dc.contributor.advisor |
Çakır, Mesut |
|
dc.contributor.author |
Dağdemir, Ahmet |
|
dc.date.accessioned |
2020-06-18T12:38:38Z |
|
dc.date.available |
2020-06-18T12:38:38Z |
|
dc.date.issued |
2019 |
|
dc.date.submitted |
2019 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/3738 |
|
dc.description.abstract |
Dünya ekonomilerinin büyümesi, iktisadın ana akım bilim olmasından beri süregelen bir faktördür. Büyüme ekonominin kalbi niteliğinde görülerek, tabir caizse kalp sağlıklı olursa her bir ekonomi kendini sürdürülebilir kılmaktadır. Bu sürdürülebilirliği sağlamak için büyüme faktörü başka değişken faktörlere ihtiyaç duymaktadır. Bu değişken faktörler başta ihracat olmak üzere sırasıyla ithalat, enflasyon, döviz kuru, borçlanma, beşeri sermaye, teknoloji ve ar-ge gibi faktörler sayılabilir.
Türkiye ekonomisinin yıllar itibariyle seyrine bakıldığında birçok dalgalanma ve kriz dönemlerinin olduğu görülmüştür. Geçmiş yıllardaki dalgalanmaları ve krizleri yaşamamak için ülke ekonomisinin büyüme faktörünü her daim sürdürülebilir ve güçlü kılmak, temel felsefe olmaktadır. Bu çalışmada büyümeyi etki eden faktörlerden enflasyon, ihracat, ithalat ve döviz kuru değişkenleri ele alınarak büyüme üzerindeki etkileri analiz edilmiştir. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY SAYFASI ................................................................................................. iii
BİLİMSEL ETİK BİLİDİRM SAYFASI ................................................................................. iv
ÖZET .......................................................................................................................................... v
ABSTRACT .............................................................................................................................. vi
ÖNSÖZ ..................................................................................................................................... vii
ŞEKİLLER DİZİNİ ................................................................................................................... xi
TABLOLAR DİZİNİ ............................................................................................................... xii
GRAFİKLER DİZİNİ ............................................................................................................. xiii
KISALTMALAR DİZİNİ ....................................................................................................... xiv
GİRİŞ ......................................................................................................................................... 1
1. BÖLÜM ................................................................................................................................. 4
1. EKONOMİK BÜYÜMENİN KAVRAMSAL VE KURAMSAL ÇERÇEVESİ .................. 4
1.1. Ekonomik Büyüme Tanımı .......................................................................................... 4
1.2. Ekonomik Büyümenin Temel Kaynakları ................................................................... 5
1.2.1. İş Gücü.................................................................................................................. 6
1.2.2. Sermaye ................................................................................................................ 7
1.2.3. Teknolojik Gelişme .............................................................................................. 8
1.3. Ekonomik Büyümenin Teorik Çerçevesi ..................................................................... 8
1.3.1. Klasik Büyüme Teorisi ......................................................................................... 9
1.3.2. Keynesgil Büyüme Teorisi ................................................................................. 11
1.3.3. Neoklasik (Solow) Büyüme Teorisi ................................................................... 13
1.3.4. İçsel Büyüme Teorisi .......................................................................................... 16
1.3.4.1. Ak modeli ................................................................................................... 17
1.3.4.2. Beşerî sermaye modeli ................................................................................ 17
1.3.4.3. Araştırma ve geliştirme modeli .................................................................. 19
1.3.4.4. Kamu politikası modeli ............................................................................... 20
ix
1.4. Türkiye ve Dünya Ülkeleri Literatür Özeti ................................................................ 21
2. BÖLÜM ............................................................................................................................... 25
2. SEÇİLMİŞ MAKRO EKONOMİK FAKTÖRLERİN EKONOMİK BÜYÜME ÜZERİNE TEORİK ETKİLERİ ....................................................................................................... 25
2.1. Türkiye’de Ekonomik Büyüme .................................................................................. 25
2.2. Enflasyon .................................................................................................................... 28
2.2.1. Enflasyon Tanımı ............................................................................................... 29
2.2.2. Enflasyonun Ölçülmesi ...................................................................................... 29
