dc.contributor.advisor |
Aladağ, Elif |
|
dc.contributor.author |
Gönülcü, Kübra |
|
dc.date.accessioned |
2020-03-18T08:02:54Z |
|
dc.date.available |
2020-03-18T08:02:54Z |
|
dc.date.issued |
2019 |
|
dc.date.submitted |
2019 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/3710 |
|
dc.description.abstract |
GiriĢimcilik becerisi, ilkokul ve ortaokul öğretim programlarında çeĢitli kazanımlarla iliĢkilendirilerek öğrencilere kazandırılması hedeflenen bir beceridir. Bu araĢtırmada ortaokul 6. sınıf öğrencilerine, sosyal bilgiler dersinde kendi mini Ģirketlerini kurarak ve iĢleterek giriĢimcilik becerisinin kazandırılması amaçlanmıĢtır. GiriĢimcilik becerisi 6. sınıf sosyal bilgiler programında “Üretim, Dağıtım ve Tüketim” öğrenme alanında yer alan “Ülkemizin Kaynakları” ünitesindeki kazanımlar ile iliĢkilendirilmiĢtir. Bu süreçte öğrencilerden giriĢimciliğin alt becerileri olan; olumlu iliĢkileri kurma, ihtiyaçları fark etme, talep edilebilecek bir ürünü arz etme, iĢ planları yapma ve planları uygulama, risk alma gibi becerileri kazanmaları beklenmiĢtir. Öğrencilerin kendi Ģirketlerini kurmaları sürecinde, iĢ fikrini oluĢturmaları/ olgunlaĢtırmaları için çalıĢmalar yapılmıĢtır. Hazırlıklar tamamlandıktan sonra çevre koĢullarına uygun yatırım fikirlerini hayata geçirmeleri sağlanmıĢtır. AraĢtırma 2017-2018 eğitim öğretim yılında araĢtırmacının öğretmen olarak görev yaptığı Aydın iline bağlı bir devlet ortaokulunda gerçekleĢtirilmiĢtir. AraĢtırma nitel araĢtırma yöntemlerinden eylem araĢtırması deseninde tasarlanmıĢtır. ÇalıĢma grubunun belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaĢılabilir durum örneklemesi kullanılmıĢtır. AraĢtırmaya 6/B Ģubesinin bütün öğrencileri katılmıĢtır. Veriler 6/B Ģubesinden rastgele seçilen 6 öğrenciden toplanmıĢtır. AraĢtırmacı, ders öğretmeni rolünde araĢtırmayı yürütmüĢtür. Veri toplama aracı olarak kontrol listesi, yarı yapılandırılmıĢ görüĢme formu, araĢtırmacı ve öğrenci günlükleri kullanılmıĢtır. Veriler içerik analizine tabi tutularak çözümlenmiĢtir. AraĢtırmanın sonucunda giriĢimcilik becerisini kazandırmaya yönelik hazırlanan eylem planının öğrenciler üzerinde giriĢimci özelliklerini edinmelerine, sorun çözmelerine ve kendi yeteneklerini keĢfetmelerine katkı sağladığı görülmüĢtür. AraĢtırmadan elde edilen sonuçlar doğrultusunda ilköğretimde öğrencilerin giriĢimcilik becerisi edinmelerine fırsat yaratacak ortamların hazırlanması, mini Ģirketlerin kurulması,
vi
yakın çevrede bulunan iĢletmelerle ortak okul projelerinin yürütülmesi, çalıĢmaların 1 yıl ile sınırlı kalmayıp “Üretim, Dağıtım ve Tüketim” öğrenme alanı içinde uzun bir sürece yayılması, diğer branĢlarla iĢbirliğine gidilmesi Ģeklinde önerilerde bulunulmuĢtur. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
ĠÇĠNDEKĠLER
KABUL VE ONAY SAYFASI .............................................................................................. iii
BĠLĠMSEL ETĠK BĠLDĠRĠM SAYFASI ............................................................................... iv
ÖZET ....................................................................................................................................... v
ABSTRACT .......................................................................................................................... vii
ÖNSÖZ ................................................................................................................................... ix
ġEKĠLLER DĠZĠNĠ ................................................................................................................ xi
TABLOLAR DĠZĠNĠ ............................................................................................................. xii
EKLER DĠZĠNĠ .................................................................................................................... xiii
KISALTMALAR DĠZĠNĠ .................................................................................................... xiv
GĠRĠġ ....................................................................................................................................... 1
1. BÖLÜM .............................................................................................................................. 7
1. KURAMSAL VE KAVRAMSAL ÇERÇEVE ................................................................... 7
1.1. GiriĢimcilik Kavramı ................................................................................................... 7
1.1.1. GiriĢimciliğin Tanımı ........................................................................................ 7
1.1.2. GiriĢimci Kime Denir? ...................................................................................... 8
1.1.3. GiriĢimciliğin Tarihsel GeliĢimi ........................................................................ 9
1.1.4. Türkiye‟de GiriĢimciliğin Tarihsel GeliĢimi: .................................................. 10
1.1.5. GiriĢimciliğin Ekonomik Açıdan Önemi ......................................................... 11
1.2. GiriĢimcilik ve Eğitim ............................................................................................... 12
1.2.1. Dünyada GiriĢimcilik Eğitimi: ........................................................................ 13
1.2.2. Türkiye‟de GiriĢimcilik Eğitimi: ..................................................................... 14
1.3. Ġlköğretim Programlarında GiriĢimcilik Becerisi ...................................................... 16
1.3.1. Sosyal Bilgiler Programında GiriĢimcilik Becerisi: ........................................ 17
1.4. GiriĢimcilik Becerisi ile Ġlgili Yapılan ÇalıĢmalar .................................................... 20
2. BÖLÜM ............................................................................................................................ 24
2. YÖNTEM .......................................................................................................................... 24
xi
2.1. AraĢtırmanın Modeli .................................................................................................. 24
2.2. ÇalıĢma Grubu ........................................................................................................... 26
2.3. Veri Toplama Araçları ............................................................................................... 27
2.4. Uygulama Süreci ........................................................................................................ 29
2.5. Verilerin analiz edilmesi ve yorumlanması ............................................................... 34
3. BÖLÜM ............................................................................................................................ 37
3. BULGULAR ..................................................................................................................... 37
Birinci Alt Amaca Yönelik Bulgular ..................................................................................... 37
Ġkinci Alt Amaca Yönelik Bulgular....................................................................................... 45
Üçüncü Alt Amaca Yönelik Bulgular ................................................................................... 48
Dördüncü Alt Amaca Yönelik Bulgular ................................................................................ 54
4. TARTIġMA VE SONUÇ ................................................................................................ 58
5. KAYNAKLAR ................................................................................................................. 68
6. EKLER ............................................................................................................................. 73
ÖZGEÇMĠġ ......................................................................................................................... 96 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
GiriĢimcilik, GiriĢimcilik Becerisi, Sosyal Bilgiler, Mini ġirket. |
tr_TR |
dc.title |
Sosyal bilgiler dersinde öğrencilere mini şirketler kurmaları yoluyla girişimcilik becerisinin kazandırılması: Bir eylem araştırması |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler ve Türkçe Eğitimi Anabilim Dalı |
tr_TR |