Abstract:
Bu çalışmanın amacı, özel eğitim uygulama okullarında öğrenim gören öğrencilerin anne, baba ve yasal varislerinin beden eğitimi ve spor dersinden beklentilerini araştırmaktır.
Metodolojik olarak konuya ilişkin katılımcıların görüşlerinin, algı ve tutumları gibi görece büyük örneklemler üzerinde yürütülen bir çalışma olduğundan tarama modeli kullanılmış; iki ve daha fazla değişken arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçladığından ilişkisel tarama modeli özelliklerini taşıdığı için nicel bir çalışma yapılmıştır.
Araştırmanın evrenini Ankara ilinde Ankara İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı özel eğitim uygulama okullarında öğrenim gören öğrencilerin anne, baba ve yasal varisleri oluşturmaktadır. Çalışmanın örneklemi ise öğrencilerin anne-baba ve yasal varislerinden gelişigüzel örnekleme yöntemiyle seçilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak anne-baba tutum ölçeği kullanılmıştır. Verilerin toplanmasında kayıp veriler de göz önünde bulundurularak 380 anket dağıtılarak, 332 anket değerlendirmeye alınmıştır.
Araştırmaya katılan anne ve babaların beden eğitimi dersinden beklentilerini belirlemek amacıyla yapılan ana-baba tutum ölçeği verilerinden elde edilen analiz sonuçlarına göre; ikili grup ortalamalarının karşılaştırılmasında (t-Testi) ölçeğin toplamında ve alt boyutlarında anlamlı farklılıkların olduğu gözlemlenmiştir. İkiden fazla grup ortalamalarının karşılaştırma (ANOVA) sonuçlarına göre de ölçeğin toplamında ve alt boyutlarında anlamlı farklılıklar olduğu görülmüştür. Araştırmada elde edilen bu sonuçlara göre özel eğitim uygulama okullarında beden eğitimi dersinin ailelerin beklentilerini orta düzeyde ve olumlu yönde karşıladığı görülmektedir.