dc.contributor.advisor |
Güneş, Zeynep |
|
dc.contributor.author |
Osman, Abdikadir Omar |
|
dc.date.accessioned |
2020-02-03T06:25:12Z |
|
dc.date.available |
2020-02-03T06:25:12Z |
|
dc.date.issued |
2020-02-03 |
|
dc.date.submitted |
2019-12-27 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/3682 |
|
dc.description.abstract |
ÖZET
ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE TİP 2 DİYABET RİSKİ, DAVRANIŞSAL VE AİLESEL RİSK FAKTÖRLERİ İLE TİP 2 DİYABET FARKINDALIĞI
Osman A. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimler Enstitüsü İç Hastalıkları Hemşireliği Programı Yüksek Lisans Tezi, Aydın, 2020.
Bu araştırma, Üniversite öğrencilerinde Tip 2 Diyabetes Mellitus riski, davranışsal ve ailesel risk faktörleri ile farkındalık düzeyleri arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi amacıyla 2183 öğrenciyle, analitik-kesitsel tipte yapılmıştır.
Veriler, literatüre dayanarak hazırlanan, uzman görüşü ve ön uygulamayla son şekli verilen ‘‘yapılandırılmış soru formu’’, “Findrisk Ölçeği” ve “Tip 2 Diyabetes Mellitus Farkındalık Soru Formu” ile toplanmıştır. Araştırmanın yapılacağı kurumdan izin ve etik kuruldan onay alınmıştır.Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler, pearson Chi-Square ve korelasyon testi kullanılmış, p<0,05 düzeyi anlamlı kabul edilmiştir.
Öğrencilerin yaş ortalaması 20,7±2,3 yıldır ve %62,5’i kız öğrencilerden oluşmaktadır, öğrencilerin %73,9’nun sigara içmekte, %11,2’nin kronik bir hastalığı bulunmaktadır. Öğrencilerin %39,4’ünün farkındalıklarının iyi düzeyde olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerde farkındalık düzeyini etkileyen faktörler; yaş, cinsiyet, öğrencilerin öğrenim gördüğü alan, Tip 2 Diyabetes Mellitus gelişme riskidir. Ailesinde Diyabetes Mellitus tanısı olan öğrencilerin %31,9’unun diyabete ilişkin orta düzeyde ve %30,2’nin ise iyi düzeyde farkındalığının olduğu belirlenmiştir.
Sonuç olarak sağlık bilimleri ile ilişkili alanlarda öğrenim gören öğrencilerinin Diyabetes Mellitus hakkında farkındalık düzeyi yüksektir. Davranışsal ve ailesel risk faktörleri Tip 2 Diyabetes Mellitus’a ilişkin farkındalık düzeyini etkilemektedir. Öğrencilerin Diyabetes Mellitus riski arttıkça farkındalık düzeyleri de artmaktadır. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY SAYFASI i
TEŞEKKÜR ii
İÇİNDEKİLER iii
SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ vi
TABLOLAR DİZİNİ vii
ÖZET viii
ABSTRACT ix
1. GİRİŞ 1
2. GENEL BİLGİLER 3
2.1. Diyabet Tanım, Sıklık ve Maliyet 3
2.2. Diyabetin Sınıflandırması 4
2.2.1. Tip 1 Diyabet 4
2.2.2. Tip 2 Diyabet 5
2.2.3. Gestasyonel Diyabet 6
2.2.4. Spesifik Nedenlere Bağlı Diyabet 7
2.3. Diyabet Komplikasyonları 8
2.4. Mikrovasküler Komplikasyonlar 8
2.4.1. Diyabetik Nefropati 8
2.4.2. Diyabetik Nöropati 9
2.4.3. Diyabetik Göz Hastalığı 9
2.5. Tip 2 Diyabet Risk Faktörleri 10
2.5.1. Davranışsal ve Ailesel Riski Faktörleri 10
2.5.1.1. Beslenme Düzeni 11
2.4.1.2. Diyette Karbonhidrat ve Lif Tüketimi 11
2.5.1.3. Diyette Yağ Tüketimi 12
2.5.1.4. Gıda Maddeleri ve Grupları. 12
2.5.1.5. Şekerli İçecekler 12
2.5.1.6. Fiziksel Hareketsizlik 13
2.5.1.7. Sigara ve Alkol Tüketimi 14
2.5.1.8. Obezite 14
2.5.1.9. Eğitim Düzeyi 15
2.6. Demografi Risk Faktörleri 15
2.6.1. Genetik Risk Faktörleri 15
2.6.2. Yaş 15
2.6.3. Cinsiyet 15
2.6.4. Irk ve Etnik Köken 16
2.6.5. Yoksulluk 16
2.7. Farkındalık Kavramı 16
2.7.1. Diyabet Farkındalığı 17
2.7.1.1. Farkındalığın Önemi 17
2.8. Hemşirenin Eğitici Rolü 17
2.8.1. Hemşirelerin Diyabetli Hasta Bakımına İlişkin Rol ve Sorumlulukları 18
3. GEREÇ VE YÖNTEM 20
3.1. Araştırmanın Amacı ve Yöntemi 20
3.2. Araştırmanın Soruları 20
3.3 Araştırmanın Yapıldığı Zaman, Yer ve Özellikleri 20
3.4. Araştırmanın Evreni ve Örneklemi 20
3.5. Araştırmaya Alınma ve Araştırmadan Dışlanma Kriterleri 21
3.6. Veri Toplama Araçları 21
3.6.1. Yapılandırılmış Soru Formu 22
3.7. Veri Toplama Araçlarının Uygulanması 23
3.8. Verilerin Değerlendirilmesi 24
3.9. Bağımlı ve Bağımsız Değişkenler 24
3.10. Araştırmanın Sınırlılıkları 24
3.11. Araştırmanın Etik Yönü 24
4. BULGULAR 25
5. TARTIŞMA 30
6. SONUÇ VE ÖNERİLER 36
6.1. Sonuçlar 36
6.2. Öneriler 37
KAYNAKLAR 38
EKLER 51
Ek 1. Yapılandırılmış Soru Formu 51
Ek 2. İzin 55
Ek 3. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Girişimsel Olmayan Klinik 56
Ek 4a. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi İzni. 58
Ek 4b. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu İzni 59
Ek 4c. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi İzni 60
Ek 4d. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi İzni 61
Ek 4e. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi İzni 62
Ek 4f. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu Fakültesi İzni 63
Ek 4g. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Aydın Sağlık Yüksekokulu İzni 64
Ek 4h. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi İzni 65
Ek 4i. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi İzni 66
Ek 4j. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Aydın İktisat Tıp Fakültesi İzni 67
Ek 4k. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Aydın Meslek Yüksekokulu İzni 68
Ek 4l. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Mühendislik Fakültesi İzni 69
EK4m. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Tıp Fakültesi İzni 70
EK4n. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Veteriner Fakültesi İzni 71
ÖZGEÇMİŞ 72 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Ailesel risk faktörleri, Davranışsal risk faktörleri, Diyabet riski, Farkındalık, Tip 2 diyabet, Üniversite öğrencileri. |
tr_TR |
dc.title |
ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE TİP 2 DİYABET RİSKİ, DAVRANIŞSAL VE AİLESEL RİSK FAKTÖRLERİ İLE TİP 2 DİYABET FARKINDALIĞI |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Hemşirelik Fakültesi, İç hastalıkları Hemşireliği Bölümü |
tr_TR |