eArşiv@Adu

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN BESLENME ALIŞKANLIKLARI VE PROBİYOTİK SÜT ÜRÜNLERİ TÜKETİM SIKLIKLARININ ANKSİYETE BOZUKLUĞUNA ETKİSİ

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Öğüt, Serdal
dc.contributor.author Çatak, Şenay
dc.date.accessioned 2019-12-30T07:27:29Z
dc.date.available 2019-12-30T07:27:29Z
dc.date.issued 2019
dc.date.submitted 2019-12-06
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11607/3668
dc.description.abstract Bu çalışmanın ana amacı üniversite öğrencilerinin beslenme alışkanlıklarını, probiyotik süt ürünleri tüketim alışkanlıklarını ve bunların anksiyete bozukluğuna etkilerini belirlemektir. Araştırma Adnan Menderes Üniversitesi Aydın Sağlık Yüksekokulu, Sağlık Bilimleri Fakültesi ve Hemşirelik Fakültesi öğrencilerinden toplam 484 öğrenci ile yürütülmüştür. Veriler Kişisel Bilgi Formu, Beslenme Alışkanlıkları ve Probiyotik Süt Ürünleri Tüketim Formu ve Yaygın Anksiyete Bozukluğu 7 (YAB-7) Testi kullanılarak toplanmıştır.. P<0,05 düzeyindeki değerler istatistiksel olarak önemli kabul edilmiştir. Araştırmanın yapılabilmesi için etik kuruldan izin alınmıştır. Çalışmaya katılan öğrencilerin %83,9’u kadın, %16,1’i erkek, yaş ortalaması 20,56±1,83 bulunmuştur. %62,2’sinde anksiyete bozukluğu saptanmış olup, bunların %10,1’i ciddi düzeydedir. Öğrencilerin %47,7’si probiyotik süt ürünleri tükettiklerini bildirmişlerdir. Pişirme yöntemi olarak haşlama-ızgara-buğulama yöntemini kullanmak (p=0,007), her gün yoğurt tüketmek (p=0,007), sık sık yeşil yapraklı sebze (p=0,049) ve meyve (p=0,006) tüketmek anksiyete bozukluğu riskini azaltan etmenler olarak bulunmuştur. Her gün hazır yemek tüketenlerde (p=0,000) ve probiyotik süt ürünlerini tüketmediklerini bildiren (p=0,008) öğrencilerde ciddi düzeyde anksiyete bozukluğuna daha çok rastlanmıştır. Bu çalışmada öğrencilerden yarısından fazlasında anksiyete bozukluğu görüldüğü; pişirme yönteminin, yoğurt, yeşil yapraklı sebze, meyve, hazır yemek tüketiminin anksiyete varlığını etkilediği sonucuna varılmıştır. Öğrencilerde anksiyete bozukluğuna neden olan beslenmeyle ilgili faktörlerin bilinmesi, beslenme sorunlarının tanılanması, önlenmesi ya da azaltılmasında risk faktörlerinin belirlenmesinde katkı sağlayacaktır. tr_TR
dc.description.tableofcontents İÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI ………………………..………………….………… i TEŞEKKÜR…………………………………………………………….…………… ii İÇİNDEKİLER..…………………………………………….………...………….…. iii SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ..…………………….…………….……. vi TABLOLAR DİZİNİ …………….…………………………...…………………….. vii EKLER DİZİNİ ……………………………………………………………………... ix ÖZET ……………………………………………………………………………… x ABSTRACT ………………………………………………………………………. xi 1. GİRİŞ …………………….………………...……………………………….….. 1 1.1.Problemin Tanımı ve Önemi …………………………………….….…………… 1 1.2. Araştırmanın Amacı ………………………………………..………………… 2 1.3. Araştırmanın Soruları ….……………….………………………..…………… 2 2. GENEL BİLGİLER ……………………..…………………………………...…… 3 2.1. Beslenme Tanımı ………………………………………………………..……… 3 2.2. Besin ve Besin Ögesi………….……………...……….………………………… 3 2.2.1. Karbonhidratlar................................….………….....………………………. 4 2.2.2. Proteinler ………………………………………………….………….............. 4 2.2.3. Yağlar ……………………………………………………………..………... 5 2.2.4. Vitaminler ve Mineraller ………………..…………..……………………… 6 2.2.5. Su …………………………....……………………………………………… 11 2.3. Besin Grupları ………..………………………….………………………….... 12 2.4. Probiyotiklerin Tanımı ve Tarihçesi ……………………………………………. 12 2.5. Probiyotik Mikroorganizmalar ve Genel Özellikleri …………………………… 13 2.6. Probiyotiklerin Etki Mekanizmaları ve Sağlığa Faydaları ……………………... 