Özet:
ÖZET
ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE TİP 2 DİYABET RİSKİ, DAVRANIŞSAL VE AİLESEL RİSK FAKTÖRLERİ İLE TİP 2 DİYABET FARKINDALIĞI
Osman A. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimler Enstitüsü İç Hastalıkları Hemşireliği Programı Yüksek Lisans Tezi, Aydın, 2020.
Bu araştırma, Üniversite öğrencilerinde Tip 2 Diyabetes Mellitus riski, davranışsal ve ailesel risk faktörleri ile farkındalık düzeyleri arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi amacıyla 2183 öğrenciyle, analitik-kesitsel tipte yapılmıştır.
Veriler, literatüre dayanarak hazırlanan, uzman görüşü ve ön uygulamayla son şekli verilen ‘‘yapılandırılmış soru formu’’, “Findrisk Ölçeği” ve “Tip 2 Diyabetes Mellitus Farkındalık Soru Formu” ile toplanmıştır. Araştırmanın yapılacağı kurumdan izin ve etik kuruldan onay alınmıştır.Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler, pearson Chi-Square ve korelasyon testi kullanılmış, p<0,05 düzeyi anlamlı kabul edilmiştir.
Öğrencilerin yaş ortalaması 20,7±2,3 yıldır ve %62,5’i kız öğrencilerden oluşmaktadır, öğrencilerin %73,9’nun sigara içmekte, %11,2’nin kronik bir hastalığı bulunmaktadır. Öğrencilerin %39,4’ünün farkındalıklarının iyi düzeyde olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerde farkındalık düzeyini etkileyen faktörler; yaş, cinsiyet, öğrencilerin öğrenim gördüğü alan, Tip 2 Diyabetes Mellitus gelişme riskidir. Ailesinde Diyabetes Mellitus tanısı olan öğrencilerin %31,9’unun diyabete ilişkin orta düzeyde ve %30,2’nin ise iyi düzeyde farkındalığının olduğu belirlenmiştir.
Sonuç olarak sağlık bilimleri ile ilişkili alanlarda öğrenim gören öğrencilerinin Diyabetes Mellitus hakkında farkındalık düzeyi yüksektir. Davranışsal ve ailesel risk faktörleri Tip 2 Diyabetes Mellitus’a ilişkin farkındalık düzeyini etkilemektedir. Öğrencilerin Diyabetes Mellitus riski arttıkça farkındalık düzeyleri de artmaktadır.