2.2.3. Enflasyon ve Türleri ........................................................................................... 30
2.2.3.1 Nedenlerine göre enflasyon türleri .............................................................. 30
2.2.3.2. Şiddetlerine göre enflasyon ........................................................................ 32
2.2.4. Türkiye’de Enflasyonun Gelişimi ...................................................................... 33
2.2.5. Enflasyon ve Ekonomik Büyüme ....................................................................... 36
2.3. İhracat ve İthalat ......................................................................................................... 39
2.3.1. İhracat ................................................................................................................. 39
2.3.1.1. Mal ihracatı ................................................................................................. 39
2.3.1.2. Hizmet ihracatı ............................................................................................ 40
2.3.1.3.Türkiye’de ihracatın gelişimi ....................................................................... 41
2.3.1.4. İhracat ve ekonomik büyüme ...................................................................... 46
2.3.2. İthalat .................................................................................................................. 48
2.3.2.1. Mal ithalatı .................................................................................................. 48
2.3.2.2. Hizmet ithalatı ............................................................................................ 49
2.3.2.3. Türkiye’de ithalat ........................................................................................ 50
2.3.2.4 İthalat ve ekonomik büyüme ....................................................................... 54
2.4. Döviz Kuru ................................................................................................................. 56
2.4.1. Döviz Kuru Türleri ............................................................................................. 57
2.4.1.1. Nominal döviz kuru .................................................................................... 58
2.4.1.2. Reel döviz kuru ........................................................................................... 58
x
2.4.2. Döviz Kurunu Belirleyen Yaklaşımlar ............................................................... 59
2.4.2.1. Satınalma gücü paritesi yaklaşımı .............................................................. 60
2.4.2.2. Mutlak satınalma gücü paritesi ................................................................... 61
2.4.2.3. Nispi (Göreli) satınalma gücü paritesi ........................................................ 62
2.4.2.4. Parasalcı yaklaşım ...................................................................................... 63
2.4.2.5. Portföy yaklaşımı ........................................................................................ 63
2.4.3. Döviz Kuru Sistemleri ........................................................................................ 64
2.4.3.1. Sabit döviz kuru sistemi .............................................................................. 64
2.4.3.2. Esnek döviz kuru sistemi ............................................................................ 65
2.4.4. Türkiye’de Döviz Kuru ...................................................................................... 66
2.4.5. Döviz Kuru ve Büyüme ...................................................................................... 70
3. BÖLÜM ............................................................................................................................... 73
3.TÜRKİYE’DE SEÇİLMİŞ MAKRO EKONOMİK FAKTÖRLERİN EKONOMİK BÜYÜME ÜZERİNE ETKİSİNİN EKONOMETRİK ANALİZİ ................................. 73
3.1. Veri ve Yöntem Tanımlaması .................................................................................... 73
3.2. Uygulama ve Sonuçları .............................................................................................. 75
3.3. Ön Test ....................................................................................................................... 76
3.3.1. ADF Birim Kök Testi ......................................................................................... 76
3.2.2. Eş Bütünleşme Uzun Dönem Analizi ................................................................. 77
3.2.3. Eş Bütünleşme Kısa Dönem Analizi Hata Düzeltme Modeli ............................ 81
4. TARTIŞMA VE SONUÇ ................................................................................................... 83
5. KAYNAKLAR .................................................................................................................... 86
ÖZGEÇMİŞ ............................................................................................................................ 98 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Ekonomik Büyüme, Enflasyon, İhracat, İthalat, Döviz Kuru, Türkiye Örneği, Eşbütünleşme Analizi |
tr_TR |
dc.title |
SEÇİLMİŞ MAKRO EKONOMİK FAKTÖRLERİN EKONOMİK BÜYÜME ÜZERİNE ETKİSİ: TÜRKİYE ÖRNEĞİ |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İKTİSAT ANABİLİM DALI |
tr_TR |