Competitive advantage of nations is the aggregate of competitive advantages
of their different industries. The competitive advantage and strength of industries, on
the other hand, is determined by the firms working in those industries. Thus,
competitive advantage is created by firms, not by countries.
This study aims to put forward the role and importance of TARİŞ, which is
one of the Unions of Agriculture Sales Cooperatives, in Turkey’s competitive
advantage. By examining and evaluating the strategies and practices used by TARİŞ,
which thought to be contributing to competitive advantage of Turkey, the study also
aims to discuss whether and how TARİŞ provides a model for other Agriculture
Sales Cooperatives and Unions in the country.
Ülkelerin rekabetçi üstünlüğünü, farklı endüstrilerde oluşan rekabetçi
üstünlüklerin toplamı oluşturmaktadır. Endüstrilerin rekabet avantaj ve güçlerini ise,
bu sektörlerde yer alan işletmelerin rekabetçi üstünlükleri belirler. Dolayısıyla,
rekabetçi üstünlüğü ülkeler değil, işletmeler yaratır. Bu nedenle de, işletmelerin
rekabetçi stratejileri önemlidir.
Bu çalışma, Tarım Satış Kooperatifi Birlikleri’nden TARİŞ’in; Türkiye’nin
rekabetçi üstünlüğünde üstlendiği rolü ve taşıdığı önemi ortaya koymayı
hedeflemektedir. Ayrıca, Türkiye’nin rekabetçi üstünlüğüne katkısı olduğu
düşünülen TARİŞ’in izlediği rekabet stratejilerinin ve uygulamalarının Türkiye’deki
diğer Tarım Satış Kooperatifi ve Birlikleri’ne de model oluşturması
amaçlanmaktadır.