turizm Potansiyelleri ......................................................................... 56
2.4.1. Doğal Çekicilikler ........................................................................................... 59
2.4.1.1. Akarsu ve Ģelaleler .............................................................................. 59
2.4.1.2. Tepe ve koruma alanları...................................................................... 60
2.4.1.3. Termal alanlar ..................................................................................... 62
2.4.1.4. Piknik ve kamp alanları ...................................................................... 62
2.4.2. Kültürel Çekicilikler ........................................................................................ 63
2.4.2.1. Tarihi yapı ve eserler .......................................................................... 63
2.4.2.2. Müzeler ............................................................................................... 66
2.4.2.3. Festival ve ġenlikler ............................................................................ 67
2.4.3. Hizmet Çekicilikleri ........................................................................................ 68
2.4.3.1. Seyahat acentası .................................................................................. 68
2.4.3.2. UlaĢım ................................................................................................. 68
2.4.3.3. Konaklama ve Yiyecek-Ġçecek ĠĢletmeleri ......................................... 70
3. BÖLÜM ............................................................................................................................ 73
3. EDREMĠT ĠLÇESĠ YEREL HALKININ TURĠZM GELĠġĠMĠNE YÖNELĠK ALGISI ÜZERĠNE BĠR UYGULAMA .................................................................................... 73
3.1. AraĢtırmanın Amacı ve Önemi .................................................................................. 73
3.2. AraĢtırmanın Sınırlılıkları ve Varsayımları ............................................................... 79
3.3. AraĢtırmanın Evreni ve Örneklemi ........................................................................... 79
3.4. AraĢtırmanın Yöntemi ............................................................................................... 80
3.5. AraĢtırma Bulguları ................................................................................................... 82
3.5.1. Geçerlilik ve Güvenilirlik Analizine ĠliĢkin Bulgular ..................................... 82
3.5.2. Anket Katılımcılarının Demografik Özellikleri .............................................. 82
xv
3.5.3. Anket Katılımcılarının Turizmin GeliĢim Etkileri Ġle Ġlgili Maddelere Yönelik Değerler .............................................................................................. 84
3.5.4. Anket Katılımcılarının Demografik Özelliklerine Göre Turizmin SosyoKültürel Etkilerinin Algılanmasının Değerlendirilmesi ................................... 86
3.5.5. Anket Katılımcılarının Demografik Özelliklerine Göre Turizmin Ekonomik Etkilerinin Algılanmasının Değerlendirilmesi ................................................. 92
3.5.6. Anket Katılımcılarının Demografik Özelliklerine Göre Turizmin Çevresel Etkilerinin Algılanmasının Değerlendirilmesi ................................................. 98
3.5.7. Anket Katılımcılarının Demografik Özelliklerine Göre Turizm GeliĢimine Verilen Desteğin Değerlendirilmesi ............................................................... 105
3.5.8. Anket Katılımcılarının Turizmin GeliĢimine Verdiği Destek ile Olumlu Turizm GeliĢim Etkilerini Algılamalarının Değerlendirilmesi ...................... 113
4. TARTIġMA VE SONUÇ .............................................................................................. 114
5. KAYNAKLAR ............................................................................................................... 121
6. EKLER ........................................................................................................................... 135
ÖZGEÇMĠġ ....................................................................................................................... 151 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Turizm Algısı, Yerel Halk, Edremit |
tr_TR |
dc.title |
Edremit ilçesi yerel halkının turizm gelişimine yönelik algısı |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı K |
tr_TR |