Özet:
Bu çalışma, ebelik öğrencilerinin doğum becerilerini oluşturmaya, geliştirmeye ve bu becerilerin engellenmesine yönelik deneyimlerinin neler olduğunu ortaya koymak amacıyla yapılmıştır.
Bu çalışmada nitel araştırma desenlerinden fenomenoloji, örnekleme yöntemi olarak amaçlı örneklem yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2015-2016 öğretim yılı güz döneminde Adnan Menderes Üniversitesi Aydın Sağlık Yüksekokulu Ebelik bölümünün son sınıfında öğrenim gören 15 öğrenci oluşturmuştur. Araştırma öncesi pilot uygulama yapılarak görüşme formu revize edilmiştir. Yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılarak veriler elde edilmiş, elde edilen veriler içerik analizi kullanılarak değerlendirilmiştir.
Öğrencilerin doğum becerilerini oluşturmaya, geliştirmeye ve engellenmeye yönelik aldıkları teorik eğitim sırasındaki deneyimleri teması altında; “meslek seçimi”, “alınan teorik eğitim”, “meslek algıları”, “teorik eğitimin özelliği” alt temaları saptanmıştır. Öğrencilerin laboratuvar eğitimi sırasındaki deneyimleri teması altında; “algıları”, “istekler”, “fiziksel ortamın özellikleri”, “maketlerle ilgili algıları” alt temaları belirlenmiştir. Uygulama eğitimi sırasındaki deneyimleri teması altında; “doğumla ilk karşılaşma”, “öğretim elamanlarının yaklaşımları”, “kişisel çabalar”, “çalışanların yaklaşımları”, “öğrencinin kişisel özellikleri”, “yaz stajı”, “hastane politikaları”, “fiziki ortam”, bilişsel algıları”, “karşılaştıkları yanlış uygulamalar”, “annenin özellikleri” alt temalarına ulaşılmıştır.
Ebelik öğrencilerinin doğum becerilerini geliştirmeye ihtiyaç duydukları belirlenmiş olup özellikle laboratuvar ve uygulama eğitimlerinin gözden geçirilerek her bir öğrenciye daha fazla uygulama yapacak şekilde planlanması önerilmektedir.