14 2.6.1. Probiyotikler ve Gastrointestinal Hastalıklar ………………………………… 15 2.6.2. Probiyotiklerin Antikarsinojenik Etkisi ………………………………………. 15 2.6.3. Probiyotikler ve Obezite …………………………………………………….. 16 2.6.4. Probiyotikler ve Diyabet ……………………………………………………… 16 2.7. Doz ve Güvenilirlik …………………………………………………………….. 17 2.8. Yaygın Anksiyete Bozukluğu (YAB) Tanımı, Kriterleri ve Etiyolojisi ………… 18 2.9. Yaygın Anksiyete Bozukluğunun Tedavi Yöntemleri ………………………… 19 2.10. Beslenme Alışkanlıkları, Probiyotikler ve Mental Sağlık …………………….. 19 3. GEREÇ VE YÖNTEM ……...…………………………………….……………. 24 3.1. Araştırmanın Şekli …………………………………………....…..…………... 24 3.2. Araştırmanın Yapıldığı Yer ………….………………………..…........………... 24 3.3. Araştırmanın Zamanı …..……………………..………………....….…………… 24 3.4. Araştırmanın Evren ve Örneklemi ..………..……………………….…………... 24 3.5. Bağımlı ve Bağımsız Değişkenler ………………………………………………. 25 3.5.1.Bağımlı Değişkenler ……………………………………………………………. 25 3.5.2.Bağımsız Değişkenler ………………………………………………………….. 25 3.6. Araştırmaya Alınma ve Araştırmadan Dışlanma Kriterleri ……………………... 26 3.6.1. Araştırmaya Alınma Kriterleri ……………………………………………….. . 26 3.6.2.Araştırmadan Dışlanma Kriterleri ………………………………………........... 26 3.7. Veri Toplama Araçları …………………………………………………………… 26 3.7.1.Kişisel Bilgi Formu (EK1) …………………………………………………….. 26 3.7.2.Beslenme Alışkanlıkları ve Probiyotik Süt Ürünleri Tüketim Formu (EK2) …. 26 3.7.3.Yaygın Anksiyete Bozukluğu 7 (YAB-7) Testi (EK3) ………………………... 27 3.8. Verilerin Toplanması …………………………………………………………..... 27 3.9. Verilerin Değerlendirilmesi ve İstatistiksel Yöntemler ………………………... .. 28 3.10.Araştırmanın Etik Yönü ………………………………………………………… 28 3.11.Araştırmanın Güçlükleri ………………………………………………………… 28 4. BULGULAR …………………………………………………………………....... 29 4.1. Öğrencilere İlişkin Tanıtıcı Bulgular …………………………………………… 29 4.2. Öğrencilerin Antropometrik Ölçümlerine İlişkin Bulgular ……………………… 32 4.3. Öğrencilerin Beslenme Alışkanlıklarına İlişkin Bulgular ………………………. 32 4.4. Öğrencilerin Probiyotik Süt Ürünleri Tüketimine İlişkin Bulgular …………….. 37 4.5.YAB-7 Ölçeği Sonuçlarının Diğer Değişkenlerle İlişkisine Yönelik Bulgular ….. 39 5. TARTIŞMA …………...……….…………………...…...….……………...…....... 52 5.1.Öğrencilerin Sosyodemografik Özellikleri Ve Yaygın Anksiyete Bozukluğuna Etkisine İlişkin Bulguların İncelenmesi …………………………………………. 52 5.2.Öğrencilerin Antropometrik Ölçümleri ve Yaygın Anksiyete Bozukluğuna Etkisine İlişkin Bulguların İncelenmesi …………………………………………. 55 5.3.Öğrencilerin Beslenme Alışkanlıkları ve Yaygın Anksiyete Bozukluğuna Etkisine İlişkin Bulguların İncelenmesi …………………………………………………... 56 5.4. Öğrencilerin Probiyotik Süt Ürünleri Hakkında Düşünceleri ve Yaygın Anksiyete Bozukluğuna Etkisine İlişkin Bulguların İncelenmesi …………………….. 60 6. SONUÇ VE ÖNERİLER ……………………………..…………..……….……… 62 6.1. Sonuçlar ………………………………………………………………………… 62 6.2. Öneriler ………………………………………………………………………… 62 KAYNAKLAR ..………………………………...…...……………………………... 64 EKLER ……………………………………………………………………………… 73 ÖZGEÇMİŞ ………………………………………...………………………………. 78 tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Anksiyete, Beslenme, Probiyotik tr_TR
dc.title ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN BESLENME ALIŞKANLIKLARI VE PROBİYOTİK SÜT ÜRÜNLERİ TÜKETİM SIKLIKLARININ ANKSİYETE BOZUKLUĞUNA ETKİSİ tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.department Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Beslenme ve Diyetetik Bölümü tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster